• eeroo

Näsdroppar

Man kan ge saltlösningsdroppar till en 2 vckors va?

Emma

• Svar på tråden Näsdroppar
  • MammaFia

Annars kan du droppa bröstmjölk i näsan. Det funkar jätte bra!

• Amorella

Min dotter är lite större än din bebis; hon är 5 månader. Hon är jättetäppt på nätterna och jag ger henne Renässans näsdroppar. Hon liksom hostar till när hon har fått dem. Det rinner ju ner i svalget på dem. Jag vet inte om det var det du menade? Det enda är väl att man får vara lite försiktig så att de inte får för mycket saltlösning i magen, men hon har inte haft några problem alls. Det hjälper i alla fall jättebra på henne, även om det är himla svårt att pricka rätt när dropparna ska in i näsan.

• eeroo

Vad menar du med försiktig, att man iten skall ta de så ofta?
    Han lät jätte roslig och sen hostade han.

emma

• MammaFia

Ränesans finns även som nässpray. Det tyckte jag var lättare än droppar.

• Amorella

eeroo: Det är nog ingen fara alls med att ta för ofta eller lite för mycket. Det värsta som kan hända är ju att de får lite saltlösning i magen, men i så fall borde de ju bara kräkas upp den. Jag tycker vår dotter hostar till av bara ett par droppar och det är ju inte för mycket. Som sagt: När man själv tar näsdroppar/spray, snyter man ju ut det täppta. Det går ju inte riktigt på bebisar, så då tar näsdroppar m.m. ofta vägen ner i svalget istället. Det är helt normalt och inte farligt. Sitter snoret precis vid näsborren, kan man ju försiktigt försöka pillra ut det efter att ha gett näsdropparna.

Jag har för mig att någon skrev att deras baby fick näsblod av Renässans - i så fall bör man kanske vara mer försiktig. Men om du inte märker av på babyn att den reagerar (näsblod, kräks eller dylikt) så tycker jag att du ska fortsätta attt använda det om du tycker att det funkar bra! Vi tycker att det löser upp jättebra.

Jag fick för mig att näsdroppar var lättare att få in, men många tycker nässprayen funkar bättre. Ska nog testa den nästa gång det är dags att köpa mer.

Men din baby är så liten. Är den verkligen snorig eller bara andas lite "täppt"? Vår dotter var lite täppt i början, men det var tydligen naturligt. De har ju ganska mycket slem lite överallt när de är nyfödda. Vi gav inte näsdroppar då.

• eeroo

Han är nog inte snorig bara andas täppt men hur vet man de?

emma

• Amorella

Då är han säkert bara täppt så som nyfödda ofta är. När vi låg på BB sa en barnmorska att vi kunde ge näsdroppar, en annan sa att det bara var onödigt. Så jag tycker att du ska göra såsom känns bäst för er! Verkar han ha besvär när han suger eller när han ska sova? I så fall, bör ni ju definitivt testa med lite näsdroppar. Om det bara är att det låter lite otäckt men han inte verkar bry sig, så kan ni ju ändå testa om ni vill. Det är ju inget farligt ni häller i honom. Men det är som sagt helt normalt att de är så täppta i början. Jag kommer inte riktigt ihåg när det gick över.

Och nu är vår dotter jättetäppt på riktigt och har så varit sedan mitten av augusti. Och att det är riktigt snor märker man! Otroliga mängder snor som kan rymmas i en sådan liten näsa!

• Moomin

Näsdroppar typ renessans eller neseril får man inte ge förrän bebisen är en månad. Saltlösning kan man ge från början...

• Amorella

Men Renässans är ju bara vanlig koksaltlösning?

Svar på tråden Näsdroppar