• anca

SJ diskriminerar barnfamiljer

Jag skulle idag boka biljetter för familjen ner till Svärföräldrarna i Skåne. Vi har de senaste gångerna åkt 1:klass Just Nu Biljett, då den inte är dyrare ofta än 2:a klass Just Nu samt att det är mer plats och luftigare. Skulle göra samma sak nu, men fick så veta att from 1:a september får man inte åka med barn i 1:a klass!!! Jag tror inte mina öron. Vad är det för gubbar som har suttit och beslutat om detta. Varför skall inte vi barnfamiljer ha samma valmöjlighet som andra??? Fler som stött på detta?

• Svar på tråden SJ diskriminerar barnfamiljer
  • Noddan

Va???

Är man mindre värd för att man har barn? "Inte värdig att åka 1'a klass???"

Verkar ruttet!

• Majsan71

Men det låter ju inte klokt!

• Idun

Okej, låter konstigt. Enda jag kan tänka är att de anser att det blir för dyrt då man inte betalar något för barnet egentligen men de tar ju ändå upp en plats. Å andra sidan är det ju ändå samma pris i 1:a och 2:a klass.

• linda87

va går gränsen för barn?

• Ylle

jag kan fatta att det finns sk "tysta vagnar" å att små högljudda barn, biltelefoner osv inte är välkomna där. men nog fan borde dom ha en speciell avdelning då i första klass för sånna som låtsas att barn inte finns, typ en tyst vagn. men då ska surgubbarna som köper en sån biljett ge fan i att prata (skrika) i sina mobiltelefoner också.

• anca

jag försökte boka en ungdomsbiljett istället på nätet men då sa systemet ifrån att Ungdom och 1:a klass inte gick att boka. Så det betyder att man måste vara över 26 år för att få åka 1:a klass.

• Nettan1

det är riktigt dåligt.
    1:klass är ju mycket bättre och specielt när det är samma pris som 2:klass
    Har också åkt 1:klass med just nu biljett det var jätte bra.
    Det är så trångt och alla springer fram och tillbaka i de andra vagnarna

• Muminmamman

De verkar ha något emot ungar på SJ...
    Jag kollade en gång vad det skulle kosta för oss (2 vuxna 2 barn) att åka nattåg. Då fick vi inte dela kupe med andra tyckte människan i andra ändan av telefonen! "Barnen kan störa de andra passagerarna, så ni får boka en egen kupe...."
    Vi tog bilen i stället!

• ahlcec

Men är inte 1 klass för de som behöver jobba på tåget?
    Då kan jag förstå att de inte vill ha barn springande omkring sig.

För övrigt fattar jag inte det där med att folk stör sig på att man pratar i mobil. Vaddå, om jag pratat med min polare på tåget had einget stört sig. Men pratar jag i telefon med samma polare, då stör det som fan?

• Linsen

Det handlar nog mest om att de som i normala fall reser i 1:a klass är affärsmän (och kvinnor) som vill passa på att arbeta på tåget.
    Det är kanske ett sätt för folk som reser i arbetet att hinna jobba undan lite för att hinna umgås med sina egna barn hemma...

Men visst borde det finnas möjlighet för barnfamiljer att resa 1:a klass också.

Svar på tråden SJ diskriminerar barnfamiljer