• eyelock

Hjälp mig att få bort den illaluktande doften från huset!!

Hejsan!!

Har nyss köpt ett hus och det luktar så himla illa stundvis i hallen!! Hur ska jag göra för att bort den illaluktande doften!!

HJälp mig!! Jag vill ju att det ska lukta gott igen!! Vet ej vad det beror på!!

• Svar på tråden Hjälp mig att få bort den illaluktande doften från huset!!
  • wellah

en burk ättiksprit över natten tar bort det mesta.... men inte mögel och sånt... kanske är något sådant??

• Jennie Brunflo

Kolla om det är "mysiga" grejer under mattan kanske?

*funderar vidare*

• giz
    kanse en dö råtta i väggen eller golvet som ligger å ruttnar........
    kolla bakom elementen om det ligger ngn där har du el element gammla modellen så kan det ligga en där i.
    försök och lokalisera vart lukten kommer ifrån
  • eyelock

Vet ni jag har haft de funderingar också.. tycker att det luktar dött lik.....

• E l l a

Min mamma kom på det smarta tipset att hänga Wounderbaum-granar lite här och där i lägenheten, hon tog över en lägenhet som var riktigt sunkig och luktade inte direkt så fräscht. Vi har numera också en Wounderbaum ( stavas de så???) vanlij hängades bakom en dörr i hallen och den luktar sååååå gott...

• Karpet

Eyelock

Ett dött lik? Är du säker på att det inte är ett levande lik,-)

Allvarligt talat, så skulle jag nog kolla så att ni inte har en vattenskada eller liknande först innan ni döljer lukten.

• E l l a

Förresten, vill inte skrämma dig, men vet ni om någon dött där? För har en död människa legat kvar ett tag så luktar det något fruktansvärt, och det är ett rent h-vete att sanera bort den lukten...

• giz
    joppe kan man oxå göra men det bästa är att lokalisera vart det kommer ifrån först.
    är det mögel så är det ju great å ta det så tidigt som möjligt.
    men eftersom det luktar lik så är det troligen en råtta. lukten brukar försvinna på ca 10 dagar. men kan vara en fördel att täppa till ev råttbon m.m
  • slainte

Hej, jag jobbar som bovärd och håller på en del med vattenskader. Är det ett trähus?

• eyelock

ja det är det!! Men vi fick ju huset besiktat i början på juni så det kan ju inte vara ngt sånt tycker jag, för det var varken mögel eller vattenskader på det!!

• slainte

Ligger det en toalett i anslutning till hallen? Eller köket?
    Ibland drar man avloppsrören under golv mot huvudstammen, om det inte är helt tätt där kommer det upp doft från avloppsstammen... Vattenlåset hindrar att doften kommer upp i wc eller kök.

• eyelock

Det där med wunderbaum lät himla bra!!! Jag älskar när det luktar gott, är nästan lite manisk!!

• eyelock

ja toan ligger nästan i kloss till hallen det är en trapp i mellan som leder ned till pannrummet!

• eyelock

vi ska helrenovera toan om ngr månader pgr den är i dåligt skick,´!!! Vi använder inte duschen där!!

• eyelock

för besiktnings mannen sa att det kan bli fuktskade där inne om vi inte gör ngt åt det!! Så därför ska vi renovera där, och använder inte ducsh utrymmet!! Där!!

• Gloire de Dijon

Finns det ett proppskåp i hallen? En gång grillades en mus i vårt och det luktar APA! Det tog ett tag innan vi kom på att kolla där...

• slainte

Ta dit en rörmokare som kan kolla upp det. Om man pular själv kan det bli väldigt dyrt eftersom hemförsäkringen inte alltid täcker kostnader om man gör fel.
    Kolla var stamröret går, om det ligger under hallen är det troligt att det är det som jag skrev tidigare som är felet.

• eyelock

och tack till alla andra!!! Ska prova era tips!!
    Jätte bra!!

Svar på tråden Hjälp mig att få bort den illaluktande doften från huset!!