• MrsCD

Vi har bara ett namn!

Redan innan jag blev gravid har vi kallat var framtida bebis for lilla Björn. Typ, "vi maste ju ha plats till Björn i nya lagenheten". Sedan jag fick reda pa att vi vantar barn sa har jag tankt att pa bebisen som en liten Björn. Fraga mig inte hur vi kom pa detta namn, men vi har vant oss vid det nu och tycker det passar med nagot svenskt till vart engelska efternamn. Men, barnet kan ju lika garna vara en liten tjej och da passar ju inte Björn sa bra. Jag har alltid gillat Ingrid, men det kanske borjar bli for vanligt. Alice ar fint och dessutom hette min mans mormors mor det, men det heter ju var och varannan flicka. Heather tankte vi pa ett tag men kom pa att folk nog skulle uttalla R-et i slutet. Jag gillar Ylva (samma stil som Björn), men det gor inte maken.

Namnet skall helst ha fler an en stavelse, annars ar ju Liv vackert.

Nagra tips?

• Svar på tråden Vi har bara ett namn!
  • Bettiz

Freja är ju fint, och nordiskt. Annars tycker jag att Ingrid var ett fint förslag, sååå vanligt är det väl inte?

• SilverEmma

Jag gillar namnet Björn....kan kanske bero på att sambon heter det! Sen heter dottern Ylva i mellannamn efter sin gudmor, har alltid älskat det namnet.

• Annamamma 83

Jag vet ingen där ja bor som har en dotter vid namn Ingrid, bara min mormor =)
    Sök på namnet på gravid.se så ser man antal döpta, jämnför lite med andra namn,ja tror inte de e så vanligt!

• MrsCD

Annamamma 83 skrev 2009-08-21 11:16:10 följande:

Jag vet ingen där ja bor som har en dotter vid namn Ingrid, bara min mormor =)Sök på namnet på gravid.se så ser man antal döpta, jämnför lite med andra namn,ja tror inte de e så vanligt!
    Nej, men det okar. Fast vi gillar det och da spelar det kanske inte sa stor roll.
  • Dragonfly

Otillia tycker jag är ett väldigt vackert namn! :)

• emo

Min lilla Ingrid var en av 172 stycken 2008, och hittills har vi bara träffat en annan liten tjej med detta vackra namn. Och då bor vi ändå i en trendkänslig söderförort till Stockholm, där den typen av namn är mycket vanliga på öppna förskolan och på dagis. Även om det blir allt vanligare så är det knappast som att det kommer finans flera stycken i varje klass, det är inte som på 80-talet, med Anna J, Anna S och Anna B. Även de allra vanligaste namnen nu är mindre vanliga än de var förr, om du förstår hur jag menar ;)

Heja Ingrid!

• MrsCD
    emo skrev 2009-08-21 13:39:02 följande:
    Min lilla Ingrid var en av 172 stycken 2008, och hittills har vi bara träffat en annan liten tjej med detta vackra namn. Och då bor vi ändå i en trendkänslig söderförort till Stockholm, där den typen av namn är mycket vanliga på öppna förskolan och på dagis. Även om det blir allt vanligare så är det knappast som att det kommer finans flera stycken i varje klass, det är inte som på 80-talet, med Anna J, Anna S och Anna B. Även de allra vanligaste namnen nu är mindre vanliga än de var förr, om du förstår hur jag menar ;) Heja Ingrid!
    Ja, heja Ingrid!

Det ar sant som du sager att det finns fler namn att valja pa nu. Far man fraga vad som ar vanliga namn i den trendkansliga soderfororten? Ar det mer Alma och Astrid?
  • MrsCD
    tebax skrev 2009-08-21 14:02:19 följande:
    Vera är ju annars fint
    Det ar det. Har dock daliga minnen av Veror under tiden i aldreomsorgen.
  • Oups We Made A Baby

Äh, blir det en tjej så döp henne till Björna enkel lösning.

• Apolline

Lilla Björn, vad gulligt!

Ingrid gillar jag också massor, hade jag fått bestämma själv skulle vår framtida dotter heta det, men min sambo har lagt in sitt veto.

Sigrid kanske, eller Hedvig?

• Suedehead

En föreläsare som jag hade för länge sedan sa att det finns två namn som aldrig blir vare sig populära eller impopulära, utan ständigt ligger på en ganska stadig mellannivå, och det är Erik och Ingrid. Så har det tydligen varit väldigt länge, och jag tror att det fortsätter så!

• emo
    MrsCD skrev 2009-08-21 13:54:54 följande:
    Ja, heja Ingrid! Det ar sant som du sager att det finns fler namn att valja pa nu. Far man fraga vad som ar vanliga namn i den trendkansliga soderfororten? Ar det mer Alma och Astrid?
    Får se nu vad jag kan komma på... Rut, Majken, Edit, Ivar, Sten, Arne, Molly, Lilly, Ella, Nelly, Vera, Valter, Tage, Harry... Ett helt ålderdomshem, helt enkelt.
  • MrsCD
    Suedehead skrev 2009-08-21 17:53:14 följande:
    En föreläsare som jag hade för länge sedan sa att det finns två namn som aldrig blir vare sig populära eller impopulära, utan ständigt ligger på en ganska stadig mellannivå, och det är Erik och Ingrid. Så har det tydligen varit väldigt länge, och jag tror att det fortsätter så!
    Vad kul! Erik ar tydligen sveriges vanligaste namn, just eftersom det ar man i alla aldrar som heter det. Ingrid borjade jag nog gilla nar jag var 7 och sag "Varuhuset" och tyckte Lena Endre var sa sot.
  • mia79mn

Ellen & Arvid tycker jag om :)

Svar på tråden Vi har bara ett namn!