• mandala

Någon som groddar själv hemma?

Jag har köpt ett litet "groddhus", eller en groddapparat kan det nog med kallas. Men jag vill ha lite tips och höra hur andra gör och vad ni använder som fungerar bäst?

Jag la i tis.kväll i sesamfrön och linfrön, men inget har hänt. När ser man om man har lyckats? Jag vattnar och gör som jag har läst att man ska göra men det står olika överallt.

Så nån "groddexpert" som vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Någon som groddar själv hemma?
  • vera82

Jag gör egna groddar i en särskild "groddlåda"
    Jag gör på alfalfafrön.
    Först ska dom ligga i blöt några timmar,sedan silar man bort vattnet och ställer dom mörkt.Dom ska sedan sköljas några ggr per dag men allt står på paketet.
    Tar väl ca 3-4 dagar och ett sånt paket räcker lääänge.

• mandala

Ja en sån groddlåda har jag köpt. Nu la jag inte fröna i blöt så länge, jag skållade dem i hett vatten o sen sköljde jag en massa gånger under kvällen, sköljde direkt efter också med kallt vatten.

Ska kanske testa med alfalfa istället, det verkar om alla lyckas med dem.

• Gruskorn

Har du skållat dem med hett vatten kan de väl ändå inte gro!? Har aldrig hört nån som groddat sesam och linfrö. Men alfa alfa och mungbönor brukar blir bra när jag groddar dem.

• mandala

Men vi var på middag hos vänner i helgen och de hade gjort en jättegod salla med groddar av bockhorn o mungbönor. Han skulle beskriva för mig hur man skulle göra o sa flera ggr att de alltid skållar allt de gör innan de sätter igång, för att inga tex salmonellabakt skulle finnas kvar. Men de kanske bara har tur som får det att funka ändå.

Sen läste jag på någon sida på nätet att sesamfrön o linfrön skulle tillhöra frö som var enkla att grodda. Men det stod inte specifikt hur man gjorde med dessa. Men jag får låta de stå några dagar till, händer inget kanske det är bättre att testa nåt annat.

Jag har hört att mungbönor är svåra, är dem det? Eller du har aldrig haft nån problem?

• vera82

Gröna linser kan man också grodda men dom blir grövre.Kör på alfalfafrön

• Chaia

Skålla ska du absolut inte göra! Blötlägg över natten och skölj sedan två gånger om dagen.

Mungbönor är lättast att grodda tycker jag. De är färdiga på två-tre dagar. Alfalfa är också lätta, kräver kanske fyra dagar.

• mandala

Ok, då ska jag hoppa över skållningen i fortsättningen. Jag ska köpa hem mungbönor o alfalfa. Köper man det i vanlig matbutik?

• Chaia

Japp, det finns i vanliga butiker. Risenta och Saltå Kvarn har. De brukar stå bland bönor osv.

• Pillarbox

:O var köper man groddburk?
    har tidigare testat linser och sesam men det funkade inte alls. Alfaalfa och mungbönor har däremot gått bra

• mandala

Jag köpte min i hälsokostaffären, life tror jag den heter. De hade bara en kvar som stod o ropade på mig. Sen kan man köpa fler plan till. Nu har jag bara två. Men vill nog ha fler plan. Den kostade drygt 100 kr.

Kikade ner idag och kanske att nåt kan hända med linfröna, men det är inte mkt som hänt, men ett par ser ut som om d kryper ur skalet. men sesam ser inte alls ut att funka.

Om jag kommer till en affär idag ska jag köpa alfalfa o mungbönor.

• mandala

Nu har jag köpt alfalfa, de har legat i blöt o sköljts noga. Jag inbillar nog mig men jag tycker redan man ser att något har hänt Nu ligger dem i groddburken, får se vad som händer de närmsta dagarna.

• vera82

Mandala:Du inbillar dig inte.Det går fort
    Åt på mackan i morse,mums

• mandala

Nu gör jag ett andra försök med linfrö. Jag slängde de andra som knappt börjat gro o gjorde om processen med blötläggning o sköljning. Nu får vi se om jag kan lyckas bättre. Alfalfagroddarna lyckas jag nog med, ser ut som de växer o kan nog bli goda om ett par dagar

Svar på tråden Någon som groddar själv hemma?