• Svar på tråden Äta 2 dagar gamla ägg?
  • morsa till två

Ägg håller veckor efter passerat datum, ibland ett par månader. Testa o lägg ett ägg i taget i ett glas vatten. Nu minns ja inte vilket som är vilket, men om det flyter så säger det om äggaet är bra eller dåligt.

Minns som sagt bara inte vilket som är vilket... Men nån anna vet säkert

• Jesster

Datumet är satt för ägg förvarade i rumstemperatur. Har du haft dom svalt håller de minst 1 månad längre

Den som söker han finner - www.google.se
  • morsa till två

morsa till två skrev 2009-08-21 12:49:49 följande:

Ägg håller veckor efter passerat datum, ibland ett par månader. Testa o lägg ett ägg i taget i ett glas vatten. Nu minns ja inte vilket som är vilket, men om det flyter så säger det om äggaet är bra eller dåligt.Minns som sagt bara inte vilket som är vilket... Men nån anna vet säkert
    www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/42/2167409
    Där står de såhär:
    Luktprovet är det ultimata, annars kan du också kolla om ägget sjunker i ett vattenglas, det gör nämligen bara färska.
  • BulanOchJag

Om du vill se att äggen är färska så måste du knäcka dom, så då blir det ju lite svårt att koka dom sen men om vitan har "en lös del och en upphöjd del" så är ägget fortfarande färskt. Om allt är löst och flyter ut mycket så är det inte färskt.

• Zixi

gammalt ägg flyter, 95% säker på det
    gammalt ägg luktar MYCKET illa!
    gammal gula flyter ut, färsk förblir rund

• morsa till två

morsa till två skrev 2009-08-21 12:51:18 följande:

morsa till två skrev 2009-08-21 12:49:49 följande:
    www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/v...Där står de såhär:Luktprovet är det ultimata, annars kan du också kolla om ägget sjunker i ett vattenglas, det gör nämligen bara färska.
    generationskunskap.wordpress.com/2008/10/06/aggtest/

Såhär stod de på en annan sida:
    Tag en skål med vatten och salt. Färskt ägg sjunker till botten, medans gammalt ägg flyter upp till ytan.
  • BulanOchJag

aha smart, kan man göra så också

• Fotavtryck

Har höns själv och får färska ägg varje dag.

Men för att undvika en viss smitta så ska man inte kocka eller äta råa ägg som har gått ut.

Utan man ska alltid kläcka dom i ett glas och lukta om det är ok. Är du osäker på om det luktar eller inte så är det ok att äta. För du märker DIREKT om ett ägg är gammalt.

Och sedan ska du förstås inga glöma att tilllaga det ordentligt.

Fungerar utmärkt i sockerkakor, pannkakor och stekte. mm.

Tor mig. Min son har haft campelebaktus o legat på intensiven 1 vecka. så jag har tagit reda på allt om höns o deras smitta/sjukdomar. Och om att äta ägg och kyckling.

Lycka till o trevlig måltid.

• Sencha
    Fotavtryck skrev 2009-08-21 12:54:25 följande:
    Har höns själv och får färska ägg varje dag. Men för att undvika en viss smitta så ska man inte kocka eller äta råa ägg som har gått ut. Utan man ska alltid kläcka dom i ett glas och lukta om det är ok. Är du osäker på om det luktar eller inte så är det ok att äta. För du märker DIREKT om ett ägg är gammalt. Och sedan ska du förstås inga glöma att tilllaga det ordentligt.Fungerar utmärkt i sockerkakor, pannkakor och stekte. mm.Tor mig. Min son har haft campelebaktus o legat på intensiven 1 vecka. så jag har tagit reda på allt om höns o deras smitta/sjukdomar. Och om att äta ägg och kyckling.Lycka till o trevlig måltid.
    Varför skulle man inte det?
    Bäst före-datumet är satt med bred marginal, utifrån länder där man inte förvarar sina ägg i kylen.
    Vilken smitta syftar du på? Är det campylobacter? De dör ju om man kokar ägget.
    0401 & 0807
  • Analoga

Ooo ja! Ägg går att använda veckor efter bf-datum - jag har då inte dött av det iaf

• Pyttismamman

Japp koka och ät!
    Om ägget skulle vara dåligt så märker du det garanterat när du skalar det, det luktar nämligen vidrigt.

• Gurkan

Ägg luktar något fruktansvärt när de blir gamla. Vitan kan visst vara utan upphöjningar och ägget fortfarande är ätbart. Gulan går sönder lättare om ägget inte är jättefärskt men som sagt så länge det inte luktar är det ingen fara! Eller flyter med vattentestet (vilket jag alltid provar här hemma, går aldrig på bästföredatum på ägg!)

Svar på tråden Äta 2 dagar gamla ägg?