• Angelica77

Valpen äter ju inte!!!!! 1 vecka har gått....

Fick hem vår goldenvalp för en vecka sedan o introducerade fodret Arion Puppy till honom då blandat med Doggy som uppfödaren gett sista veckan.

Han verkar så himla kinkig med maten.
    Äter några få kulor bara sen vill han inte ha mer.
    Nån enstaka gång har han ätit hela skålen (1½-2 dl), och vi 
    har provat både uppblött o torrt.

Tycker att han borde kommit in i det nya nu efter en vecka hos oss.
    Valpar kan ju behöva en tid med omställningen osv..
    Men nu börjar vi oroa oss för detta.

Vi erbjuder maten ca 15 min, sen plockas den bort enl tips från kunniga.

Han åt knappt nåt på eftermiddagen o kvällen igår.
    Trodde han skulle kasta sig över skålen imorse...men icke.

Verkar som han inte har tid att äta, mkt busa...
    Sen ryggar han bort ifrån skålen.

Hur länge ska man vänta??????
    Annars - vad göra????
    Han verkar jättepigg o glad så han är inte slö på något sätt.

• Svar på tråden Valpen äter ju inte!!!!! 1 vecka har gått....
  • kerry

Han äter nog när han är hungrig det är jag övertygad om.

• Mrs Winter

Ge honom lite mera tid.En liten valp i en vecka bara har han varit i ett alldeles nytt hem.

• Stumpan82

När vi fick hem våran vovve så struntade han i maten, fast det var samma som hos uppfödaren. Vi hade kontakt med uppfödaren och hon sa åt oss att ge han mild majsvälling. Det är mycket intryck för en valp, först lämna mamma + syskon och sen lära känna helt nya människor och miljö

• Matti2

Ett tips är att skippa skålen ett tag, mata ur händerna, det skapar fin kontakt mellan er och skålen verkar ju ha blivit något otäckt just nu. Vi matade mycket ur händerna då vår valp kom, lilla sonen 2 år tyckte det var jättekul och det fick verkligen valpen och barnet att bonda! Kanske har han blivit skrämd av skåle någon gång och är lite rädd för den. Det kan ha varit vad som helst, som att den rörde sej oväntat och sedan har det skapats negativa associationer (gör det lätt hos småttingar..) kring skålen...
    Äta måste han ju göra och skålen kommer han ju acceptera så småningom, ge det tid bara

• såffan

jag skulle nog ta majsvälling och blöta upp fodret med om han inte ville äta

• Angelica77

Han är 9 veckor nu.

Vi har provat att mata honom ur handen oxå men det är inte med entusiasm han äter. Lite granna så där bara. Sen räcker det.
    Har även läst att det inte alls är bra att kuva honom så med maten, att ge ur hand osv. Att man bara "biter sig själv i svansen för framtiden då".

Vi hade först rostfria matskålar. Men bytte ut dom mot plast ifall det berodde på att han såg sin spegelbild osv i botten.

• Mrs Winter
    Angelica77 skrev 2009-08-20 10:00:49 följande:
    Han är 9 veckor nu.Vi har provat att mata honom ur handen oxå men det är inte med entusiasm han äter. Lite granna så där bara. Sen räcker det.Har även läst att det inte alls är bra att kuva honom så med maten, att ge ur hand osv. Att man bara "biter sig själv i svansen för framtiden då".Vi hade först rostfria matskålar. Men bytte ut dom mot plast ifall det berodde på att han såg sin spegelbild osv i botten.
    jag har köpt kattskålar(jo det är sant).En liten i keramik till det uppblöttta torrfodret.En i plast till vattnet.Vi har en lite toypudel(2 år).Keramikskålen går mycket bättre än den rostfria.
  • nässlan

Hej!

Jag har två hundar som har i hela sitt liv varit kinkiga med maten. Med den lilla speciellt så ville han inte ha ngn mat alls men vi började med lite olja på vilket gick bra. inte alls utan bara någon annan lukt vilket fungerade. Sedan när han blev äldre blir han väldigt lätt utråkad på maten och man får byta sort. Våra vill inte alls ha blandad mat med en annan sort.

Du kanske ska pröva med att leka lite innan så att hunden blir "hungrig" och sedan ge maten eller göra det till en liten lek dör du visar först och sedan att hunden får göra lika dant.

vi använde oss av rapsolja ytterstlite i maten

• Angelica77
    nässlan skrev 2009-08-20 10:10:53 följande:
    Hej!Jag har två hundar som har i hela sitt liv varit kinkiga med maten. Med den lilla speciellt så ville han inte ha ngn mat alls men vi började med lite olja på vilket gick bra. inte alls utan bara någon annan lukt vilket fungerade. Sedan när han blev äldre blir han väldigt lätt utråkad på maten och man får byta sort. Våra vill inte alls ha blandad mat med en annan sort. Du kanske ska pröva med att leka lite innan så att hunden blir "hungrig" och sedan ge maten eller göra det till en liten lek dör du visar först och sedan att hunden får göra lika dant.vi använde oss av rapsolja ytterstlite i maten
    Kan prova lite olja. Även A-fil ska testas efter andra tips.
    Leker gör han alltid innan så han är pigg o glad när han ska äta.
  • köttbullelydnad

Min äldsta har varit skitkinkig med maten hela sitt liv (4 år nu) och det har inneburit att istället för att truga/ skämma bort har han haft fri tillgång till maten. Det har fungerat ypperligt. Han har helt enkelt ätit när han känt sig lagom hungrig.
    Nu äter han 2 ggr om dagen då aptiten kom med kastrering och lite konkurrens här hemma.
    Nya valpen (nu 5 månader) har varit som en dammsugare sedan han kom hem - där måste man passa så att inte skålen åker med av bara farten!
    Det är en enorm omställning er valp går igenom just nu, ett nytt hem, en ny flock, nya dofter, nya intryck - dygnet runt. Klart som tusan att den är trött! Och valpar prioriterar sömn och vila före mat. Är du osäker så ring en veterinär, men jag tror du kan vara lugn - det är inte helt ovanligt när de är så små

• Pansarhamster

Varför tar ni bort maten?

Jag vet att det råder delade uppfattningar om fri tillgång till foder alt mat på bestämda tider men jag förespråkar fri tillgång på foder sålänge hunden själv kan reglera sitt födointag. Detta gäller såklart bara torrfoder.

Kan faktiskt inte se någon godtagbar förklaring till varför man bara ställer fram hundens torrfoder vissa tidpunkter och tar bort om den inte vill ha. Speciellt inte om man har en valp som säkert kan bli hungrig men just då maten ställs fram distraheras av annat.

Låt maten så framme så kommer valpen säkert undersöka skålen och äta när den känner för det.

• Aikotakara

Blandar ni i någonting "gott" i maten? Det kan funka. Jag blandade i ägg o fil med kulorna till min hund. Det tyckte hon verkligen om.

Men som nån skrev innan så är det mycket intryck. Sen kan hundar ha perioder då dem inte äter normalt heller.. det hade iaf en av mina hundar. Fast hon var ju vuxen också.

Jag hoppas det löser sig!

Svar på tråden Valpen äter ju inte!!!!! 1 vecka har gått....