• Suza

Var ligger Wales ???

Alltså jag har förstått att det ligger i UK på västra sidan , halvö. Men jag undrar nu är det ett land för sig med gränser mellan England, eller är det ett landskap som tillhär England. Om det är ett land , vad är dess huvudstad ??

• Svar på tråden Var ligger Wales ???
  • Skusan

Cardiff är Wales huvudstad och ja, Wales är ett eget land i Storbrittanien.

• Red Queen

Wales ar ett eget land pa samma satt som Skottland, ungefar. En del av Storbritannien, men INTE en del av England. Har ett eget parlament medvissa lagstiftande rattigheter (men de maste anda gora som regeringen i London sager i slutandan). Forutom engelska har Wales har ett eget sprak, walesiska (Cymraeg, pa walesiska) som talas av en vaxande minoritet. Huvudstaden i Wales heter Cardiff, och dar bor jag. :)

Jag ska aka pa konferens i tre dagar nu sa kommer inte vara online pa ett tag, men skulle du vilja veta nagot mer om Wales far du garna fraga, och sa svarar jag sa fort jag kan!

• Suza

Tack för era svar, nu är jag lite mer uppdaterad. Känner mig lite snopen pga man aldrig hör något om Wales därför trodde jag att det var ett landskap till Storbritanien.

Tack än en gång , ha det gott !!

Svar på tråden Var ligger Wales ???