• Linsen

Får man avböja arbete pga att barnomsorgen inte passar??

Är det nån som vet hur det blir med A-kassan om jag tackar nej till jobberbjudande pga att jag inte har barnomsorg som passar arbetstiderna?
    Sonen har dagisplats fr o m september men den gäller ju dagtid och arbetet är förlagt till kvällar och helger...
    (Kommunen har sagt blankt nej till nåt annat än den plats vi får.)
    Om jag tackar nej till jobbet, får jag istället karens på 45 dagar då?

Tacksam för snabbt svar - måste lämna besked om jobbet snart!!!

• Svar på tråden Får man avböja arbete pga att barnomsorgen inte passar??
  • Nette

jag menar inte FK ring ditt fack! *förvirrad*

• Linsen

Jag har försökt Har en jättebra handläggare där, men hon är sjuk och alla andra verkar vara nybörjare för nåt vettigt svar går inte att få... Hoppades att nån här hade haft ett liknande problem så man får snabb hjälp
    Tack ändå!

• Liten Nina

Allt jag vet, är att du har rätt till att få arbetstider som är anpassade till att ha barn, när du har ett jobb.
    Men om det gäller när man söker nytt jobb vet jag inte...
    Det finns ingen annan som kan ta hand om barnet när du jobbar? Ensamstående eller?

Jag tror att du ska ringa till a-kassan direkt, inte facket. A-kassan har mer koll på såna grejer. Finns det inga regler om det, eller om du ska ha karens igen, så försök bearbeta dom att du slipper karens. Kan ingen ta hand om ditt barn, kan du ju inte jobba, och inte söka såna jobb heller.

• Linsen

Liten Nina:
    Eftersom jag inte är fastanställd utan har gått på timmar innan så antar jag att de inte kommer att anpassa arb.tiderna efter mitt barn...
    Maken reser i jobbet och är borta periodvis så därför måste barnomsorgen anpassas efter mitt arbete.
    Ska försöka få tag på nån på a-kassan så får vi se... Det är ju som du säger: Kan ingen ta hand om mitt barn, kan jag ju inte jobba, och inte söka såna jobb heller, men med tanke på att de kan tvinga folk att flytta dit jobben finns så vet man ju inte vad som gäller...

• Isorfidien

Här kommer det sjuka i kråksången för min kompis.

Både hon och hennes kille jobbar skift och min vän har ett 50% jobb och vill upp till 100% och söker aktivt sådana. Hon kontaktade sitt fack och fick veta att hon inte hade rätt att neka jobb som låg utanför vanlig "barnomsorgstid" eftersom kommunen hade ett sk nattis (dygnet-runt-dagis) vilket då innebar att kommunen erbjöd barnomsorg även de tider som är mer obekväma även om de själva inte har plats på det dagiset och kön dit är upp till något år långt men det struntade facket och a-kassan i. Det meddelade henne att om hon vägrar ta ett arbete som erbjuds stänger de av henne!

Jag bor halvvägs upp i landet från henne sett och även vi har "nattis" men mitt fack och a-kassa har aldrig sagt ett ord om att jag måste jobba på obekväm arbetstid (även min man jobbar skift).

Det är så olika vart man bor i landet OCH vilken handläggare man får tag på - jag har haft mina duster med handläggare hos a-kassan och vissa är inte roliga att hantera.

Enklast vore att kontakta a-kassan och facket själv och prata med dem.

Lycka till!

• Pompelipossa

Bara funderar... vet de om att du har blivit erbjuden arbete eller rättare sagt vet de om att du vill tacka nej till arbete?

Sådant bör man ju tala om, och det är ju inte bra att glömma sådant eller att det kanske faller ur minnet eller så...

Kram

• Linsen

Pompelipossa:
    Jag förstår inte riktigt frågan? Om A-kassan vet att jag kan få jobb? Ja, det vet dom. De vet dessutom att jag INTE vill tacka nej men förmodligen blir tvungen i a f eftersom kommunen inte följer de lagar som finns gällande barnomsorg till ALLA.

• undrar

Du kanske redan har fått svaret. Jag har jobbat på akssan för några år sen och då var det så här:

Man kan inte ha akassa om man ej har sin barnomsorg ordnad, man kan alltså inte tacka nej till erbjudet arbete pga av att man inte har barnomsorg.

Gör man det så finns risken att man blir avstängd från akasseersättningen. Man anses nämligen inte stå till arbetsmarknadens förfogande under den tid man inte har barnomsorg.

reglerna kan ha ändrats så jag, liksom de andra råder dig att ringa till den akassan du är med i och fråga.

• Linsen

undrar:
    Jag har pratat med a-kassan och fått reda på att sånt här bedöms från fall till fall.
    I mitt fall är det så att jag HAR barnomsorg ordnad genom kommunen- på dagtid. Därför är jag ju faktiskt till arbetsmarknadens förfogande... Dessutom har jag fått reda på att det är kommunen som valt att tolka skollagen på eget sätt. I höst kommer denna fråga läggas upp på regeringsnivå för att de vill lagstifta så att kommunerna redan från nästa år MÅSTE följa skollagen.
    Nu kommer det förmodligen inte att bli aktuellt för oss i a f - för jag ska börja studera istället

Svar på tråden Får man avböja arbete pga att barnomsorgen inte passar??