studieförsäkran
Om man studerar vid högskola/universitet visst går studieförsäkran automatiskt då. Jag läser distans o har för mig att jag inte höll på o skickade massa papper förra terminen.
Om man studerar vid högskola/universitet visst går studieförsäkran automatiskt då. Jag läser distans o har för mig att jag inte höll på o skickade massa papper förra terminen.
Jag har alltid fått studieförsäkran att skicka in. Man kan göra det per brev, telefon eller internet.
Nej en studieförsäkran går inte automatiskt. Du måste lämna en sådan, oftast över nätet om du har ett bank-id. Fr.o.m. den 23 eller 24 augusti får du lämna studieförsäkran på CSNs hemsida.
Studieförsäkran lämnas efter kursstart. Du måste göra det aktivt, på csn.se eller skriftligt.
Studieförsäkran via nätet, går att lämna INNAN kursstart. Vill man läsa det själv, så kan man gå in på CSN:s hemsida.
Vissa skolor kanske man måste skicka in studieförsäkran och då går det ju inte innan, men läser man på universitet kan man göra det INNAN studiestart på nätet.
men jag går in på csn o ska lämna så ser jag ingen skola att fylla i. Har fått papper för folkhögskolan men inget från den andra. Har bankid o jag har registrerat mig på högskolans sida. Hmm...
Ingen skola att fylla i? Det enda man ska göra om man lämnar studieförsäkran via CSN:s hemsida är att kryssa i en ruta och skicka, typ.
Alltså ska du läsa TVÅ skolor? Folkhögskola och universitet parallellt?
Jag läser på högskola och har fått besked från csn via telefon att studieförsäkran bara går att lämna efter kursstart. Konstigt att de lämnar olika besked....
Kanske beror på hur man lämnar det. :) Kan jag lämna fr.o.m den 24/8 och det tänker jag göra också. Jag var t o m nyss och kollade på min sida på CSN och det stämmer mycket väl. Jag kan citera CSN:s hemsida också.
"När skolan börjar är det dags att lämna studieförsäkran till CSN. Det måste du göra för att få dina pengar.
Först när CSN får in din studieförsäkran och tidigast tre veckor innan studierna börjar kan vi betala ut pengar till dig. Studieförsäkran kan du lämna tidigast sex veckor före studieperiodens början, men du måste ha fått ditt beslut om studiemedel först."
Men CSN kan inte betala ut några pengar till dig innan du har registrerat dig på kursen och skolan har meddelat CSN detta.
På csn står det att försäkran kan lämnas nu men finns ingen ruta för högskolan. Folkskolan han jag fått papper som jag ska skicka in o högskolan jag ska läsa vid tyckte d va konstigt för dom skickar allt automatiskt till csn.