• MammaTillDomFinaste

Ni som har hundgårdar, se hit!

Vi har nu köpt ett hus en bit från samhället vi jobbar, så vi kommer att sätta upp en hundgård med hundhus (med värme i) som mina hundar kan sitta i när jag börjar jobba igen. Nu ska vi köpa materialet för att bygga denna, jag har kollat upp vad när osv kostar. Men ni som har såna där gallerbitar, såna där färdiga, var köpte ni dom? och vad kostade det?

Tacksam för snabba svar, för i morgon ska vi åka och köpa sakerna!

• Svar på tråden Ni som har hundgårdar, se hit!
  • Wizz

Det är Troax som gör färdiga gallersektioner, deras produkter beställer man via hemsidan: www.hundgard.se/

Vet inte om det finns liknande företag som gör billigare varianter?

• MammaTillDomFinaste

hahaha, oj, med mina beräkningar blir det ca 5000kr billigare att bygga en själv. om inte mer. Dessutom så har min mamma jämt haft hundgårdar (hon hade siberian husky när jag var liten) så hon har stor erfarenhet av själva byggandet, jag har även själv hjälpt till flera gånger, haha.

• Wizz

Uppfödaren till min hund tog hem några killar som byggde viltstängsel, blev jättebra och inte alls dyrt.

• BabyJay

Vi har sådant där grönplastat stålnät som vi köpte ganska billigt på Jula tror jag det var. Tycker även det smälter in bättre i miljön än stålgaller, det lyser lixom inte så starkt. 
    Vi har dock väldigt stor hundgård så det hade väl blivit en årsinkomst att köpa riktigt hundgaller....

Mamma till Freja, född 080706
  • MammaTillDomFinaste

ja, fast det ska vara en riktig hundgård som dom kan vara i nmär jag jobbar, och det är 2 chinese crested, en whippet och en border collie som ska sitta där.

BabyJay skrev 2009-08-21 12:43:49 följande:
    Vi har sådant där grönplastat stålnät som vi köpte ganska billigt på Jula tror jag det var. Tycker även det smälter in bättre i miljön än stålgaller, det lyser lixom inte så starkt. Vi har dock väldigt stor hundgård så det hade väl blivit en årsinkomst att köpa riktigt hundgaller....
    vi ska köpa vanligt trädgårdnät och ha runt gräsmattan också, vi har en häck där så den smälter in perfekt där, men där kan dom ju bara vara när vi är hemma.

Vi ska alltrså bygga en riktig hundgård där dom kan sitta när vi jobbar, men hundhus osv.
  • MammaTillDomFinaste
    Wizz skrev 2009-08-21 12:35:13 följande:
    Uppfödaren till min hund tog hem några killar som byggde viltstängsel, blev jättebra och inte alls dyrt.
    ja, fast det ska vara en riktig hundgård som dom kan vara i nmär jag jobbar, och det är 2 chinese crested, en whippet och en border collie som ska sitta där.
  • BabyJay
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-08-21 12:46:52 följande:
    ja, fast det ska vara en riktig hundgård som dom kan vara i nmär jag jobbar, och det är 2 chinese crested, en whippet och en border collie som ska sitta där. vi ska köpa vanligt trädgårdnät och ha runt gräsmattan också, vi har en häck där så den smälter in perfekt där, men där kan dom ju bara vara när vi är hemma.Vi ska alltrså bygga en riktig hundgård där dom kan sitta när vi jobbar, men hundhus osv.
    Fast jag vill nog kalla vårat riktig hundgård, även om det inte är av sådant där stålgaller som är svindyrt. Tror att gallret är 190-200 cm högt och så spänt mellan tillhörande gröna stolpar. Vi har slipers (heter det så? grova träbalkar är det iallafall) längst ner som vi satt fat gallret i med märlor (hade en rymmar-hund tidigare). Vi har dock en sektion av riktigt hundgårdsgaller och det är dörren, emn det är bara för att den satt på lilla hundgården innan vi utökade.

Vi har iallafall vår där när vi inte är hemma. Har ett rum i huset som är deras med hundlucka ut till gården. De har väl 80 kvadratmeter att röra sig på där! De vantrivs inte.
  • MammaTillDomFinaste
    BabyJay skrev 2009-08-21 12:55:06 följande:
    Fast jag vill nog kalla vårat riktig hundgård, även om det inte är av sådant där stålgaller som är svindyrt. Tror att gallret är 190-200 cm högt och så spänt mellan tillhörande gröna stolpar. Vi har slipers (heter det så? grova träbalkar är det iallafall) längst ner som vi satt fat gallret i med märlor (hade en rymmar-hund tidigare). Vi har dock en sektion av riktigt hundgårdsgaller och det är dörren, emn det är bara för att den satt på lilla hundgården innan vi utökade.Vi har iallafall vår där när vi inte är hemma. Har ett rum i huset som är deras med hundlucka ut till gården. De har väl 80 kvadratmeter att röra sig på där! De vantrivs inte.
    aah, okay, men är det riktigt galler i det gröna eller? vad kostade det, kommer du ihåg det? Vi kommer också ha slipers längst ner. Järnvägen går breved huset och det är dessutom massa hundar efter gatan och min ena är inte så glad på okända hundar, så den komemr vara rymmningsäker till max, så inte någon ringer och säger att allka hundarna är på järnvägen!

Vad kostade nätet? och var köpte ni det?

Jättetack för alla svar, väldigt snällt att jag får hjälp!!
  • BabyJay
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-08-21 13:00:39 följande:
    aah, okay, men är det riktigt galler i det gröna eller? vad kostade det, kommer du ihåg det? Vi kommer också ha slipers längst ner. Järnvägen går breved huset och det är dessutom massa hundar efter gatan och min ena är inte så glad på okända hundar, så den komemr vara rymmningsäker till max, så inte någon ringer och säger att allka hundarna är på järnvägen! Vad kostade nätet? och var köpte ni det?Jättetack för alla svar, väldigt snällt att jag får hjälp!!
    Kommer inte riktigt ihåg exakt vad det kostade. Men vi köte ju Jula så det står säkert på deras hemsida. Och ja, det är ju stål inuti det gröna!
  • MammaTillDomFinaste

jaha, men dåså! ska kolla, tack för tipset!
    kollade nu, 549kr för 25 meter! det var lite skillnad det! Vad är det för hundar du har? Undrar om det ät tjockt och hållbart.

• Emmies mamma

Vi köpte gallersektioner på en lokal firma som tillverkade sådant. Minns inte vad de kostade, men vi konstaterade att det blev en hel del billigare än att beställa från "hundgårdsfirma".

• MammaTillDomFinaste

Emmies mamma skrev 2009-08-21 13:11:08 följande:

Vi köpte gallersektioner på en lokal firma som tillverkade sådant. Minns inte vad de kostade, men vi konstaterade att det blev en hel del billigare än att beställa från "hundgårdsfirma".
    jag bor i ett litet samhälle, om jag köper såna här blir det dyrt. om jag beställer dom så kostar en grind på 120cm över 500kr. Så det blir till att bygga själv, men tack för tippset!
  • BabyJay
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-08-21 13:08:10 följande:
    jaha, men dåså! ska kolla, tack för tipset! kollade nu, 549kr för 25 meter! det var lite skillnad det! Vad är det för hundar du har? Undrar om det ät tjockt och hållbart.
    Ja, jag sa ju att det var billigare!!

Vi har 2 blandrastjejer, schäfer-labrador-bordercollie och hunden vi hade innan var oxå en blandras med flat och collie tror jag (inte min hund från början mao.. hihi). Och visst har den gamle rymt några gånger, men han var extrem på att ta sig ut och då har han slitit loss gallret från slipersen längst ner om man inte fäst tillräckligt. Men själva gallret har de aldrig lyckats ta ig igenom/ha sönder. Så det är nog längst ner vid backen man ska vara extra noga, den svaga länken så att säga.
    Och mina tjejer har inte tagit sig ut överhuvudtaget! Även om Kalle någon gång gjorde ett hål så stannade mina kvar inne i gården ändå.. haha.. Och när han väl tagit sig ut ur gården, ja då gick han och la sig på framsidan så atthan kunde hålla koll på ägorna.. haha.. SÅ det var ingen större fara för honom alltså!
Svar på tråden Ni som har hundgårdar, se hit!