• SkåneP

Hur försvinner fettet?

Hur transporteras fettet/massan från kroppen när man går ner i vikt?

Jag gjorde en rejäl viktminskning härförleden (mha vettig kost och regelbunden motion) och ställde mig ofta frågan - hur försvinner överflödet?
    Det var ju trots allt ett antal kg som försvann.

På något sätt omvandlas det, det är uppenbart, men till vad?
    Värme? Svett? Bajs?

• Svar på tråden Hur försvinner fettet?
  • BuoBä

Det enda "tricket" när man vill gå ner i vikt är ju att göra av med mer energi än man stoppar i sig, så fettet omvandlas till energi.

Energi ger värme och värme ger svett, så indirekt kan man väl säga att fettet försvinner ut som svett.

• SkåneP

Mjo, det låter ju vettigt på något sätt.

Fast det om det är en massa->energi omvandling borde det ju vara oerhörda mängder energi a la E=mc^2.

• kaosmaskinen

När kroppen behöver energi frigörs fettkedjorna från fettcellerna (bilringarna) ut i blodet och transporteras dit de behövs (muskler etc) och där bryts de ner och energin frigörs från de brutna bindningarna och används till arbetet du utför. Jag kan inte hela nedbrytningen, förmodligen blir det lite restprodukter som antingen återanvänds eller formodligen avgår via urinen. Jag kan kolla om du vill:)

• CloudBerry the 1st

Bra och intressant fråga. Som jag fattat det så är det så att i muskler och lever så finns det ett förråd av glykogen. Dvs socker som bryts ned för att ge energi till arbetande muskler. När du tränar/ äter lite kalorier så förbrukas detta förråd som sedan måste byggas upp igen. Kroppen använder då fett för att fylla det förrådet och så går det runt. Så har jag lärt mig att det fungerar.

Grattis till viktnedgången.

Läsbart:

http://forskningochmedicin.vr.se/knappar/tidigarenummer/innehallnr22006/fettpagottochont.4.2aebc6b810f3c933b158000974.html

Nej, den passar inte dig: cloudberry1st.devote.se
  • SkåneP
    kaosmaskinen skrev 2009-08-21 10:24:54 följande:
    Jag kan kolla om du vill:)
    Ja tack, gärna.
  • TheRealMan
    SkåneP skrev 2009-08-21 11:13:22 följande:
    Ja tack, gärna.
    Var inte Kaosmaskinens förklaring rätt bra? Det metaboliseras till kolhydrater som sedan används och metaboliseras på normalt sätt. Att gå in i närmare detalj blir bara onödigt och oförståeligt för de flesta som inte redan vet svaret.
  • Glass

Och när det är använt så andas vi ut restprodukter i form av koldioxid.

Att vi svettas ut det kan man nog inte säga. Visst svettas vi ut lite salter och så, men inte så mycket. En del försvinner med urinen, inget med bajset, men jag tror nog att vi andas ut det mesta.

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • TheRealMan

Jag kanske lät lite brysk...ifall någon verkligen vill diskutera det närmare är jag givetvis öppen för det.

För att se hur komplicerat det kan vara när man går in i detaljnivå kan den intresserade titta på följande pdf över metabolismen:

Metabolic pathways

För den som bara är lite intresserad och vill ha en introduktion tror jag svenska och engelska wikipedia har hyfsade beskrivningar:

Svenska

Engelska (även mer omfattande)

• TheRealMan
    SkåneP skrev 2009-08-20 09:06:38 följande:
    ...hur försvinner överflödet? Det var ju trots allt ett antal kg som försvann. På något sätt omvandlas det, det är uppenbart, men till vad? Värme? Svett? Bajs?
    Förutom de tidigare svar du fått är det värt att notera att det finns en fundamental skillnad mellan värme, svett och bajs. Värme är en form av energi medan svett och bajs är materia. När det gäller nedbrytning av fett/kemisk lagrad energi i kroppen utvinns upplagrad energi som används i kroppen och som bland annat även omvandlas till värme. Förutom användbar "energi" bildas koldioxid och vatten.
  • SkåneP
    TheRealMan skrev 2009-08-22 02:21:02 följande:
    Förutom de tidigare svar du fått är det värt att notera att det finns en fundamental skillnad mellan värme, svett och bajs.
    Ja, det kan man lugnt säga.
  • TheRealMan
    SkåneP skrev 2009-08-23 13:49:36 följande:
    Ja, det kan man lugnt säga.
    Även om jag menade det seriöst så lät det rätt humoristiskt. :)
  • Tygtiiger

Egentligen är det samma fråga som "vart tar maten vägen som vi äter". (Vi bajsar ju inte ut hela broccolibitar!) Det går åt sanslösa mängder energi till att hålla oss igång egentligen, vi är ju varmblodiga dvs helt beroende av vår metabolism för att kunna tänka, andas, röra oss etc. Varenda liten reaktion inne i cellerna är beroende av energi i någon form. Burn, baby, burn...

Svar på tråden Hur försvinner fettet?