• Hope4y

HUr tidigt kan man se något på VUL?

Hej!

Är jätte-ny-gravid (v.4-5) och vill göra ett tidigt VUL för att kolla att allt är OK.

Har tidigare haft MF o MA.

Någon som vet hur tidigt man kan göra för att se något? Gärna ett litet hjärta! (Fattar att man kan göra ett nu men men kanske bara se en hinnsäck eller en prick).

• Svar på tråden HUr tidigt kan man se något på VUL?
  • Melnics mamma

gjorde i tis....läkaren mätte det till att jag va i v6+2, såg ett hjärta

• Minibus

Jag gjorde 2 st tidiga VUL med anledning av tidigare utomkvedshavandeskap. Vet inte exakt men det första var nog v 4, då kunde man se en "bubbla" men de kunde ej säga säkert om det var en graviditet el en luftbubbla?!
    1 v senare var de helt säkra på att det var en normal graviditet. Dock såg man ingen hjärtaktivitet eftersom det var för tidigt. I mitt fall ville man ju "bara" fastställa att det fanns en graviditet på rätt ställe, i livmodern.
    Grattis t graviditeten i lycka till!

• Hope4y

Tack för svar!

Minst vecka 6 verkar svaret vara.

• M1982

Gjorde VUL 5+0 och man såg då endast hinnsäcken, inget foster eller något annat, det var helt tom. Gjorde nytt 5+5 och då såg man fostret, gulkroppen och ett litet hjärta som slog. Så mkt kan hända på bara ett par dagar. :)

• Spartacus

ja, vecka 6 är nog absolut minimum! det hela beror ju på när man blev gravid, så får man väl räkna ut fostrets ungefärliga ålder.

förra graviditeten gjorde jag i vecka 9 och då kunde läkaren säga att fostret såg helt friskt ut och att det skulle mycket otur till för att orsaka ett missfall så det finns ju en klar fördel med att vänta lite också, mer info tillkommer ofta!

lycka till!

• Fru Landström
    M1982 skrev 2009-08-22 19:28:43 följande:
    Gjorde VUL 5+0 och man såg då endast hinnsäcken, inget foster eller något annat, det var helt tom. Gjorde nytt 5+5 och då såg man fostret, gulkroppen och ett litet hjärta som slog. Så mkt kan hända på bara ett par dagar. :)
    Va skönt att höra. Har nämligen gjort ett vul i fredags då dom bara såg en hinnsäck (är då troligen i början på v6 (5+0) eller så). Gjorde ett en vecka tidigare och då såg man inget förutom en förtjockad hinna. Läkaren sa iofs att hcg värdet hade stigit som det skulle och så men enligt uträkning efter senaste mens så ska jag vara i v7 (6+2). Så då kanske det inte är så fel som det har kännts.
  • dellisch

hejsan..
    jag känner precis som du.. jag är oxå jätte ny gravid i kanske vecka 4-5
    men jag vill jätte gärna göra ett vul så snart som möjligt för att se så allt står rätt till..
    jag har sån oro i kroppen. man kanske ska vänta ett tag ändå så man ser lite mer?

• annica75

jag pratade med kvinnokliniken tidigare i veckan och dom rekomenderade att jag skulle tidigast göra ett VUL v 9 för att vara säker på att se hjärtfrekvens. men vill man bara kolla var fostret ligger så går det säkert bra tidigare också.

Svar på tråden HUr tidigt kan man se något på VUL?