• Anonym (orolig)

Jag har svullna lymfkörtlar bakom öronen och i käkvinklarna!!

Var rejält förkyld i juli och fick då väldigt ömma lymfkörtlar just bakom öronen och i käkvinklarna, 4 stycken, två på varje sida. De blev lite mindre med tiden men försvann aldrig. Nu har jag precis blivit förkyld igen efter att ha börja jobba på dagis och nu mrkte jag just att dessa lymfkörtlar är stora och hårda som bönor! Är orolig, kan det vara såhär? Kan man vara svullen där i en månad?!

• Svar på tråden Jag har svullna lymfkörtlar bakom öronen och i käkvinklarna!!
  • Anonym (e)

Ja, det kan man.... har lymfkörtlarna en gång blivit väldigt förstorade kan de stanna kvar så ibland. Och att de svullnad upp när man är förkyld är ju normalt...

MEN! Stora lymfkörtlar sen en längre tid ska man gå till husläkaren med. För säkerhets skull...

• Anonym

Anonym (orolig) skrev 2009-08-19 19:34:22 följande:

Var rejält förkyld i juli och fick då väldigt ömma lymfkörtlar just bakom öronen och i käkvinklarna, 4 stycken, två på varje sida. De blev lite mindre med tiden men försvann aldrig. Nu har jag precis blivit förkyld igen efter att ha börja jobba på dagis och nu mrkte jag just att dessa lymfkörtlar är stora och hårda som bönor! Är orolig, kan det vara såhär? Kan man vara svullen där i en månad?!
    Tycker inte att du ska oroa dig. I och med att du fick dem i samband med en luftvägsinfektion så låter det ofarligt. De kan hålla på och svullna upp och trilskas ett tag vid infektioner. Går de inte tillbaka efter en längre tid så kan du kolla upp dem med husläkaren som ovanstående säger. Hade de bara kommit utan infektion hade det vart en annan femma.
  • Anonym

Jag får själv värk i lymfkörtlarna varje gång jag får feber, förkylning eller temperaturstegring. Tycker det är konstigt att det ska vara "normalt", har många av er andra så?

• Anonym (e)
    Anonym skrev 2010-05-31 20:54:46 följande:
    Jag får själv värk i lymfkörtlarna varje gång jag får feber, förkylning eller temperaturstegring. Tycker det är konstigt att det ska vara "normalt", har många av er andra så?
    Ja men lymfkörtlarna är ju en del av immunförsvaret. Och det blir ju extra mycket aktivitet där om man har en infektion i kroppen.. så det är ju inte konstigt att de blir lite större och gör ont!
  • Anonym (Normalt)

Såfort jag får ett virus i kroppen märker jag det direkt pga lymfkörtlarna som svullnar upp. Har även flera stycken som aldrig minskat istorlek igen efter rejäla virus och bakterie sjukdomar. Att du märker av dom isamband med exempelvis en förkylning är absolut ingen fara. Hade varit värre om du hade en enstaka stor körtel som växte utan att du var sjuk. Och vad jag förstått det som så ömmar inte lymfkörtlar som exempelvis beror på lymfom av något slag, ej heller förstoras dom symatriskt som de gjort på dig betanke på att du har under bägge käkvinklarna. Är säker på att det inte är någon fara, men är du orolig så ta kontakt med sjukvården imorgon.

Svar på tråden Jag har svullna lymfkörtlar bakom öronen och i käkvinklarna!!