• Tessaa

Väcka liv i kärleken?

Jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år, men det senaste året har relationen gått utför ordentligt. Dåligt med kvalitetstid tillsammans, ett nästan obefintligt sexliv och vi verkar inte vilja samma saker längre.
    Hur väcker man liv i kärleken i ett långt förhållande? Någon som har några tips eller råd?

• Svar på tråden Väcka liv i kärleken?
  • Anova

En resa tillsammans bara på tumanhand kanske fungerar?

• Tessaa
    Anova skrev 2009-08-19 23:22:57 följande:
    En resa tillsammans bara på tumanhand kanske fungerar?
    Vi planerar en eventuell resa tillsammans nu i höst, inte av den anledningen men i alla fall. Får väl se hur det går :) Fler tips?
  • Anova

Mycket att göra i vardagen?
    Jag och min sambo brukar planera in tid där vi bara umgås, det kan vara alltifrån att se en film tillsammans och diskutera filmen till att gå och och ta en kopp kaffe på ett café. Jag tycker att man kommer närmare varann om man umgås utan att behöva stressa och tänka på annat.

• Prisssan

Vi har varit tillsammans nu i nio år. Vi håller liv i kärleken genom att dela allt med varann- då menar jag prata om allt vi varit med om i vardagen, handla tillsammans, läxor med dottern tillsammans etc.

Sen så rör vi mkt vid varann, pussas och säger till varann att vi längtar efter den andra. Sms från jobb, och vi har ett aktivt sexliv vilket verkligen stärker ens känslor.
    Alla småsaker i livet tycker jag stärker en relation..att man saknar varann. Att man orkar prioritera varann (sex eller vad man känner för) istället för att bara sova.
    Bråka och prata ut så fort det är något så blir det aldrig stora fighter där man sårar varann på ett annat sätt.
    Allt ni kan tänka på att föra in i vardagen som era man/kvinna roller och inte bara mamma/pappa, vänskap och arbetsroller.

Att resa bort tillsammasn är också en mysig ide eller iaf gå ut ensamma.

Det kvittar vilken väg du väljer, det kommer alltid en uppförsbacke...
  • Tessaa
    Anova skrev 2009-08-19 23:28:05 följande:
    Mycket att göra i vardagen? Jag och min sambo brukar planera in tid där vi bara umgås, det kan vara alltifrån att se en film tillsammans och diskutera filmen till att gå och och ta en kopp kaffe på ett café. Jag tycker att man kommer närmare varann om man umgås utan att behöva stressa och tänka på annat.
    Gå ut och fika låter ju mysigt, sånt gör vi nästan aldrig tillsammans! Film ser vi ju en del på kvällarna och så.. men det brukar vara i varsitt soffhörn ungefär.. :/
  • Tessaa
    Prisssan skrev 2009-08-19 23:28:11 följande:
    Vi har varit tillsammans nu i nio år. Vi håller liv i kärleken genom att dela allt med varann- då menar jag prata om allt vi varit med om i vardagen, handla tillsammans, läxor med dottern tillsammans etc. Sen så rör vi mkt vid varann, pussas och säger till varann att vi längtar efter den andra. Sms från jobb, och vi har ett aktivt sexliv vilket verkligen stärker ens känslor. Alla småsaker i livet tycker jag stärker en relation..att man saknar varann. Att man orkar prioritera varann (sex eller vad man känner för) istället för att bara sova. Bråka och prata ut så fort det är något så blir det aldrig stora fighter där man sårar varann på ett annat sätt. Allt ni kan tänka på att föra in i vardagen som era man/kvinna roller och inte bara mamma/pappa, vänskap och arbetsroller. Att resa bort tillsammasn är också en mysig ide eller iaf gå ut ensamma.
    Hur får man tillbaka lusten till att ens ha sex då?
  • Anova
    Tessaa skrev 2009-08-19 23:30:48 följande:
    Gå ut och fika låter ju mysigt, sånt gör vi nästan aldrig tillsammans! Film ser vi ju en del på kvällarna och så.. men det brukar vara i varsitt soffhörn ungefär.. :/
    Kanske ni ska försöka att bryta mönsterna, det är lätt att man hamnar i samma mönster år ut och år in, och till slut blir det tråkigt. Jag har levt med samme man i över 10 år.. utan att bryta mönsterna då och då skulle jag nog skiljt mig.
  • Tessaa
    Anova skrev 2009-08-19 23:33:00 följande:
    Kanske ni ska försöka att bryta mönsterna, det är lätt att man hamnar i samma mönster år ut och år in, och till slut blir det tråkigt. Jag har levt med samme man i över 10 år.. utan att bryta mönsterna då och då skulle jag nog skiljt mig.
    Hur har ni gjort då?
  • Anova
    Tessaa skrev 2009-08-19 23:36:51 följande:
    Hur har ni gjort då?
    under vissa perioder har vi umgåtts väldigt intensivt, efter det har vi haft perioder med mycket egentid. Vi har försökt att hitta på saker tillsammans och inte göra samma sak hela tiden. Det gäller att vara påhittig och våga prova något nytt.
  • Prisssan
    Tessaa skrev 2009-08-19 23:32:00 följande:
    Hur får man tillbaka lusten till att ens ha sex då?
    Men om du är kåt på din man och han rör vid dig alltid, längtar du inte då. Jag gör det iaf. Och om man tänker på varann och sådant.
    Ni får hitta ert sätt som får er att tänka på varann och längta, för kanske om ni gör det så får ni lusten tillbaka.
    Och sen ibörjan så får ni kanske tvinga er själva att göra detta. Du får kanske anstränga dig att klappa lite på din man när du går förbi och kämpa med att ha sex istället för att sova.
    Men efter du "tvingat" dig själv så bör ju lusten komma tillbaka. Sen om detta funkar på dig det vet jag inte, jag kan bara säga hur det är för mig.
    Desto mer jag har, desto mer vill jag! Det är lätt att komma i rutiner i att inte ha sex- av ren lathet och sitta i varsin ände av soffan. Kanske just för att på dagen är barnet mellan er- men på kvällarna är faktiskt inte barnet där och då får ni gå ur mamma/pappa rollerna...

För mig funkar sånt här tusen gånger mer än att åka bort. Om man åker bort är allt så spännande och du kan ha bästa sexet i ditt liv, men så kommer du tillbaka hem och så faller man in i den gamla vardagen igen.
    Därför tror jag på att ändra vardagen hemma så att man inte glömmer sin lust och sin längtan för varann.
    Det kvittar vilken väg du väljer, det kommer alltid en uppförsbacke...
  • Omgift

Absolut kan en resa bort tillsammans vara en en kick och en nystart men precis som några ovan säger så finns ju vardagen kvar därhemma när man är hemma igen och det är kanske den man ska försöka bryta mönster i!

Exakt hur det ska gå till är ju svårare att sätta fingret på men att sätta sig ner tillsammans och verkligen försöka förstå varandra och komma med konstruktiva förslag - vad man själv känner man saknar eller behöver som man kan ändra på. Jag känner lite själv samma sak med min man. Han har börjat förstå att jag känner det är ett problem - själv verkar han nöjd med tillvaron. Man har ju inte samma behov bara för att man älskar varandra...bara man är öppen för varandras åsikter och försöker hitta en bra lösning som passar båda! Kanske gå och prata med någon utomstående som kan lyssna på er båda och försöka hjälpa er att nå fram till en förändring som kan gagna ert liv tillsammans!

Svar på tråden Väcka liv i kärleken?