Jag har ätit 70 gram lakrits!
Är det nån fara? Jag är i v.6 snart v.7 och jag läste att man bara får äta 50 gram....
Är det nån fara? Jag är i v.6 snart v.7 och jag läste att man bara får äta 50 gram....
lugn!!!! det är ingen fara bara du inte sätter i dig lika mycke varje dag!
jag åt oxå jätte mycke lakrits i början för att det var det enda som dämpade mitt illamående.....
Neeeej, ta det lugnt.
Rekommendationen är att man inte äter mer än 50 gram/dag eftersom ett ämne i lakrits kan vara kraftigt blodtryckshöjande för en del personer.
Men så länge det inte handlar om att du äter stora mängder lakrits väldigt ofta så är det helt ofarligt om du äter 70 eller t.o.m 100 gram någon gång ibland.
Om du är orolig så kan du alltid läsa listan på tillåtna/otillåtna livsmedel på www.slv.se
Sätt upp den på kylskåpet och läs igenom den så vet du sedan. Om du är tveksam till något så är det bara att kolla på listan.
Ibörjan så var jag ofta osäker på vad man får och inte får äta, men man lär sig efter att tag
Hade inte en aning om att man inte ska äta lakrits...visst vet ja gatt det är lite laxerande men vad e det för risk????
Ojoj..jag har nojja på lakrits o salmiak...äter massor mer eller mindre varje dag...mitt blodtryck har inte blivit förhöjt...men det är ju som sagt individuellt...
Det är ju bara fråga om rekommendationer. Inte händer något för att man äter lite över! De vill ju bara, att man inte slänger i sig kilovis lakrits / salmiak dagligen...
En del säger att man inte ska äta lakrits / salmiak pga den höga salthalten. Lär också innehålla något, som kan framkalla sammandragningar.
I lakrits finns ett ämne som heter glycyrrhizin, som för vissa personer kan vara kraftigt blodtryckshöjande. Det är inte så för ALLA, men högt blodtryck är ju aldrig önskvärt, och därför finns rekommendationen.
Den gäller för övrigt oavsett om man är gravid eller inte.
Mer info finns här: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
Jag har ett lågt blodtryck...sist var det 100/60 o innan dess 95/65...så lite salt lakrits kanske inte skadar...så slipper jag yrseln..(?)