• Flutterby

Bästa plommonrecepten!

Jag vill ha era bästa recept med plommon, tack! Har fått ett par påsar plommon av en granne och nu måste jag se till att de inte förfaras(och att jag inte föräter mig )

• Svar på tråden Bästa plommonrecepten!
  • gutegirl
    Flutterby skrev 2009-08-21 12:53:21 följande:
    Ingen som gillar plommon?
    jodå!

Jag brukar göra en plommonkaka som blir mycket god!

Grunden är en mördeg, men jag smälter smöret och tillsätter nån tesked mald kardemumma.
    Sedan trycker man ut det i en smord form och strör på lite socker, förgrädda på ca 200 grader tills det börjar få en fin, ljusbrun yta på kanterna.

Sedan har jag på urkärnade plommon så att det täcker pajskalet men inte mer än så, det ska inte vara för tjockt lager. På med mer socker, jag tar kanske 1,5 dl socker, och så in med allt i ugnen igen tills plommonen och sockret har smält ihop, tar ca 20 minuter.

Om du vill göra plommonmarmelad är mitt tips att du köper gelésocker. Ett kilo socker per kilo frukt är tumreglen.
    Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
  • Flutterby

o GUTEGIRL o skrev 2009-08-21 12:58:32 följande:

jodå!Jag brukar göra en plommonkaka som blir mycket god!Grunden är en mördeg, men jag smälter smöret och tillsätter nån tesked mald kardemumma. Sedan trycker man ut det i en smord form och strör på lite socker, förgrädda på ca 200 grader tills det börjar få en fin, ljusbrun yta på kanterna. Sedan har jag på urkärnade plommon så att det täcker pajskalet men inte mer än så, det ska inte vara för tjockt lager. På med mer socker, jag tar kanske 1,5 dl socker, och så in med allt i ugnen igen tills plommonen och sockret har smält ihop, tar ca 20 minuter. Om du vill göra plommonmarmelad är mitt tips att du köper gelésocker. Ett kilo socker per kilo frukt är tumreglen.
    Tack!

Fler?
  • MBert

Lättlagad plommonpaj

Ett gott sätt att bli av med den dignande plommonskörden. Ett tips om man har hinkvis med plommon är att dela dem på mitten, kärna ur dem och frysa in och sedan använda till denna paj.

1 kg små plommon
    100 g sötmandel
    225 g margarin
    1,5 dl strösocker
    5 dl vetemjöl
    1 dl ströbröd
    2 msk kanel
    Ev. lite ingefära

Kör mandeln i en matberedare. Tillsätt sedan margarin, mjöl och 0,5 dl socker och blanda till en deg. Häll eventuellt på 1 msk kallt vatten om det behövs.
    Låt degen vila kallt i minst en halvtimme.
    Dela plommonen i halvor och kärna ur dem.
    Blanda ströbröd, 1 dl socker och kanel samt. ev. ingefära.
    Smörj en liten långpanna eller en stor pajform och klä den med degen. Strö ut ströbrödsblandningen över och lägg sedan på plommonen med skalen uppåt.
    Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.

• Trädgren

Den godaste plommonmarmeladen jag någonsin ätit!

2 citroner
    1 kg plommon
    8 dl socker
    Kanel

Obs! spara kärnor

Skär plommonen i bitar, skala citronerna och skär dem i bitar. Häll över 8 dl socker. Låt stå över natten. Hacka 8 plommonkärnor och lägg i. Koka i två timmar. Häll i burkar och strö över kanel.

• Flutterby
    Trädgren skrev 2009-08-22 23:09:18 följande:
    Den godaste plommonmarmeladen jag någonsin ätit!2 citroner1 kg plommon8 dl sockerKanel Obs! spara kärnorSkär plommonen i bitar, skala citronerna och skär dem i bitar. Häll över 8 dl socker. Låt stå över natten. Hacka 8 plommonkärnor och lägg i. Koka i två timmar. Häll i burkar och strö över kanel.
    Låter skumt med kärnor i? Tack för receptet!
  • Flutterby
    MBert skrev 2009-08-22 19:54:29 följande:
    Lättlagad plommonpajEtt gott sätt att bli av med den dignande plommonskörden. Ett tips om man har hinkvis med plommon är att dela dem på mitten, kärna ur dem och frysa in och sedan använda till denna paj.1 kg små plommon100 g sötmandel225 g margarin1,5 dl strösocker5 dl vetemjöl1 dl ströbröd2 msk kanelEv. lite ingefära Kör mandeln i en matberedare. Tillsätt sedan margarin, mjöl och 0,5 dl socker och blanda till en deg. Häll eventuellt på 1 msk kallt vatten om det behövs.Låt degen vila kallt i minst en halvtimme.Dela plommonen i halvor och kärna ur dem.Blanda ströbröd, 1 dl socker och kanel samt. ev. ingefära.Smörj en liten långpanna eller en stor pajform och klä den med degen. Strö ut ströbrödsblandningen över och lägg sedan på plommonen med skalen uppåt.Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.
    Låter mums!
  • MaNiMi

Fick ett jättegott recept på plommonkaka här på FL för några år sedan, sparade ner det i min gamla dator å sen så kraschade hårddisken såklart..
    men det kanske finns kvar i någon historik här nånstans? ska kika och återkomma isf!

• MaNiMi

Asch gick ju inte att söka så långt tbx. Hoppas den som tipsade mig ser denna tråd och tipsar igen!

• Flutterby
    MaNiMi skrev 2009-08-28 00:51:27 följande:
    Asch gick ju inte att söka så långt tbx. Hoppas den som tipsade mig ser denna tråd och tipsar igen!
    Ja, det får vi hoppas!
  • Nennegumman

Åh, jag har ett plommonträd som nästan håller på att gå sönder för att det är sååååå mycket plommon på det, så jag väntar också nyfiket på fler tips!! =)

• gutegirl
    Nennegumman skrev 2009-08-28 10:40:34 följande:
    Åh, jag har ett plommonträd som nästan håller på att gå sönder för att det är sååååå mycket plommon på det, så jag väntar också nyfiket på fler tips!! =)
    Bor du i stockholm kan jag ta ett par påsar!
    Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
  • Nennegumman

Nja, bor en bit utanför Arlanda, så då kanske det inte riktigt lönar sig att åka och hämta.... Annars hade du helt klart kunnat få ett gäng!

• MBert
    Nennegumman skrev 2009-08-28 10:40:34 följande:
    Mitt tips är att halvera plommonen, plocka bort kärnan och frys in (tips: i väl ursköljda mjölkförpackningar). Då är det bara att plocka fram göra paj, kräm, marmelad eller annat gott när det är aktuellt. Ska du göra något av alla plommonen och frysa in så lär det bli helt fullt i frysen. Det tar mindre plats att bara frysa plommonen och sen använda efter hand.
  • Flutterby
    MBert skrev 2009-09-02 19:16:03 följande:
    Mitt tips är att halvera plommonen, plocka bort kärnan och frys in (tips: i väl ursköljda mjölkförpackningar). Då är det bara att plocka fram göra paj, kräm, marmelad eller annat gott när det är aktuellt. Ska du göra något av alla plommonen och frysa in så lär det bli helt fullt i frysen. Det tar mindre plats att bara frysa plommonen och sen använda efter hand.
    Smart!
  • Mamma L

Vi fick 4 hinkar med plommon och vi har kokat saft och gjort sylt

Svar på tråden Bästa plommonrecepten!