• mammamaimai

Tipsa om bra vinterkläder till VUXNA

Många frågor och svar finns angående barns vinterkläder...

Denna gång vill jag gärna ha tips om bra och sköna vinterkläder till oss vuxna.
    Jag vill ha bra och tålig kvalitet, och smidig - gärna snyggt yttre... vinterplaggen ska kunna hålla några år framåt!

Jag har haft min täckjacka och byxor i sju år (köpt på Ellos - de har varit jättebra)! Men nu är det dags för nya plagg... det finns ju hur mycket som helst att välja på...

Bor i Norrland så vi har "riktig" vinter... det lär bli en hel del aktiviteter i backar och snöhögar!

Tipsa gärna om bra och sköna vinterskor också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-04 18:05
    TACK för alla tips
    Har nu vandrat runt i alla butiker.

Det lutar mot Didriksons. Tycker att deras kläder känns smidiga och praktiska.

Jag har gått ner i vikt, 15 kg hittills... TJOHOOOO!!! Endast 3 kg kvar tills jag väger under 60 kg (min målvikt!)
    Så ni förstår att det har blivit lite nya kläder på sistone...

HA DET GOTT!!!

• Svar på tråden Tipsa om bra vinterkläder till VUXNA
  • Virgo82

Hej ts!

Didriksons har superbra och snygga vinterkläder för både barn och vuxna. Inte så jättedyra heller. Kolla in deras nya vinterkollektion www.didriksons.com Hoppas du hittar något!

• riotflickan

Köp ett skidställ på sportaffären! (Snowboardställ går också bra! ;) )

Grejjer som är bra att ha:

Luva
    Bra vattentäthet/andningsförmåga (Skulle inte köpa något under 5000-10000 mm eller vad det nu är för enhet)
    Snölås i midjan på jackan
    Snölås i benslut på byxorna
    Knappar så du kan koppla ihop jackan med byxan, bra i pulkabacken. Ett alternativ till detta kan vara hängselbyxor

Köp ett skal-ställ eller TUNT fodrat. Sen fyller du på enligt lager-på-lager undertill. Mitt bästa tips är ylle-underställ. Kostar en dryg tusenlapp men är sååå värt det! En schysst fleece är ju att rekommendera. Köp för fasiken inte ett tjockfodrat överdragsställ bara!

Är inte Stadiums Everest rätt bra valuta för pengarna? Jag tror det iaf...

• Nummer2

Gneis. Kanonbra. har deras vinterjacka och deras skalbyxor till mig själv och de är underbara, vattentäta och andas.

• Nummer2

har viking vinterkängor. underbart varma och sköna.
    har bott i östersund i 7 år och där kunde det blir brrrrr. åt andra sidan är det mer råkallt här(gävle). ja ja .....

• sarsparis

Jag måste säga att didriksson är helt klart bäst av det jag haft. Har just nu ett rengställ och vinterjacka. regnjackan är som en skaljacka och den används året om och på vintern med en fleece under. har aldrig blivit blöt och den andas. vinterjackan är en parkas, den är varm och tål vatten. Dessutom är priset helt överkomligt, betalade 1300:- för vinterjackan och den har jag haft i 3 vintrar och den ser fortfarande ny ut. regnkläderna har jag haft i 4 år och håller i många år till trots att jackan används året om, den kostade 900:-.

• Starlight10

Ja tycker Peak e de bästa som finns !
    I deras jackor/byxor slipper man frysa o bli blöt..kanske lite dyra men värd varje krona =)

• Jazzmamman

North Face gör snygga och bra kläder. Dyra men du behöver ju inte ta GoreTex-modellerna om du har riktig vinter. Jag har en North Face jacka sen 2005 som jag använder nästan dagligen och den ser ny ut fortfarande.
    Håller med riotflickan angående lager på lager-principen.
    Marmot är ett annat bra funktionsmärke. Har inte provat dem men kolla om de är billigare än andra fortfarande. De hade låga priser när de skulle introducera sig i Sverige.

• Mams79

Hoppar in här och frågar om hur hög vattenpelare det ska vara för att man ska kunna vara ute i regn länge utan att det går igenom. Kollade på sportaffärer och där lät det som att 5000mm inte håller för så  mycket.
    Nån som vet?

• Jazzmamman

Tror det är svårt med en sån siffra. Om det är uppmätt under en stril typ så är det ju inte samma påfrestning som om man rör sig ute i regn. Tex en ryggsäck eller nåt annat som rör vid tyget kan påverka. Man får nog prova eller läsa tester. Kolla på tex www.utsidan.se eller andra friluftssajter där det också testas prylar av folk med höga krav.
    Personligen har jag inte hittat nåt annat än plast/galon och GoreTex som verkligen hållt tätt. Ska bli intressant att testa Reiman på sonen i vinter och se hur den fungerar.

Svar på tråden Tipsa om bra vinterkläder till VUXNA