• SannaLeena

Bra sovsäck för barnvagn, vilan på förskolan

På förskolan sover barnen ute i vagn (=TOPPEN!!). Pedagogerna rekommenderade att man tar med en sovsäck till barnet. Vi har tidiagre haft åkpåse, men den har börjat bli trång och inte så skön att sova i..

Har någon tips och erfarenhet av sovsäckar för barn?

Ska kanske tillägga att dottern är 1,5år.

• Svar på tråden Bra sovsäck för barnvagn, vilan på förskolan
  • La Lola

Min äldsta hade en barnsovsäck från Jysk.
    O riktigt kalla dagar (här sover de utomhus tills det är runt -15) stoppades det i en fleecefilt oxå.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Miss Lau

Vi har också haft en barnsovsäck från Jysk. Billig och tillräckligt bra.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Jag har en mammut från babyproffsen. sen har ju stadium en sovsäck med hål för selen också om det behövs

• SannaLeena

Men vet ni hur mycket kläder era barn har på sig när de sover i sovsäckarna på vintern? Det lät som om de inte brukar klä på barnen innan de läggs i vagnen, räcker det med en Jysk-sovsäck då?

• La Lola
    SannaLeena skrev 2009-08-19 22:35:42 följande:
    Men vet ni hur mycket kläder era barn har på sig när de sover i sovsäckarna på vintern? Det lät som om de inte brukar klä på barnen innan de läggs i vagnen, räcker det med en Jysk-sovsäck då?
    Jag bor i jämtland o det vanligaste är ett fleeceset, mössa, tjocksockor o vantar när de sover utomhus.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Här sätter de på en flecce dress bara. Mammut sovsäcken är en varm sovsäck!
  • Miss Lau
    Här har barnen flecceställ, mössa, vantar och sockor på sig när de sover. Är det ovanligt kallt lägger personalen dessutom fleecefiltar över åkpåsen, och självklart har man något skyddande under så att det inte kommer kyla underifrån.

Vi bor i Stockholm och det har aldrig blivit för kallt under de 8 år jag haft barn som sovit ute i vagn på förskolan.
  • Fyrbarnsmorsa

Jag har en Voksi påse/säck i ull som klarar -25 och snöstorm galant.Helt underbar,dyr men finns begagnad på blocket till bra pris.

• lövet

Vi har en Vaude twinny 110 och en Haglöfs zlumber prefomance J till våra barn. Twinnyn är smidigare men börjar bli kort för stora tjejen som är över 1 m lång. Båda är bra. Haglöfssäcken är väldigt varm dock - hon var rätt svett innan dagispersonalen slutade klä på henne som om hon var på arktis.

• frk Carlsson

Vi har en Vaude till vår minsta som nu är 15 mån. Den är varm och duger gott och dessutom är den stor och hon kommer kunna ha den tills hon är över 2 år, så det är väl värt att investera i en sån. Dessutom kan man göra hål i ryggen på den för att få igenom fempunktsbältet.

På äldsta tjejens förra fsk sov barnen ute och där hade de bara vanliga vuxensovsäckar som de pulade ner ungarna i. På vintern sov de i overallerna och mössa och vantar. De bangade inte att lägga ut dem fast det var närmare minus 20 .

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
Svar på tråden Bra sovsäck för barnvagn, vilan på förskolan