• Charlotta M

Hur sov era tvillingar i början?

Hej!

Väntar tvilling flickor i slutet av november och har börjat fundera över hur de ska sova. Har fått lite olika tips så nu vet jag inte alls, jag hade tänkt att de skulle sova i samma säng först. Sedan såg jag en sovvagga som man hänger på väggen och tyckte att det verkade toppen, ser ut lite som en hängmatta. Snälla ge lite råd, hur har era sovit? Om de sov tillsammmans hur länge, funkade det bra? Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Hur sov era tvillingar i början?
  • strojes

I början sov båda tjejerna hos oss i vår säng (en på min sida och en på makens sida), de var kräkbebisar så vi ville ha de nära för att ha lite koll.
    Efter ett par månader (eller något sånt iaf, kommer inte ihåg riktigt) så fick de dela spjälsäng (skavfötters), när de var 4,5 5 månader fick de vars en säng då de började störa varandra för mycket när de sov. Sängarna ställde vi med huvudändarna mot varandra så de kunde se varandra (lät bli att sätta spjälskyddet på den sidan).

• älskade frön

Mina tvillingar sov i samma säng tills dem var ca 5 månader.
    I början låg de bredvid varandra...efter 2 månader sov dem skavfötters...

• Jess69

Mina sov i samma spjälsäng i ungefär en vecka...sen fick  dom fick varsin istället,
    funkade bättre för alla...
    Sängarna stod såklart bredvid varandra, så dom ändå hade närheten
    Sedan dom var två månader har dom sovit hela nätter (dom är 1,5 år nu)

Grattis till tvillingarna förresten...ni har en fantastisk resa framför er

• Ofir1

inte alls.. *tsss*
    Nejdå, ärligt talat. De sov först bredvid varannda i en spjälsäng. Sedan sov de mellan oss i vår säng ca 2 månader (en tätt mot vardera förälder) och sen sov de skavfötters i spjälsängen. När de sov skavfötters hade de ett ihoprullar babytäcke mellan säg så att de fick varsin "håla" och inte kunde sparka varanndra. Vid ungefär 6 månader fick de varsin spjälsäng och en stund efter det även eget delat rum. Då var de på gränsen till för stora att dela säng.

• oxe79

Dom sov med oss i några månader. Tycker jag låg och rullade fram och tillbaka mellan dom och ammade dygnet runt i början ;)

När det blev för trångt fick dom en madrass på golvet vid vår (låga) säng. Det gillar vi allihopa. Det är nära när dom vaknar på natten. Och nu kan dom klättra upp och ner till oss som dom vill.
    Eget rum får dom vänta med.

Man får känna sej fram lite. hitta det som passar familjen.

Lycka till med allt.

• sofieh1

mina grabbar sov i samma spjälsäng till dom var 3 månader för sen började dom att röra så mycket på sig och störde varandra och under den tiden sov dom inne hos oss... men nu sover dom i deras egna rum i en varsin säng mitt emot varandra och det fungerar jättebra!!!förresten grattis till tvillingarna....

• Ejka

Hej, och GRATTIS!

De första två månaderna delade mina kids spjälsäng. Men, de började störa varandra mer och mer, så de fick vid 2½månads ålder vars en spjälsäng, som vi hade mitt emot varandra, med en fåtölj emellan. Zack började sova hela nätter bara kort därefter, medans My ännu inte gör det (de är idag 7½månader). När de var omkring fyra månader fick vi dela på dem helt, och ge dem vars ett rum. My störde Zack väldigt mycket. Senare försökte vi flytta samman dem igen, men icke det gick. Så nu har vi en gång för alla gett dem vars ett rum. Zack sover hela nätter, och My vaknar minst en gång per natt, men vill tack och lov inte äta!

• timri

Mina tjejer som i samma spjälsäng fram tills att de var ca 3-4 månader, därefter fick dom sova i varsin säng. Anledningen till delningen var att dom störde varandra så mycket.

• Charlotta M

Tack för alla svar, det är inte helt lätt, men ska bli så kul. Fast det känns som man måste tänka så mycket mer nu när de är två. Vi börjar med en säng så får vi se vad de tycker.

• Linda72

Mina pojkar föddes i november 2007 och sov tillsammans i spjälsäng tills de var nästan 8 månader gamla (först jämsides och sedan skavfötters). Vi slutade med detta när de började krypa (upp på), dra ut nappen och närgånget undersöka sin sovande brorsa, så det kändes som att det var dags med varsin säng. Vi hade två spjälsängar hela tiden för att vara beredda på nästa steg.

Svar på tråden Hur sov era tvillingar i början?