• Hemlighet

Stå på försäkring utan körkort?

Kan jag som ej har något körkort stå på en försäkring på en bil?
    Jag kommer att stå som ägare på bilen.

• Svar på tråden Stå på försäkring utan körkort?
  • Alvira

Ja, det kan du. Jag köpte en bil, som jag naturligtvis också försäkrade, innan jag fick körkort.

• Gorban

Ja men bara om du är huvudsaklig användare också. Om bilen står mest i garage eller du har någon som kör dig i bilen så fungerar det.

Det finns omvända fall där en förälder köper och försäkrar en bil som sedan används av ett barn som bor på annan adress. I det fallet är det inte säkert att man får ut ersättning vid skada då barnet är huvudaklig brukare och själv ska försäkra bilen.

• Hemlighet
    Gorban skrev 2009-08-20 11:13:14 följande:
    Ja men bara om du är huvudsaklig användare också. Om bilen står mest i garage eller du har någon som kör dig i bilen så fungerar det. Det finns omvända fall där en förälder köper och försäkrar en bil som sedan används av ett barn som bor på annan adress. I det fallet är det inte säkert att man får ut ersättning vid skada då barnet är huvudaklig brukare och själv ska försäkra bilen.
    Det är jag och sambon som skall äga den, men det är bara jag som står som ägare.
    Annars så hade vi inte fått lånet.
  • Gorban
    Hemlighet skrev 2009-08-20 11:18:56 följande:
    Det är jag och sambon som skall äga den, men det är bara jag som står som ägare.Annars så hade vi inte fått lånet.
    Det fungerar säkert bra i det fallet.
  • Hemlighet

JO tjena!
    Det var inte direkt lät att hitta ett försäkringsbolag som vill ge mig en helförsäkring på en bil jag inte kan köra
    Än så länge har jag bara en prova på försäkring som jag kan ha i 6 månader till en billig peng.
    Men det funkar då jag och sambon kan ta ett gemensamt lån i januari och då kan han stå som ägare. Och då blir det inga problem med försäkringen.

• racer x

Hehe, hade inga problem att få försäkring när jag köpte min mc utan att jag hade kortet. Och inte blev det dyrare för det.

• jaghopparhögt

racer x skrev 2009-08-20 16:12:25 följande:

Hehe, hade inga problem att få försäkring när jag köpte min mc utan att jag hade kortet. Och inte blev det dyrare för det.
    Kan du förklara ditt "hehe" och din flinande smiley?
  • Reyngirl

Har du kolla på www.compricer.se ??

Där får du en snabb överblick... Hoppas du hittar någon som vill försäkra er bil på dej.

• racer x
    jaghopparhögt skrev 2009-08-20 16:14:27 följande:
    racer x skrev 2009-08-20 16:12:25 följande: Kan du förklara ditt "hehe" och din flinande smiley?
    Måste jag det. Du har ju själv inte bidragit med något vettigt.
  • Hemlighet
    Reyngirl skrev 2009-08-20 16:15:09 följande:
    Har du kolla på www.compricer.se ?? Där får du en snabb överblick... Hoppas du hittar någon som vill försäkra er bil på dej.
    Det är där jag har suttit.
    Jag ringde dom billigaste IF, men när jag pratar med dom i telefonen så säger dom att det ända jag kan få hos dom är en trafikförsäkring, nej tack, jag/vi vill ha bilen helförsäkrad.
    Men när vi var hos bilhandlaren så fick vi ett erbjudande om prova på försäkring hos if för halva priset i 6 månader.
    Skit bra tänkte vi. Men efter samtalet hos if gick modet ner. MEN jag fick rätt!
    Det står inget att det inte kan tecknas om du inte har körkort.
    Så jag kommer att få teckna den
    Sen efter 6 månader så skall vi byta ägare så sambon skall stå på bilen= billigare försäkring
  • racer x

Bra ju, dom där försäkringsbolagen är inte att leka med.

• Hemlighet

racer x skrev 2009-08-20 21:30:59 följande:

Bra ju, dom där försäkringsbolagen är inte att leka med.
    `nope
  • sophiie
    Hemlighet skrev 2009-08-21 10:40:20 följande:
    Va?!
    Insplanet kan man ringa för att få kostnadsförslag för ett flertal olika försäkringsbolag. Ett samtal, smidigt.
  • Hemlighet
    sophiie skrev 2009-08-21 10:50:52 följande:
    Insplanet kan man ringa för att få kostnadsförslag för ett flertal olika försäkringsbolag. Ett samtal, smidigt.
    Ok, Har aldrig hört talas om dom.
    Nej nu kommer vi att ha denna försäkring tills sambon och jag har tagit ett nytt lån tillsammans och han står på bilen.
    Tror inte vi kan komma billigare undan än vad vi har gjort nu
    Nu längtar jag tills vi hämtar bilen imorgon
Svar på tråden Stå på försäkring utan körkort?