• Nenne77

Extra mat på kräftskiva

Har bjudit över en annan barnfamilj på en liten kräftskiva på lördag... Eftersom det är barn med som man aldrig vet om det vill äta kräftor (samt att jag inte tycker kräftor är så matigt) har jag utlovat lite kompletterande och mer barnvänlig mat (men alltså även till de vuxna). Tips på vad denna mat skall vara?! I den andra familjen är 3 av 4 mjölkalleriker... Kan man göra mjölkfri paj?! I alla pajer jag kommer på så är det ju ost...

• Svar på tråden Extra mat på kräftskiva
  • Mollymajs

Vi hade kräftskiva o fredags. Vi va just två barnfamiljer.

Vi hade förutom kräftorna. Räkor, vittbröd och tre pajer.

Köttfärspaj, räkpaj o tomatpaj.

Räkpaj o köttfärspaj är det ju ingen mjölk i om man inte vill.

Till barnen hade vi även kokt korv med bröd.

• M Y L F

Jag hade satt igång en grill och grillat korv och hamburgare, det kommer dom vuxna också att äta då som precis du själv skriver, kräftor blir man inte mätt på bara full

• 969803

Kanske roliga grillspett till barnen medt.ex korv, köttbullar, kyckling och majs.

• Mollymajs

Kan ju skriva recept på köttfärspajen.

Gör en pajdeg av mjöl, olja (mjölk) men funkar med vatten o salt.

Stek färs. Hacka grön paprika, lök, vitlök o fräs med. Häll i burk champinjoner. Blanda i chilisås, salt, peppar o timjan. Häll i lite köttbuljong alt grönsaksbuljong. Det ska va enganska fast röra men ändå lite såsig.

Lägg röran i en pajform. Kava ut degen o täck formen o grädda i ugnen.

• Mumin80

Mjölkallergiker eller laktosintolleranta? Är dom bara laktos så finns det ju fullvärdiga laktosfria ersättningar till de flesta mjölkprodukter, som funkar bra i paj t.ex. Helt mjölkfritt är svårare, tänk på att kolla så t.ex. korven inte innehåller mjölkprotein om ni ska grilla korv!

Annars kolla i specialkost-hyllan, jag har för mig att det numera också finns en del helt mjölkfria mjölkersättningar (hur goda de är vet jag dock inte).

Annars så kanske du kan fixa lite hemlagade köttbullar till barnen? Eller hamburgare... Pommes eller klyftpotatis? Lite tråkigt men populärt. Lite olika sallader och röror är ju trevligt, t.ex. potatissallad (med vinägrett, istället för dom gräddfilsbaserade), tomat- och löksallad, grönsallad, bönsallad, olika medelhavsröror som hummus och baba ganoush, olika inlagda grönsaker och likande (ex ridderheims). Kanske mera i de vuxnas smak dock.

Jag tycker det kan vara trevligt att försöka behålla "plockmatskänslan" som man har med kräftorna och satsa på många olika smårätter. För barnen kan det ju också vara kul med t.ex. grönsaksstavar som gurka och morot som dom kan dippa (t.ex. i hummus eller andra mjölkfria röror ).

• Ann Nelly

Pastasallad enligt självplocksprincipen.
    Smidigt med kall mat som du kan förbereda i god tid. Blir som en liten buffé ihop med kräftorna. Och alla kan plocka ihop det som de gillar själva. Ungar brukar ju gilla plockmat.

Lite exempel att välja från (köttbullar och skinka brukar passa alla):
    Kokt kall pasta (gott om man har i lite olja och kryddor som bas).
    Kalla riktigt små köttbullar.
    Tonfisk från burk.
    Salladskyckling finns att köpa färdigt i frysdisken.
    Tärnad skinka.
    Skalade räkor.
    Gurkbitar, hackad tomat, tärnad paprika, skivad rödlök, majs, oliver, fetaost (för dem som tål det), skivade rädisor, ruccola etc.
    Vitlöksdressing och Rhode Island-dressing.
    Något gott bröd hör till också.

Lycka till med kalaset!

• Nenne77

Tack snälla ni för alla tips! Nu har jag fått lite upplägg!!

Svar på tråden Extra mat på kräftskiva