Barnbidraget till 14-åring
Vår 14-åring (fyller i september) har äskat om att få hela barnbidraget och då få köpa kläder själv.
Är det någon här som har gjort så? Vad har ni för regler kring det då?
Vår 14-åring (fyller i september) har äskat om att få hela barnbidraget och då få köpa kläder själv.
Är det någon här som har gjort så? Vad har ni för regler kring det då?
Min son fick hela barnbidraget från han var 14,det skulle räcka till kläder och nöjen..
Min äldsta fick 500:- i klädpengar på kontot från att hon började 8:an. Utöver det fick hon 300:- i fickpengar. Då bestämde vi att hon skulle köpa byxor, tröjor, underkläder, osv, för sina klädpengar. Jag köpte ytterkläder och skor/stövlar. Nu när hon precis börjat gymnasiet så har hon fått hela studiebidraget och då ska hon köpa alla kläder och skor.
Jag tror att det var bra att mjukstarta lite för hon hade ingen kläm på att man behöver spara lite pengar till oktober för att ha råd att köpa jacka och stövlar. Nu har hon hunnit träna upp sig på att planera sina inköp, det var lite jobbigt i början när hon köpte söta toppar för alla pengar och så plötsligt stod hon där utan jeans, men en nyttig erfarenhet.
Min dotter är 14,5 år och vi har gjort en liten deal om att hon får 800 kronor i månadspeng och av dessa är 400 klädpengar. Hon är ekonomisk o klarar sig bra på dessa. Jag står för skor o ytterkläder samt om jag ibland hittar nåt kul till henne.
Har nyligen gjort så med min son, fast han får halva barnbidraget. Vill han ha svindyra kläder så får han spara Så är han kanske lite räddare om kläderna också
Upptäckte att han skötte det väldigt bra, när han ett par gånger har åkt till stan och handlat kläder själv för sparade fick och födelsedagspengar. Vi bor många mil från stor stad så han spenderar inte mycket pengar än så länge.
Min 13 åring har fått konto där han får in sitt barnbidrag. Han fick det från juni då han fyllde och då önskade han sig pengar oxå. Har hittills köpt jeans t-shirts, hood kalsonger, ny mobil och en ny skolväska. Han sparar minst 400/mån för att kunna köpa sig en dator men är helt införstådd i att det blir dyrare med vinterkläder och skor och då blir sparandet lite mindre.
Han har ett kort kopplat till kontot och när man öppnade det fick man ett leg oxå.
Sonen är mycket ekonomisk och jag är inte så säker på att det kommer att bli samma med bonusen som är 11.
Dottern fick hela barnbidraget när hon var 14 år och 2 månader.
Har haft det i drygt 1 1/2 år nu och det funkar utmärkt.
Ska räcka till kläder, skor, bio, godis, McDonald´s, fika, hårfärgning, etc...
Hon har redan lagt undan flera tusen till nästa sommar då hon inte får studiebidraget.
Tror man måste gå lite efter hur barnet är som individ...Min grabb skulle nog köpa godis och Coca Cola för hela slanten..
Tack för alla svar.
Vi har nu bestämt att hon kommer att få hela barnbidraget på prov fram till årsskiftet. Hon är genrellt en sansad ung dam, men har inte alltid riktig koll på pengar..
Vi kommer ockås att uppgradera hennes kort till ett Maestro så att hon får massa avgifter när hon tar ut pengar.