vad gör era 7-8 åringar efter skolan och på helger?
Vad gillar era barn mest att göra och vad har dom för intressen?
Vad gillar era barn att göra tillsammans med er föräldrar?
hur länge får dom se på Tv och sitta vid datan?
Min dotter är 7 och helst av allt är hon med kompisar både efter skolan och på helgerna. Vi bromsar dock lite, men inte allt för mycket.
Vi gör inte så mycket tillsammans utan är mest hemma. Ibland blir det nån utflykt.
Både hon och lillebror leker själva eller med varandra.
Dottern sitter väldigt sällan vid datan så vi har inga begränsningar. Max nån gång/månad.
När det gäller tv så var det alltid en timme bolibompa förut, och lite mer på helgmornar mm.
Nu har hon en ny kompis till granne så nu blir det kanske nåt byggprogram med oss på kvällen.
okej
grejen är att min son har ingen kompis här där vi bor så han har ingen att leka med. alla bor på landet eller längre bort så han sitter bara vid Tv´n och datan. så trist.
Innan grannflickan flyttade in så var det planerad lek som gällde för oss.
Vi införde regeln att man måste bestämma dagen innan så hon ringde nån kompis och gjorde upp att de skull följa med varandra hem.
Mycket hämta och lämna blev det, men hon lekte flera ggr i veckan även då.
ok, min pojk vågar tyvärr inte va hos andra
Min son född i sep -01 tycker om att bygga med lego, läsa böcker, vara ute och leka, cykla, springa, leka starwars ( vad man nu gör då??) sparka boll mm.
Han går på simskola och scouter och ska eventuellt börja med någon idrott i höst.
Han gillar att vi gör saker tillsammans, det behöver inte vara något speciellt utan just att vi är tillsammans.
Alldeles för länge, men han är så aktiv och påhittig förövrigt så jag är inte orolig.
Sonen har heller ingen han kan leka me mycket dagligen, utan de blir varannan helg när grannen har sin 5-åriga dotter här. Så hon e ju yngre...men dem leker ändå en hel del när hon e här, så de verkar fungera trots ålderskillnaden.
Så ska han leka me nån annan så blir de till att planera mer me föräldrern till de barnet från skolan isf.
När han e själv så blir de att han tittar på tv el film, han har ett stort intresse för datorer när de gäller spel å få titta på tv-klipp. Han får sitta varannan dag å de blir dryga 2 h.
Cykla e nåt han gillar mycket annars.
Ska anmäla han till simskolan nästa vecka oxå, för simma kan han ännu inte så de e dags att han får börjat öva ordentligt. De har inte fungerat när vi har försökt hjälpa honom.
Min 8 åriga dotter vill hellst vara med kompisar varje dag. Antingen kompisarna som bor i närheten eller följa med nån hem efter skolan. Då leker dom med tamagotchi, pet shop, cyklar, spelar fotboll eller hoppar stutsmatta. Hon skulle gärna göra det varje dag men vi har sagt max en dag på helgen om vi är hemma och max två vardagar. Hon spelar fotboll på sommaren och skidor på vintern.
Om vi är tillsammans gillar hon att åka på badet, gå i skogen eller på fjället, fiska, åka skoter och spela spel tillsammans. Tv, dator och tv-spel blir max en timme per dag om hon är ensam och på helgerna kanske två timmar.
Anmäl din pojke på nån aktivitet, det finns massor som inte kostar så mycket och inte behöver vara sport. Prata med skol/dagiskompisarnas föräldrar och fråga om nån vill följa med er hem och leka nån dag. Då blir han snart nyfiken och vill följa med dom hem.
Denna sommar har det varit kompisar & stalliv för hela slanten. Många kompisar hittar hon i stallet där hon ofta spenderar så gott som hela dagen. Många sovkompisar har det varit i sommar & hela huset har ofta varit fullt av barn då även hennes lillasyster förstås också ska ha kompisar då storsyrran har det.
Ska bli skönt då skolan börjar & vardagen tar vid, då blir det inte kompisar vareviga dag i alla fall . Tv sitter de framför på morgonen & på kvällen. Tycker jag att det blir för lång stund framför tv:n så stänger jag av den & de får hitta på annat. Datorn får de sitta någon gång vid. Dock har vi bara en dator & jag använder den ofta själv då jag jobbar mkt framför datorn.
Stortjejen är ganska mycket antimamma just nu.....vill helst inte att jag kommer & tittar när hon rider & så, vet inte varför men så är det. Men igår så hade vi mys framför tv:n hela familjen med godis & film & det var uppskattat
min pojk har testat massor av olika aktiviteter men han har adhd och inget har funkat. han är ingen sportmänniska eller lagmänniska. har är lite ensamvarg eller gillar mest att vara hemma framför datan eller Tv´n. och dt är ingen hit i våra ögon här hemma. och scouterna vägrar han.
Min 01:a (blir alltså åtta i december) är ofta hemma hos kamrater efter skolan.
Han är väldigt social och har många kompisar i samma ålder här i området, därför skulle jag inte drömma om att neka honom det, om det är OK för den familjen han vill leka hos, och vi inte skall göra något speciellt.
Han kommer som regel alltid hem hit först och lämnar ryggsäcken och så vidare. Så då berättar han vem han går till.
Eftersom vi bor i ett område där man känner alla andra familjer väl,
så känns det naturligt att pojkarna som är i samma ålder vill umgås med varandra.
Ibland händer det att jag går över till den familjen han leker hos och fikar. Så är det här, och därför trivs vi himla bra.
Under våren gick han på fotboll en gång i veckan,
han har också prövat innebandy men det var ingen hit direkt.
På helgerna försöker vi att göra olika aktiviteter när vi har tid och lust.
Åker hem till kusinerna (min sambos bror med "flock"),
badar på badhuset,åker på leklandet eller går på biblioteket.
Det beror på.
När han är hemma här så blir det mycket film och så älskar han att läsa böcker.
Men det blir väl mest på kvällen han läser nu för tiden..
Dator det har vi inte till honom.
Det får han hålla på med på skolan när de har datatimme,
eller hos vänner som har dataspel.
Sambon har en minipc och jag har en större bärbar, men det är inget som sonen använder.
Han busar mycket med sin lillebror på snart tre år också,
de kan hitta på mycket roliga saker ihop, de två.