• Shira

    Barnvagn skadad på flyget?

    Någon som fått sin incheckade barnvagn skadad under en flygresa, och fått ersättning för den? Fick ni ersättning från flygbolaget eller försäkringsbolaget? (tala gärna om vilket flyg- eller försäkringsbolag det gäller)

    Var det besvärligt och hur gick ni till väga? Även ni som inte fått ersättning får gärna dela med er av era historier.

  • Svar på tråden Barnvagn skadad på flyget?
  • Friyaz

    varken vi eller dom två andra vagnägarna (som fick trasiga vagnar) fick någon ersättning.
    För att få ersättning ska dom vara i hårt emballage för att man ska få ersättning. Det står med någon liten text på resebolagets hemsida... :S

  • Mynta

    Som ovanstående skriver, de ska vara packade i någon form av hård väska för att de ska betala ut ersättning. Vissa vagntillverkare säljer hårda väskor anpassade för deras vagnar, men det gäller långt ifrån alla. Det brukar rekommenderas att inte flyga med dyra vagnar, utan att köpa någon billig "resevagn" istället. Förstår dock att det är lite sent nu.


  • TEDDEN

    Vår Bugaboo blev skadad vid tre olika tillfällen. Flög SAS och anmälde den skadad på Arlanda. De står för reparationskostnaden och om den är så illa tilltygad att den inte går att laga får man en ny!

  • Shira

    På hemsidan från vårt flygbolag står typ att "barnvagnas skadas lätt och skall packas. Det finns särskilda barnvagnspåsar att köpa på flygplatsen för 30 krpnor" och det var ju precis vad vi gjorde...men man får väl inget ändå kan jag tro...iofs bara en EL-scooter men ändå, morr! Det är två jätterevor i sufletten och baksidan på klädseln.

  • TEDDEN

    Om man DIREKT säger till på SAS servicedisk vid bandet så skriver de en felrapport. Då får du själv ta kontakt med ex en barnvagnsbutik som kan ordna en ny suflett. Butiken ringer SAS för att informera om skada och kostnad+ vad man kan göra åt den. SAS godkänner och du skickar sedan in kvittot från affären till SAS och ligger under tiden ute med pengar.

    Busenkelt. Vi har gjort det tre gånger.

    Är vagnen ej körbar får man låna vagn under tiden det tar att laga den. Finns vagnar på arlanda.

  • Shira
    TEDDEN skrev 2009-08-21 14:50:40 följande:
    Om man DIREKT säger till på SAS servicedisk vid bandet så skriver de en felrapport. Då får du själv ta kontakt med ex en barnvagnsbutik som kan ordna en ny suflett. Butiken ringer SAS för att informera om skada och kostnad+ vad man kan göra åt den. SAS godkänner och du skickar sedan in kvittot från affären till SAS och ligger under tiden ute med pengar. Busenkelt. Vi har gjort det tre gånger. Är vagnen ej körbar får man låna vagn under tiden det tar att laga den. Finns vagnar på arlanda.
    Fast detta är inte SAS utan Thomas Cook airlines...har fått felrapporten hemskickad från Arlanda.
  • Ängelii

    Gjordes det en rapport direkt på flygplatsen så ska man även få ett papper där det står hur man ska gå till väga med att anmäla skada till flygbolaget alternativt så står det vilken kedja (ex babyproffsen) man ska vända sig till för att få skadan bedömd, om man får ny vagn eller den befintliga ska lagas. Ta kontakt med Arlanda ankomst service (eller vad det kan heta) och fråga hur ni ska gå till väga om ni inte fick beskrivning av dem.

  • Shira

    Problemet är att följebrevet säger i stort sett att vi skall vända oss till vårt försäkringsbolag istället för till Thomas Cook, vilket ju inte stämmer vad jag förstår. Sen finns det en invecklad blankett där man skall fylla i en massa om man mot förmodan skulle vilja skicka nåt till flygbolaget. Det står oxå typ att man skall skicka in kvitto från när man köpte det förstörda samt kvittona på reparationen/nyköpet osv osv, men jag går ju inte och köper en ny klädsel om jag inte vet om jag får den ersatt!

  • Ängelii

    När vi reste med SAS charter i maj och vår vagn gick sönder anmäldes det direkt vid ankomsten och då fick vi ett papper där det stod att SAS ville att vi skulle ta kontakt med Babyproffsen och de skulle bedömma vår vagn om det gick att laga eller om vi skulle få en ny, vi fick en helt ny vagn på grund av att chassit var snett. Allt detta tog SAS, vi har inte ens behövt koppla in vårt försäkringsbolag och det anser jag inte att ni ska behöva, det var Thomas Cook som förstörde er vagn och ni ska inte beöva stå för ev självrisk.

    Men kolla med er försäkringsbolag, Thomas Cook kan ju ha andra rutiner, och ert försäkringsbolag kanske vet hur ni ska gå till väga.

    OM Thomas Cook inte tar sitt ansvar är det under all kritik!

  • pigglet

    Ringde vårt hemförsäkrings-bolag, och det skulle inte vara några problem att få ut det på försäkringen. Däremot var självrisken på ... (oj, kommer inte ihåg.. 500kr /1000 kr?), och mer än så är inte vår vagn värd. Så det blev inget med det.

Svar på tråden Barnvagn skadad på flyget?