• Koalababy

    Kan man äta näbbgädda när man är gravid?

    Jag har fått nägra näbbgäddor från en vän som fiskade dem själv. Osäker om det är okej att äta dem när man är gravid. Kan någon här hjälpa mig? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kan man äta näbbgädda när man är gravid?
  • jakebana

    Fast det verkar okej att äta det "nån" gång. Så här står det på en vårdguide:

    Fisk

    Fisk och skaldjur är näringsrik mat som är rik på vitamin D, jod och selen. Fet fisk som lax och makrill innehåller även nyttigt omega3-fett. Ät därför gärna fisk flera gånger i veckan och välj både bland magra och feta.

    Några få fisksorter kan dock innehålla miljögifter som kvicksilver, dioxin eller PCB. Det gäller strömming, surströmming, abborre, gädda och gös som du inte bör äta mer än några gånger per år. Det gäller även så kallad "egenfångad" fisk som lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern samt röding från Vättern. Några andra sorter som du inte bör äta ofta är stor hälleflundra, haj, lake, svärdfisk, liksom färsk eller fryst tonfisk. Se mer information på Livsmedelsverkets hemsida - klicka på länken till höger.

  • Koalababy

    Tack alla för svaren! De info hade jag redan läst innan jag ställde frågan, trodde bara att man kunde få mer specifika svar, men det gör inget. Tack ändå och trevlig helg!

  • La Lola
    Koalababy skrev 2009-08-21 21:37:31 följande:
    Tack alla för svaren! De info hade jag redan läst innan jag ställde frågan, trodde bara att man kunde få mer specifika svar, men det gör inget. Tack ändå och trevlig helg!
    Jamen...i fisklistan står ju vad som gäller för gädda?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    hönamor skrev 2009-08-21 21:48:49 följande:
    Jag trodde en näbbgädda var en liten unge som var uppstudsig typ..


    sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4bbg%C3%A4dda
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • hönamor

    La Lola skrev 2009-08-21 21:52:03 följande:


    sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4bbg%C3%A4dda
    Ja, jag tvivlar itne på att det är en fisk, men jag skrattade så när jag läste rubriken. Frågade min man o han blev fundersam o skrattade han med..
    Men säger man inte så.. "hörru din lilla näbbgädda" typ??
  • La Lola
    hönamor skrev 2009-08-21 22:01:12 följande:
    La Lola skrev 2009-08-21 21:52:03 följande: Ja, jag tvivlar itne på att det är en fisk, men jag skrattade så när jag läste rubriken. Frågade min man o han blev fundersam o skrattade han med.. Men säger man inte så.. "hörru din lilla näbbgädda" typ??
    Jo, det gör man. Undrar varför?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • musli

    Näbbgädda lever i havet, har fiskat många sådana under uppväxten på västkusten.
    Den har läckert gröna ben...

    Alltså ingen insjöfisk och det är baaara att äta.


    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • La Lola
    musli skrev 2009-08-22 10:34:47 följande:
    Näbbgädda lever i havet, har fiskat många sådana under uppväxten på västkusten. Den har läckert gröna ben... Alltså ingen insjöfisk och det är baaara att äta.
    Fast gädda bör man endast äta 2-3 ggr om enligt kostråden.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • musli
    La Lola skrev 2009-08-22 12:33:49 följande:
    Fast gädda bör man endast äta 2-3 ggr om enligt kostråden.
    Jo, men näbbgädda är inte riktigt samma sak!
    I kostråden handlar det om insjö-gädda och sen den gädda som lever i havet lever oftast i å-mynningar och ganska land-nära.
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • La Lola
    musli skrev 2009-08-22 12:52:30 följande:
    Jo, men näbbgädda är inte riktigt samma sak! I kostråden handlar det om insjö-gädda och sen den gädda som lever i havet lever oftast i å-mynningar och ganska land-nära.
    Fast just denna gädda lever ju bla i Östersjön (vet inte vart Ts gädda är fiskad).
    O därifrån bör man ju inte äta fisk när man är gravid mer än 2-3 ggr om år.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Analoga
    Koalababy skrev 2009-08-21 09:22:21 följande:
    Jag har fått nägra näbbgäddor från en vän som fiskade dem själv. Osäker om det är okej att äta dem när man är gravid. Kan någon här hjälpa mig? Tack på förhand!
    Finns det något som heter näbbgädda? Trodde det bara var ett skojigt uttryck
  • musli
    Analoga skrev 2009-08-22 12:56:50 följande:
    Finns det något som heter näbbgädda? Trodde det bara var ett skojigt uttryck
    Den heter också Horngädda men Näbbgädda är ett annat namn på den.

    Det är ingen egentlig gädda utan tillhör familjen Näbbgädda.
    I östersjön lever den, det gör den, men alltså jag äter ju insjöfisk när jag är gravid och hade nog ätit näbbgädda från östersjön också. Däremot så är jag försiktig med strömming, sill och lax från östersjön.
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • VVVeni

    mer seriöst vill du käka den fisken? smakar skit, inget å ha, sikta in dig på annan fisk ist tycker jag...

Svar på tråden Kan man äta näbbgädda när man är gravid?