Mobil till 11-åring? Vilken?
Min 11-åring har bytt skola och det visar sig att absolut alla barn har en egen mobil där. Vi har aldrigt upplevt behov av en egen mobil för 11-åringen, men nu plötsligt känns det som om vi måste tänka om. Skolan ligger lite längre bort än den förra, så det är väl en anledning, men störst anledning känns det som om det är att alla andra har en - känns som om vi faller för grupptrycket!
11-åringen säger att de andra barnen sitter och blippar hela tiden så fort det är rast, skickar bilder och musik till varandra och har man ingen mobil är man såklart inte med i den gemenskapen. Själv tycker jag att barn gärna kan röra sig och leka på rasten men det känns ju som att den åsikten inte är mycket att komma med...det är förstås jätteviktigt att vara "som alla andra" , och kanske ännu mer så när man är ny.
Så:
1)hur resonerar ni andra med barn i samma ålder, och hur är det hos er?Vilka regler har skolan satt upp ang mobiltelefoner?
2)om vi ska köpa mobil vill jag köpa nåt billigt, var tusan börjar man leta? Har ingen aning om mobiler och hur det funkar med kontantkort etc, då jag själv har ett vanligt mobilabonnemang (alltså utan kontantkort). Kan man köpa ett abonnemang som liksom hänger ihop med föräldrarnas, så att det blir billigare på nåt sätt?
Tacksam för feedback!