• halli

Mobil till 11-åring? Vilken?

Min 11-åring har bytt skola och det visar sig att absolut alla barn har en egen mobil där. Vi har aldrigt upplevt behov av en egen mobil för 11-åringen, men nu plötsligt känns det som om vi måste tänka om. Skolan ligger lite längre bort än den förra, så det är väl en anledning, men störst anledning känns det som om det är att alla andra har en - känns som om vi faller för grupptrycket!

11-åringen säger att de andra barnen sitter och blippar hela tiden så fort det är rast, skickar bilder och musik till varandra och har man ingen mobil är man såklart inte med i den gemenskapen. Själv tycker jag att barn gärna kan röra sig och leka på rasten men det känns ju som att den åsikten inte är mycket att komma med...det är förstås jätteviktigt att vara "som alla andra" , och kanske ännu mer så när man är ny.

Så:

1)hur resonerar ni andra med barn i samma ålder, och hur är det hos er?Vilka regler har skolan satt upp ang mobiltelefoner?

2)om vi ska köpa mobil vill jag köpa nåt billigt, var tusan börjar man leta? Har ingen aning om mobiler och hur det funkar med kontantkort etc, då jag själv har ett vanligt mobilabonnemang (alltså utan kontantkort). Kan man köpa ett abonnemang som liksom hänger ihop med föräldrarnas, så att det blir billigare på nåt sätt?

Tacksam för feedback!

• Svar på tråden Mobil till 11-åring? Vilken?
  • halli

Ingen som har något tips? Det går bra att bara svara på ena frågan:)

• arkeologitjejen

Har inte barn i den åldern själv, men kan bara säga som så (utifrån yrkeserfarenhet) att skaffa en mobil med kontantkort och se till (om det går hos operatören) att spärra den mot betaltjänster. Man tror det aldrig om sitt eget barn, men det är vanligt att de skaffar prenumerationstjänster på ringsignaler etc och det kan i värsta fall gå på några tusen per månad. Med kontantkort reglerar ni hur mycket det rings för, men barnet går alltid att nå.

När det gäller mobil så skulle jag välja en tålig, hållbarn, tex Sony Ericsson C702i. Den har dessutom bra kamera vilket kan vara kul för sonen. Tror inte den går att köpa ny, men begagnad borde den gå att få tag i. Annars någon billig GSM-lur om det bara ska ringas och smsas.

Lyckliga jag som får vara mamma åt Linnea 080310
  • MedelåldersAnders

Beror på barnet självt

Vår 13 åring har tappat bort flera mobiler, har väldigt svårt att hålla ordning på den.
    10-åringen som fick sin första för några månader sen sköter sin perfekt.

Köpte ingen märkvärdig till 10-åringen, men inte den allra billigaste plastiga. Var väl lite snäll, kanske.

Mina ungar använder faktiskt inte mobilerna så mycket, det är inga problem med att de pratar eller SMS ar för mycket. Och det är himla käckt att kunna nå dem överallt! Skönare att ringa dem direkt än att "Hej, jag är pappa till blabla, har du blabla där" osv... Så det är inte dumt för dej som förälder!

Tog till den lilla ett telia abbonemang som kostade ungefär 20 öre per minut och 20 öre per sms. Kontantkort blir dyrt per minut.

• humma

Vi har familjeabonnemang så vi ringer gratis till varandra i familjen + att jag får ett SMS om hennes faktura överstiger 100 Sek.
    Mobilen är en sk musikmobil med något musikprogram i och det är nog det hon använder den mest till! (Lyssna på musik alltså!)

• Merikarvia

Min 11 åring fick ärva sin stora systers gamla mobil för att han skulle lära sej och för att inte en dyr telefon skulle bli bort tappad. Vi har valt kontantkort till våra barn. När det gäller mobiler på skolan så har skolan mobil fri zon, det är först när dom kommer till högstadieskolan det får tas med mobiler. (man byter skola när man börjar 7:an) Orsaken till att det är förbjudet att ta med mobiler till skolan var att några elever fotade i omklädningsrummet och la ut på nätet. Man kan få dispens om någon kronisk sjukdom föreligger så att man snabbt behöver få kontakt med föräldrarna.

• halli

Tack för alla svar!! Lite skönt att det är så olika...vi hann känna oss tappade bakom en vagn här nu första veckan:/

Svar på tråden Mobil till 11-åring? Vilken?