• lindaha

Ni som har gjort fostervattensprov

Jag ska eventuellt göra fostervattensprov och har en del funderingar som jag skulle bli glad över om någon kunde svara på.

Risken för missfall är ju 1% men hur länge håller det i sig? Är det dom närmaste dagarna eller resten av graviditeten?
    Är det någon som har fått missfall pga provet?

Hur lång tid tar det innan man får provsvar?

Gör det ont när man tar provet?

• Svar på tråden Ni som har gjort fostervattensprov
  • SilverEmma
    lindaha skrev 2009-08-20 17:42:24 följande:
    Jag ska eventuellt göra fostervattensprov och har en del funderingar som jag skulle bli glad över om någon kunde svara på.Risken för missfall är ju 1% men hur länge håller det i sig? Är det dom närmaste dagarna eller resten av graviditeten?Är det någon som har fått missfall pga provet?Hur lång tid tar det innan man får provsvar?Gör det ont när man tar provet?
    Nu är det ju ett år sedan jag gjorde det...har för mig att dom sa två veckor till mig, fick man missfall efter det så berodde det inte på provet. Sen fick jag förklarat för mig att RISKEN i sig inte är 1%, alltså 1 av 100 får inte missfall. Utan ta den risken som redan finns för missfall & öka den med 1 %...så risken är fortfarande vääääldigt liten. Där jag gjorde hade dom aldrig haft någon som fått missfall pga att dom gjort FVP.

Jag fick svar efter 4 veckor, dom gjorde det utökade(?) provet, inte det förenklade...det senare kan man tydligen få svar på redan efter en vecka om man har tur.

Det gör lite ont precis när nålen går igenom skinnet, men ha en hand att krama så går det bra! Man känner sen ett tryck när dom drar ut fostervatten som kan kännas lite obehagligt, men det i sig gör inte ont.

Lycka till!
  • lindaha

Tack för ditt svar, det där lät ju faktiskt bra.
    Jag ska ringa min bm imorgon också och höra vad hon har att säga.
    Tack igen för ditt svar!

• Flickan och kråkan

Jag gjorde fvp med andra barnet. Ny forskning har visat att missfallsrisken är 0.13%. De första 48 timmarna är viktigast. Det är då man kan läcka fostervatten för att man inte läkt ihop ordentligt. Därför ska man ta det ordentligt lugnt. Missfallsrisken räknas kvarstå 2 veckor efter provtagningen. Anledningen är att man kan få en infektion pga att hinnorna punkteras och det visar sig senare. Min BM sa dock att man märker av en infektion inom en vecka.

Jag gjorde enbart snabbanalys och fick svar 3 dagar efter provtagningen. Inom en vecka sa de.

Nålsticket kändes som när man tar sänkan ungefär, sedan kände jag inget mer alls av provtagningen.

Jag tyckte att det var ett väldigt svårt beslut att fatta....om fvp. Känner mig fortfarande ambivalent i det val jag gjorde.....nu när minstingen är snart 4 månader....fast det är väl så det är antar jag. Önskar dig lycka till med din graviditet och det val du gör....oavsett

• lindaha

Oj bara 0.13% läkaren sa att det var 1% risk idag när vi var där.
    Jag tror att det börjar luta åt att vi går vidare med fostervattensprov trots alls. Pappan vill verkligen det.

Jag är bara så rädd för att det ska gå illa :/

• siamusen

Har iofs bara gjort MKP med 2 av mina barn men har fatt samma info gällande FVP som de andra.

Vet inte vilken vecka du är i men risken minskar ocksa ju längre gangen du är.

• SilverEmma
    siamusen skrev 2009-08-20 19:35:44 följande:
    Har iofs bara gjort MKP med 2 av mina barn men har fatt samma info gällande FVP som de andra. Vet inte vilken vecka du är i men risken minskar ocksa ju längre gangen du är.
    Jag tror att FVP alltid görs i v 16....ganska säker på det.
  • SilverEmma
    SilverEmma skrev 2009-08-20 19:40:59 följande:
    Googlade snabbt...fel av mig.

"Fostervattensprov görs oftast mellan vecka 15 och vecka 18. Man kan dock göra det så tidigt som i vecka 12 eller så sent som i vecka 20. Fostervattensprov före vecka 14 har däremot visat sig medföra en högre risk för missfall. I andra trimestern omges fostret av tillräckligt mycket fostervatten för att läkaren ska kunna ta ett tillräckligt stort prov utan att det är riskabelt för fostret. Om ditt barn måste förlösas flera veckor eller till och med månader före beräknat datum kan din läkare föreslå ett fostervattensprov för att kontrollera om barnets lungor är mogna."
  • siamusen
    SilverEmma skrev 2009-08-20 19:40:59 följande:
    Det kan göras fran 15 fulla veckor och framat. En del gör det ju mycket senare om det behövs, efter RUL tex.
  • siamusen
    SilverEmma skrev 2009-08-20 19:42:30 följande:
    Googlade snabbt...fel av mig."Fostervattensprov görs oftast mellan vecka 15 och vecka 18. Man kan dock göra det så tidigt som i vecka 12 eller så sent som i vecka 20. Fostervattensprov före vecka 14 har däremot visat sig medföra en högre risk för missfall. I andra trimestern omges fostret av tillräckligt mycket fostervatten för att läkaren ska kunna ta ett tillräckligt stort prov utan att det är riskabelt för fostret. Om ditt barn måste förlösas flera veckor eller till och med månader före beräknat datum kan din läkare föreslå ett fostervattensprov för att kontrollera om barnets lungor är mogna."
    FVP i vecka 12 har jag aldrig hört talas om. Däremot MKP.

Oftast gör de nu MKP sa tidigt och sedan tar FVP över vid V. 15.
  • kråkanbråkan

har bara gjort ett MKP, och de va en STOR nål kan ja säga. gjorde ganska ont. kan tänka mej att de känns på ett liknande sätt med FVP.

• kråkanbråkan

ja fick för övrigt provsvaret efter 2 dagar via telefon

• Infinite Joy

På ultragyn har de gjort en egen statistik och då ligger risken för missfall på 0.67% (sedan vet jag inte om de har tagit hänsyn till den vanliga mf-risken eler ej... men låter logiskt att de inte har gjort det).

Provet tyckte jag inte kände alls... bara lite lite när nålen drogs ut.

• Jordgubbssmak

Jag gjorde fostervattensprov i början av v.16. Vad dom sa till mig ville de inte göra det tidigare då det fanns ökade risker, bla för klumpfot?!
    Det gjorde absolut inte ont alls. Jag kände inte sticket och det enda var att det ilade till lite när de börja suga ut vätskan men det var ingen smärta. Under hela tiden fick vi se på skärmen att bebis inte var i närheten av nålen. När de var klara fick vi återigen så att hjärtat slog, att han inte verka stressad och att han rörde lite på sig.
    Jag tog det lugnt några dagar och fick svar veckan efter. Vi gjorde provet en onsdag och fick svaret på tisdagen. Enligt dom på det sjukhuset jag var på var risken med missfall så liten att den var försumbar, men försiktighetsåtgärderna var att få se bebis direkt efter ingreppet och att ta kontakt omedelbart om man läckte fostervatten, blödde eller hade smärtor. Jag fick inget av det.
    Med facit i hand är jag verkligen nöjd med att jag våga göra provet. Men visst var jag rädd för missfall!
    Lycka till!

• jessicacarlsson

Jag ville vill göra fostervattensprov men jag fick inte sa min bm för att jag va under 35 år =(
    Då sa jag att jag ville ha ett kub men de hade inte kommit hit ännu, fan va lack jag blir, är ju så orolig sen jag fick svininfluensan och åt tamiflu.
    Nåt bra tips om hur jag kan gå till väga?
    Kan jag typ ringa göteborg? får man de?

• Infinite Joy
    jessicacarlsson skrev 2009-08-23 20:02:28 följande:
    Jag ville vill göra fostervattensprov men jag fick inte sa min bm för att jag va under 35 år =( Då sa jag att jag ville ha ett kub men de hade inte kommit hit ännu, fan va lack jag blir, är ju så orolig sen jag fick svininfluensan och åt tamiflu.Nåt bra tips om hur jag kan gå till väga?Kan jag typ ringa göteborg? får man de?
    Jag är också under 30, var gravid med mitt första då jag var 24. Väntar nu nr 3 och har blivit "erbjuden" vid varje graviditet. Har tagit upp det på inskrivningen varje gång och alltid blivit väl mött. Valde dock att inte göra grav 1 och 2. Skiljer sig säkert mkt mellan olika landsting, men om du verkligen vill göra så kan de inte neka dig om du bekostar själv.
  • The Frog

Jag hade också väldigt svårt att besluta mig om FVP, och min sambo var alltid mer inne på att vi skulle göra det. Jag ville göra det, men var såå rädd att något skulle hända.
    Jag bestämde mig tillslut för att göra det, och visst var det jobbigt dom där 2 veckorna efteråt. Men när provsvaret kom efter 1 vecka kändes det ändå så bra. Allt såg bra ut och vi fick veta att vi väntade en tjej. Hon är nu snart 5 månader och helt underbar.
    Tror nog att jag skulle göra om det, men är inte helt övertygad.

Provet gjorde inte så ont, men var lite obehagligt. Fick lite sammandragning och kände av det lite grann på kvällen, men sen inget mer.

Min läkare sa nåt i stil med att kommer du att ångra dig om du tar det och sen får missfall? Kommer du att ångra dig om du inte tar det och det visar sig senare att det var något fel på fostret?
    Men det är jättesvårt.

Lycka till med vad du än bestämmer!

Svar på tråden Ni som har gjort fostervattensprov