Mjölkallergiker eller laktosintolleranta? Är dom bara laktos så finns det ju fullvärdiga laktosfria ersättningar till de flesta mjölkprodukter, som funkar bra i paj t.ex. Helt mjölkfritt är svårare, tänk på att kolla så t.ex. korven inte innehåller mjölkprotein om ni ska grilla korv!
Annars kolla i specialkost-hyllan, jag har för mig att det numera också finns en del helt mjölkfria mjölkersättningar (hur goda de är vet jag dock inte).
Annars så kanske du kan fixa lite hemlagade köttbullar till barnen? Eller hamburgare... Pommes eller klyftpotatis? Lite tråkigt men populärt. Lite olika sallader och röror är ju trevligt, t.ex. potatissallad (med vinägrett, istället för dom gräddfilsbaserade), tomat- och löksallad, grönsallad, bönsallad, olika medelhavsröror som hummus och baba ganoush, olika inlagda grönsaker och likande (ex ridderheims). Kanske mera i de vuxnas smak dock.
Jag tycker det kan vara trevligt att försöka behålla "plockmatskänslan" som man har med kräftorna och satsa på många olika smårätter. För barnen kan det ju också vara kul med t.ex. grönsaksstavar som gurka och morot som dom kan dippa (t.ex. i hummus eller andra mjölkfria röror
).