Bästa plommonrecepten!
Jag vill ha era bästa recept med plommon, tack! Har fått ett par påsar plommon av en granne och nu måste jag se till att de inte förfaras(och att jag inte föräter mig )
Jag vill ha era bästa recept med plommon, tack! Har fått ett par påsar plommon av en granne och nu måste jag se till att de inte förfaras(och att jag inte föräter mig )
Kanske fler som är vakna nu!
Nu då?
Ingen som gillar plommon?
o GUTEGIRL o skrev 2009-08-21 12:58:32 följande:
Lättlagad plommonpaj
Ett gott sätt att bli av med den dignande plommonskörden. Ett tips om man har hinkvis med plommon är att dela dem på mitten, kärna ur dem och frysa in och sedan använda till denna paj.
1 kg små plommon
100 g sötmandel
225 g margarin
1,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 dl ströbröd
2 msk kanel
Ev. lite ingefära
Kör mandeln i en matberedare. Tillsätt sedan margarin, mjöl och 0,5 dl socker och blanda till en deg. Häll eventuellt på 1 msk kallt vatten om det behövs.
Låt degen vila kallt i minst en halvtimme.
Dela plommonen i halvor och kärna ur dem.
Blanda ströbröd, 1 dl socker och kanel samt. ev. ingefära.
Smörj en liten långpanna eller en stor pajform och klä den med degen. Strö ut ströbrödsblandningen över och lägg sedan på plommonen med skalen uppåt.
Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.
Den godaste plommonmarmeladen jag någonsin ätit!
2 citroner
1 kg plommon
8 dl socker
Kanel
Obs! spara kärnor
Skär plommonen i bitar, skala citronerna och skär dem i bitar. Häll över 8 dl socker. Låt stå över natten. Hacka 8 plommonkärnor och lägg i. Koka i två timmar. Häll i burkar och strö över kanel.
Fick ett jättegott recept på plommonkaka här på FL för några år sedan, sparade ner det i min gamla dator å sen så kraschade hårddisken såklart..
men det kanske finns kvar i någon historik här nånstans? ska kika och återkomma isf!
Asch gick ju inte att söka så långt tbx. Hoppas den som tipsade mig ser denna tråd och tipsar igen!
Åh, jag har ett plommonträd som nästan håller på att gå sönder för att det är sååååå mycket plommon på det, så jag väntar också nyfiket på fler tips!! =)
Nja, bor en bit utanför Arlanda, så då kanske det inte riktigt lönar sig att åka och hämta.... Annars hade du helt klart kunnat få ett gäng!
Vi fick 4 hinkar med plommon och vi har kokat saft och gjort sylt