• Florence

Recept med lax! Har aldrig lagat fisk.

Hej!
    Jag har precis börjat äta fisk, har inte ätit det på 15 år då jag varit vegetarian. Innan dess bodde jag hemma och då lagade mamma maten. Så jag har aldrig lagat fisk. Fram tills nu har min sambo lagat all mat men idag ska han jobba länge och jag hade tänkt att laga mat till honom! Då tänkte jag lax, men hur gör man? Någon som har ett utförligt recept (är ganska bra på att laga mat så det behöver inte vara enkelt, bara utförligt) på lax? Lite festligt.

• Svar på tråden Recept med lax! Har aldrig lagat fisk.
  • VBS

För att göra laxen lite festligare brukar jag fylla den med nån god krämig ost.
    Jag älskar ädelost så jag brukar köpa en bit Kvibille gräddädel(finns på osthyllan, liten trekantig mögelost). Annars kan man ju välja fetaost, flödeost, vitlöksost eller vad man nu gillar.
    Enklast att göra lax är ju att göra den i ugnen. Så om du nu har köpt sån där fryst lax i portioner(4st) så tinar du upp den.
    *Skär en ganska djur skåra längs laxbiten. Ej ända ner.
    *Tryck ner din fyllning(osten). Gärna ganska mycket.
    *Salta lite runt om på själva laxköttet.
    *Lägg dom fyllda bitarna på en plåt eller i en ugnsform.
    *Ställ i mitten i ugnen som är förvärmd till 200 grader. Låt stå i 15 min eller till fisken fått fin färg. Dvs lite gyllene.

Servera med kokt potatis eller färsk pasta(finns en med citronsmak från Pastella som heter Al Limone. Den är SUPERGOD).
    Och vill man ha nån sås till så brukar jag servera bara en naturell creme fraiche eller köpa en sån där dillsås från Knorr på pulver.

Gillar du inte ost på laxen så går det ju att köra den naturell. Samma gradantal på ugnen och lika länge i. Krydda med salt, svartpeppar och pressa över citron.

Lycka till.

• minängel

Jag brukar lägga filébitar/portionsbitar i en ugnsform, lite salt och citronpeppar uppepå. Sen häller jag på ganska mycket matgrädde runt om. In i ugnen på 200 grader i ca 20-30 min. Till det burkar jag ha kokt potatis och en smarrig sallad. Supergott!!! och bäst av allt, snabbt och enkelt

• Florence

Ahh! Tack, skitbra med gradantal och tid. Min sambo älskar ost så det skulle funka. Jag tycker att lax och ost verkar konstigt, men vad vet jag? :) Vi har en jättebra ostaffär i krokarna jag frågar vilken ost de rekommenderar. Man behöver ju inte så mkt till två pers så då kan jag ta något gott och dyrt :)

• morsa till två

Det är kanske inte särskilt festligt, men fasen vad gott! Tycker jag iaf, men inte de flesta.

Broccoligratäng, kokt potatis o stekt laxfilé.

Broccolin:
    Koka upp lagom mängd i saltat vatten, låt koka ca 1 minut efter att bubblorna kommer. Häll av vattnet o ner i en form.
    Gör en ostsås på ca 2 msk smält smör i en kastrull, häll i ungefär lika mycket mjöl o vispa runt.
    Häll på 3dl grädde o låt koka upp så att den får rätt konsistens.
    Häll i en vanlig påse riven ost, o vispa tills den smält.
    Häll sedan över broccolin o in i ugnen under den tiden potatisen kokar, i kanske 200 grader.

Krydda laxen med citronpeppar på båda sidor o stek på halvsvag värme tills den är klar.

• Callistrate

Galet gott (och enkelt även om det inte var nödväbdigt )! Köp färsk laxfile med skinnet kvar (så stor bit som behövs). Min pappa brukar göra detta, själv har jag bara gjort det någon gån, ska försöka komma ihåg tider och grader.

Ta en ugnsfast form, häll i lite olivolja och mycket dill. Skölj av laxen, salta och peppra och lägg över dillbädden med skinnsidan upp. In i ugnen 175 grader (tror jag, ev 200...) Efter ca 15 min tar du ut laxen, skinnet ska nu vara lätt att dra av med en gaffel. Salta och peppra ovansidan, nu utan skinn, och in i ugnen igen ca 15 min.

Servera med en rejäl sallad, potatis och antingen kall sås eller vitvinssås.

Ett tips är att köpa färsk lax, det är oändligt mycket godare än den frysta!

• Mamma på heltid

Ett till recept:

Tina lax i 4 packs portioner.
    Lägg dem i en smord form och salta och peppra lite.
    Blanda 4 dl cremefrachie och en ask 400g räkost och salt och peppra lite.
    Häll blandningen över laxbitarna och in i ugnen på 200 grader ca 30 min.
    Servera med potatis, gärna pressad och en sallad. Såå gott och enkelt!

• Lapplandspärlan

Personligen har jag svårt för lax så vida den inte är gravad.
    Eftersom jag tycker den har för "fet" smak.
    Men jag har en soppa jag brukar göra på lax som är helt underbar!

www.tasteline.com/recept/fisksoppa_a_la_krakasen

Byter dock ut till riktigt smör o matgrädde (har lite svårt för mildas alla onödiga tillsatser) och har mera potatis och dyl för att den ska räcka till alla

• Lapplandspärlan

oj...sorry, missade att det var till idag

• Florence

Tack allihop :) Jag freestylade lite eftersom att jag inte hann handla :) Jag hade färsk lax, slängde på honung, citron och olivolja. In i ugnen 200 g i 15 min. Som tillbehör hade jag grillade morötter och palsternacka. Och färsk sparris. Mums! Hade ingen sås men det behövdes inte, en liten klick creme fraische bara.

• slarber

hej

jag brukar ha på honung och limejos/skal, in i ugnen 15 min, och servera med mycket sallad och lite färsk potatis,

supergott!!

• Florence

Ah, jo, lime är ju lite mer smakrikt. Jag äääälskar limesås, det borde passa till fisk. Om ni inte ätit det, testa! Man blandar bara limeskal, pressad lime i matlagningsyoghurt och sedan salt och peppar. Sjukt gott till wookrätter också.

Svar på tråden Recept med lax! Har aldrig lagat fisk.