Reg.nr - Chipnummer?
Känner mig som ett pucko nu... men jag sitter och fyller i papper till valpkurs, och nu sitter jag som ett frågetecken.. Chipnummer och Reg.nr? Är det samma nummer, eller?
Idioitförklarad, i know.
Känner mig som ett pucko nu... men jag sitter och fyller i papper till valpkurs, och nu sitter jag som ett frågetecken.. Chipnummer och Reg.nr? Är det samma nummer, eller?
Idioitförklarad, i know.
Regnr måste vara registreringsnr i kennelklubb.
Kan inte tänka mig annat.
Nu har jag katter men regnr är typ SVERAK LO 993467 medan chip är en jädra massa siffror. Kan tänka mej att det är nåt liknande med hund.
Men nu när jag googlade runt lite så tror jag kanske att det är reg.nr. hos jordbruksverket. Och därifrån har vi inte fått nåt papper ännu... Så det är väl bara att invänta.
Koll på läget... inte. Men jag tror jag förstått rätt nu. Hoppas jag iallafall!
Har valpen stamtavla?
Men har inte det med svenska kennelklubben att göra?
Nej. Ingen stamtavla. Blandras.
Okej då vet jag inte.
För när jag har fyllt i regnr så har jag alltid fyllt i stamtavlans siffror
Någon annan som kan reda ut alla dessa siffror?
Vilket är rätt?
Reg nr kan du bara ha om du har en renrasig hund som är registrerad hos Svenska Kennel Klubben.
Chip nr är hundens idmärkning och det står säkert i ditt vaccinationsintyg, det är ett rätt långt nr, detta ska man även registrera hos jordbruksverket, det är det lag på.
Jo, chipnumret har jag hittat.
Men blev bara så förvirrad när jag skulle fylla i först ras, på anmälan till valpkursen, sen Reg.Nr.
Att han är välkommen trots att han är blandis vet jag, då jag tog reda på det innan vi tog hem honom.
Hoppar väl över den raden då, får jag ta det med instruktören på plats istället.
Min katt är registrerad i Sverak, dvs har hon ett regnr där (som är tatuerat i örat). Om jag skulle chippa henne skulle jag få ytterligare ett nr.
Annars har det kanske med renrasighet att göra (fast katten min är en huskatt hihi)
Rottis77 har rätt: regnr är valpens nummer hos Svenska Kennelklubben. Man kan t ex gå in på SKK och söka upp alla renrasiga hundars regnummer.
För, ett regnummer hos SKK får man dock som sagt bara om hunden är renrasig.