• Anonym

*Dum fråga* Betala räkning trots att jag har avanmält tv-avgift?

Jag har nyligen avanmält min tv-avgift pga att min tv har brunnit. Den går inte att få igång eller nånting, så nu står den nere i källaren.
    Ett behov av ny tv har jag inte råd med just nu eftersom att jag går på csn-lån. Så att skaffa tv är tyvärr uteslutet för tillfället.

Det jag glömde fråga när jag ringde radiotjänst var att om det kommer en räkning ifrån radiotjänst, så måste jag betala den ändå eller hur? Dum fråga kanske, men jag är osäker.

Tack på förhand!

/ C

• Svar på tråden *Dum fråga* Betala räkning trots att jag har avanmält tv-avgift?
  • Anonym (skulle...)

Ring upp dem igen så får du ett korrekt svar.

• Anonym

Om det kommer en räkning från dem när du avanmält tv-innehav ska du givetvis ringa upp dem och bestrida räkningen! En felaktig räkning ska man aldrig behöva betala. Du har ju ingen tv, givetvis ska du då inte betala!
    Men ring dem för att slippa få problem, om nu en räkning skulle dyka upp.

• Anonym

Ring och fråga för guds skull.
    Min sambo av anmälde tv-licensen och sket då i att betala räkningen.
    Det slutade med en betalnings anmärkning.

• Anonym

Har du radio????

Då anser dom att du ska betala tv-licencen... Rätt bizarrt, men det är tyvärr sant... Eller om du har en dator med tv-mottagare, vilket alla nyare datorer har...

Supersvårt att få rätt mot radiotjänst.... Nästan omöjligt..

Men lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-21 10:36:41 följande:
    Har du radio????Då anser dom att du ska betala tv-licencen... Rätt bizarrt, men det är tyvärr sant... Eller om du har en dator med tv-mottagare, vilket alla nyare datorer har...Supersvårt att få rätt mot radiotjänst.... Nästan omöjligt..Men lycka till!
    Nej. Om jag vill lyssna på musik så lyssnar jag från via datorn som ex. youtube eller dailymotion.
  • Anonym

Radio ingår väl inte längre!
    Endast tv-mottagare: tv, video, dator med tv-kort.

• BejbyBoo
    Anonym skrev 2009-08-21 10:36:41 följande:
    Har du radio???? Då anser dom att du ska betala tv-licencen... Rätt bizarrt, men det är tyvärr sant... Eller om du har en dator med tv-mottagare, vilket alla nyare datorer har... Supersvårt att få rätt mot radiotjänst.... Nästan omöjligt.. Men lycka till!
    Nej, det är inte sant!
    Det är endast tv-mottagare som är avgiftsbelagda. Radio är gratis.
  • dumdummast

Våran tv har också brunnit och står i förrådet, vi betalar 3 månader åt gången så vi skulle får ett utbetalningskort med som vi har betalat för mkt på grund av att vi har inte haft tv för alla 3 månader vi betalat för.

• Anonym

Om jag inte tror fel nu, men nu har det ju inte kommit en räkning från radiotjänst på 3 månader har jag för mig och då lär det väl komma en räkning den här månaden? Min tv brann i Onsdags (18/8) och då lär jag väl betala för dom månaderna då tv:n funkade, eller?

Jag kanske ska ringa radiotjänst ändå. Tack för era svar!

/ C

• Anonym

19/8 var det visst! Trodde det var den 20:e idag.

• Anonym

Här har ni en som vet. Radiotjänst har idag regeringens uppdrag att samla in avgifter. Det man betalar för är att man har en mottagare. Den kan vara trasig eller hel. Det kan vara en video eller ett tvkort i datorn. Det kan vara en inspelningsbar DVD eller en tv, det kan dessutom vara mycket mer. Om mottagaren är trasig ska man betala avgiften så länge man inte har en utredning från en tv reparatör som säger att tvn är obrukbar till den grad att det skulle bli för dyrt att laga. Med ett sådan uttalande slipper man Tv avgiften. Det räcker också om du bör ut din trasiga tv i ett förråd som är UTANFÖR lägenheten eller huset.

vad gäller fakturan ska du ENDAST betala för den tid du har din mottagare. Det är många som inte vet att även om tvn brinner så ska man enligt lagen betala för videon bara för att den innehåller en mottagare. Det förutsätter att du har en video, men det har ju dom flesta.

Mvh

• Anonym (ME)

ville bara höra med dig vart du bor nånstans. för vi har en extra tv jag vill bli av med till en väldrigt billig penning.

Svar på tråden *Dum fråga* Betala räkning trots att jag har avanmält tv-avgift?