• Poirot

Vad kan man smörja in ansiktet med utan att känna sig som en halv kemikaliefabrik?

Jag vet, det finns kemikalier överallt och de behöver inte vara dåliga! (avklarat)
    Men jag vill iallafall ha tips på vad man kan smörja in ansiktet med som inte innehåller en massa konstigheter, både färdiga produkter och "eget hopkok" ...

Jag har normal hy, den kommer att bli lite torrare nu under hösten (har knappt smort in den alls senaste två månaderna för jag har inte hittat något jag gillar)

• Svar på tråden Vad kan man smörja in ansiktet med utan att känna sig som en halv kemikaliefabrik?
  • Liba

Weleda - Mandelkrämen, den är superbra! Annnars rekommenderar jag också Dr Hauschkas produkter - Rosenkrämen light, den vanliga är rätt fet.

• novaliam

Vanlig Aloe Vera gele. Finns på bl a apoteket och i livsmedelsaffärer. Bytte till att använda det för rätt länge sen och har aldrig haft så fin hud som nu.

• Magrat

Ett par droppar av en bra olja!
    Det går att använda olivolja eller rapsolja, men man kan uppleva att de är lite väl feta för ansiktet.
    Jojobaolja är jättebra, men beroende på hudtyp funkar aprikoskärnolja, tistelolja, solrosolja, gurkörtsolja, osv också fint.

• luzorsus
    novaliam skrev 2009-08-23 08:32:51 följande:
    Vanlig Aloe Vera gele. Finns på bl a apoteket och i livsmedelsaffärer. Bytte till att använda det för rätt länge sen och har aldrig haft så fin hud som nu.
    använder du det som kräm efter rengöring och så?
  • Applebaum
    Magrat skrev 2009-08-23 09:27:22 följande:
    Ett par droppar av en bra olja! Det går att använda olivolja eller rapsolja, men man kan uppleva att de är lite väl feta för ansiktet. Jojobaolja är jättebra, men beroende på hudtyp funkar aprikoskärnolja, tistelolja, solrosolja, gurkörtsolja, osv också fint.
    Håller med! Jag tvättar ansiktet med "riktig" rengöring (alltså kemikaliegrejer) och smörjer sedan med en minimal mängd rapsolja. Min hud blir varken för torr eller för fet och jag har inte fått problem med finnar eller så. För mig är det ett förstasteg till att börja med OCM men jag har inte riktigt kommit dit än, så just nu räcker det med olja som återfuktande.
  • Alisa

Jag använder Essex från apoteket, även sambon. Den har härligt "tunn" konsistens. Använde tidigare Cliniques Dramatically...

novaliam skrev 2009-08-23 08:32:51 följande:
    Vilken gele?
    Jag har en hemma från Apoteket: Vera by CCS Gel. Kanske ska prova den i ansiktet...?
  • novaliam

Japp, jag använder det även efter rengöring. Använder inget annat än olja att rengöra med och Aloe Vera att smörja in mig med efteråt.
    Kolla in OCM (oil cleaning method) på nätet. Finns visst ngn sådan tråd här på forumet också har jag för mig.
    Får mkt beröm för min hud nu för tiden. Häromdagen var det en jobbarkompis som sa till mig: "och du ser bara yngre och yngre ut", hihi :)

• luzorsus
    novaliam skrev 2009-08-23 14:37:16 följande:
    Japp, jag använder det även efter rengöring. Använder inget annat än olja att rengöra med och Aloe Vera att smörja in mig med efteråt. Kolla in OCM (oil cleaning method) på nätet. Finns visst ngn sådan tråd här på forumet också har jag för mig. Får mkt beröm för min hud nu för tiden. Häromdagen var det en jobbarkompis som sa till mig: "och du ser bara yngre och yngre ut", hihi :)
    vilken oljeblanding använder du då du rengör dig då?
  • novaliam

Jag använder kallpressad rapsolja till djuprengöring. Masserar in i hela ansiktet och tar sedan en frottéhandduk ( som jag klippt i lagom bitar) och blöter i varmt vatten, kramar ur den och lägger den på ansiktet och trycker lätt (inte gnuggar) mot skinnet. Upprepar handduksmomentet ett par gånger.
    Nu är porerna öppnare och ibland så masserar jag in ännu en gång med oljan om jag ser att det behövs, men oftast behövs det inte.
    (Oljan tar även bort mascaran :) Jag gör ju inte heller djuprengöringen mer än 1-2 ggr i v. För vanlig sminkborttagning tar jag oljan på en tvättlapp och löser upp foundation mm.)
    Smörjer sedan in med Aloe Vera gel och om jag någon gång tycker att jag är lite torr så tar jag i ett par droppar mandelolja (köpt på hälsokost).
    Det här är min variant på OCM men man kan ju göra som man tycker. Ricin är för uttorkande för mig och då har jag valt detta i stället.

Förr hade jag djupare linjer runt munnen och lite skrattrynkor men de är betydlig mindre nu ( el upplevs mindre?) Jämnare porer, inga pormaskar, ja listan kan göras lång. Nu är detta klart ingen dunderkur för alla, men för mig och min hud passar det :) och jag är glad att slippa alla kemikalier.

Svar på tråden Vad kan man smörja in ansiktet med utan att känna sig som en halv kemikaliefabrik?