• Anonym (en vis en)

Aj aj aj min visdomstand

Har så ont i tandköttet runt visdomstanden. Har haft ont korta perioder i alla visdomständerna, men det brukar gå över av att man borstar runt lite extra där morgon och kväll.

Nu börjar det göra mer och mer ont på en tand där tandköttet inte frilagt tanden på alla sidor riktigt. Ett hörn är fortfarande täckt och jag tänker att något kanske kilar sig fast under tandköttskanten eller att tanden vill komma igenom det sista tandköttat. Själva tanden har jag som inte ont i, som det kan kännas vid hål. Utan smärtan är att tandköttet är jättekänsligt...

Någon klok person som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Aj aj aj min visdomstand
  • och

Inflammation kanske? Är det rött?

Det finns en gele man kan köpa på apoteket, som man borstar med. Den är bakteriedödande.

• Lilja 82

Hej! Köp corsodyl gel på apoteket och borsta med, hjälper inte det så skulle jag rekommendera dig att gå till tandläkaren och spola ur för det kan samlas en del matrester där som ger en inflammation! I vissa fall behövs även pencillin för att det ska ge med sig.

• Toolwoman

Klok vet jag inte, men tandläkare är jag haha :)

Testa detta:
    Köp en enbindelsborste (en såndär borste med bara en liten, ganska spetsig "tuss" med borst längst ut). Köp ett bakteriedödande medel typ "Corsodyl Gel" på apoteket. Det smakar dynga, men är ganska bra. Sätt gelen på borsten och försök komma ner i tandköttsfickan 2-3 ggr/dag till en början. Så fort du känner att det börjar värka mindre minskar du antalet borsttillfällen för att låta det läka i fred. (men morgon och kväll kan du köra tills det känns bra)

Funkar inte detta, utan det onda fortsätter/eskalerar, så måste du kontakta en tandläkare och få fickan urspolad med bakteriedödande medel. Vid feber får du troligen antibiotika också.

Huruvida huskuren funkar eller ej beror på hur infekterat det är, hur djupt ner det sitter och om det sitter något skräp i fickan.

Hoppas du blir lite klokare av detta.

Mvh Linda

• Anonym

Har samma problem som ts! Skall köpa gel imorgon och se om det hjälper

• Anonym (en vis en)

Oj! Tusen tack så snälla ni är =) Nu ska jag behandla för fullt. Hoppas jag blir av med det så jag slipper tandläkaren, det vill jag verkligen inte lägga pengar på..

• Anonym

Finns en bakteriedödande vätska att skölja med, det brukar funka, tror det heter Corsodyl också, brun flaska, floursmak. Hoppas det fixar sig. Får du upprepade problem med det (been there, jobbigt) så är det faktiskt rätt enkelt att dra ut en visdomstand, det tar två minuter och känns inte alls, om det inte blir något konstigt eller så. Hoppas det fixar sig!

• Anonym (en vis en)
    Anonym skrev 2009-08-21 20:56:44 följande:
    Finns en bakteriedödande vätska att skölja med, det brukar funka, tror det heter Corsodyl också, brun flaska, floursmak. Hoppas det fixar sig. Får du upprepade problem med det (been there, jobbigt) så är det faktiskt rätt enkelt att dra ut en visdomstand, det tar två minuter och känns inte alls, om det inte blir något konstigt eller så. Hoppas det fixar sig!
    Att dra visdomstand är nog ingen promenad i parken. För en bekant följde en bit av käkbenet med när tandläkaren drog... Har dragit tänder 4 ggr i mitt liv, ingen höjdare alls...

Just nu kör jag så som någon skrev med Cordosyl gel och borstar. Försöker pilla dit gelen men det blöder lätt i tandköttet...
  • Anonym (Jag med)

Jag har samma problem. Värken blossar upp ca var 3-4 månad.

Det gäller båda mina visdomständer i nerde käke. Jag har som du en flik som ligger som en ficka över en del av tänderna, vilket gör det svårt att borsta riktigt rent. I och med det blir det inflammerat ibland. Oftast i samband med nedsatt imunförsvar, så som under en förkylning.

Skit jobbigt är det, det värker i hela käken då, och ibland kan jag inte äta eller stänga munnen ordentligt för att det är så svullet där bak.

Har träffat en tandläkare som skar bort den extra fliken, men den växte tillbaka på något år, vilket är vanligt sa tandläkaren. Tandläkaren rekomenderade att använda en munskölj som heter Hexident. Det är det ända som funkar för mig. Jag baddar även med en dränkt topps rakt ner på de ömma tandköttet. Brukar ta någon dag innan det blir bättre.

Apotekets hemsida
    www.apoteket.se/privatpersoner/common/sok.aspx&tab=Rp&menu=Rp&searchType=global

lycka till

Svar på tråden Aj aj aj min visdomstand