• fraggeln

bra/dålig mat vid hård mage

JAg behöver hjälp med mat och ätbara saker som är bra respektive dåligt att äta till min dotter.

Hon har alltid haft mer eller mindre problem med sin mage. Vi har fått hjälp av läkare men nu är det igång igen med att det gör ont när hon bajsar och det är krokodiltårar ibland.

Hon har movicol nu och vi kör med vindruvor och melon som verkar hjälpa att ha igång magen men jag undrar lite om det gör att det blir hårdare... men som sagt det verkar även hålla igång magen.

Nu börjar vi bli galna om det här och får kontakta läkaren igen men jag känner att det är svårt att veta vad man ska säga till henne eller hur man ska få hjälp.

Nu tänkte vi försöka ta reda på bra/dålig mat i alla fall och köra med det hårt så är det någon som kan hjälpa oss med detta...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-21 20:58
    Jag menar förstås inte krokodiltårar, hon är ledsen på riktigt.

• Svar på tråden bra/dålig mat vid hård mage
  • lillabebis

jag gav alltid mina barn när dom var små katrinplommonpure varje dag. dom vart aldrig förstoppad. min dotter som är 4,5 nu hon får oxå samma varje dag.. och magen den är aldrig förstoppad mer

• Bei Bei

Äter/dricker hon välling? I såfall vilken sort?

Messmör en klick i gröten, vällingen eller på smörgås håller också magen igång. Viktigt att hon dricker mkt, gärna vatten.

• fraggeln

JAg glömde säga att hon nu är lite mer än 2,5 år.

Hon är inte så förtjust i katrinplommon nu. När hon var liten fick hon det blanmdat i gröt.

"lillbebis" Hade din dotter någon period när hon inte ville ha det? vad gjorde du då?

• lillabebis

ja. hon lärde sig att jag smög i det i mat, men ingen speciell period.. då vart det messsmör.... och mycke vätska såg jag till att hon drack..

det finns även lactulos man kan ge dagligen mot trög mage och det är helt ofarligt. finns på apoteket. det smörjer tarmarna. det kan man ge från nyfödd(om dom äter ersättning då det kan ge förstoppning) och uppåt.

• lillabebis

kom oxå o tänka på ... sköter hon sin mage varje dag? för när min äldsta dotter var liten så vägrade hon bajsa på pottan och toan. hon gick o höll sig och det gjorde att hon blev förstoppad. försökte med blöja då hon ville bajsa men det var stopp där med..

det släppte sen när hon vågade göra behovet på toan

• Jasusu

Har ni utrett så att hon inte är allergiskt mot mjölk och soja?
    Förstoppning är vanligt symptom på födoämnesallergi

• fraggeln

Ja hon är utredd och har ingen allergi.

En period förut verkade det som att hon höll sig och vi var tvugna att ibland ge resulax. Men sen har magen kommit nigång och nu verkar den funka med hjälp av vindruvor och melon men att det nu är hårt och tårar när det ska komma.

Lactulos är det receptfritt? Ja vi får väl ändå prata med läkaren först.

Messmör gillar hon inte och det tycker jag är lite svårt att smusla ner i maten för det ger ju ganska mycket smak så man får sätta i så lite.

Mer förslag mottages gärna

• mimse

Sempers päronpuré och skala vindruvorna för skalet är ju svårare att bryta ner. Fruktpuré i större mängder sätter bra fart på magen. Mycket vätska. Lite extra olja i maten funkar ju bra. Ris kan vara förstoppande. Potatis bättre.

Har hon undersökts så problemet inte sitter i tarmen/ att det är något fysiologiskt problem? En tanke bara...

• anassio

Min lille gav vi först några doser resulax ett par dagar i rad, sedan skulle vi fortsätta med lactulos varje dag. det hjälpte verkligen. innan så var han ordentligt hård i magen, han SKREK när han skulle bajsa o kunde gå o trycka i oändlighet innan det till slut kom ut jättestora klumpar,som man undrade hur de verkligen kunde komma ut där...stackaren

mogna päron är oxå bra
    banan kan tydligen vara bra mot antingen eller men vi rekommenderades att inte ge honom för mkt banan

• Jasusu
    fraggeln skrev 2009-08-21 20:29:03 följande:
    Ja hon är utredd och har ingen allergi.En period förut verkade det som att hon höll sig och vi var tvugna att ibland ge resulax. Men sen har magen kommit nigång och nu verkar den funka med hjälp av vindruvor och melon men att det nu är hårt och tårar när det ska komma.Lactulos är det receptfritt? Ja vi får väl ändå prata med läkaren först.Messmör gillar hon inte och det tycker jag är lite svårt att smusla ner i maten för det ger ju ganska mycket smak så man får sätta i så lite.Mer förslag mottages gärna
    Vilka tester gjorde de?
    För om de endast tog blodprov eller pricktest så kan de ha missat de långsamma reaktionerna som visar sig genom patch-test.
    Har ni provat att utesluta mjölkoch sojaprodukter?
  • maddan86

majs är väl ganska förstoppande

Svar på tråden bra/dålig mat vid hård mage