lindaha skrev 2009-08-20 17:42:24 följande:
Jag ska eventuellt göra fostervattensprov och har en del funderingar som jag skulle bli glad över om någon kunde svara på.Risken för missfall är ju 1% men hur länge håller det i sig? Är det dom närmaste dagarna eller resten av graviditeten?Är det någon som har fått missfall pga provet?Hur lång tid tar det innan man får provsvar?Gör det ont när man tar provet?
Nu är det ju ett år sedan jag gjorde det...har för mig att dom sa två veckor till mig, fick man missfall efter det så berodde det inte på provet. Sen fick jag förklarat för mig att RISKEN i sig inte är 1%, alltså 1 av 100 får inte missfall. Utan ta den risken som redan finns för missfall & öka den med 1 %...så risken är fortfarande vääääldigt liten. Där jag gjorde hade dom aldrig haft någon som fått missfall pga att dom gjort FVP.
Jag fick svar efter 4 veckor, dom gjorde det utökade(?) provet, inte det förenklade...det senare kan man tydligen få svar på redan efter en vecka om man har tur.
Det gör lite ont precis när nålen går igenom skinnet, men ha en hand att krama så går det bra! Man känner sen ett tryck när dom drar ut fostervatten som kan kännas lite obehagligt, men det i sig gör inte ont.
Lycka till!