• Anonym (Någon?)

Vart finns rekreationsplatser/hälsohem eller bara lugn och ro?

Har hört folk som fått åka iväg en vecka på någon form av hälsohem.
    Men hur får man det vart finns sådana och hur går man tillväga för att få den möjligheten?

Hörde en som pratade om att det finns i stockholmsområdet och att hon gått via sin vårdventral. Men när jag pratade med min så sa de att det inte fanns..

Kan tillägga att det för henne var kostnadsfritt och annars gick på landstingets frikort. Men verkar inte vara något de känner till där jag bor.

Vet en som i rehabsyfte åkte till gran canaria några veckor ocksp kostnadsfritt.

Känner ni till fler eller andra ställen så berätta hur man får kontakt, via vilka, om ni varit där, hur det var osv.

Tack!

• Svar på tråden Vart finns rekreationsplatser/hälsohem eller bara lugn och ro?
  • Flygmamman

Hej. Jag har oxå letat efter vilohem/kur för mammor med barn. I tyskland är det JÄTTE vanligt. Där får man åka om man har problem; tex kan det vara extrem astma hos barnen, många infekter, hudsjukdommar, utbrändhet, depression, hudsjukdommar el dyl hos mamman. Det fungetar med ansökan hos försäkringsbolag och stödföreningar som letar upp passamde kurhus och med stöd av läkaren. Man har rätt att åka var fjärde år med barnen, minst tre veckor. På kuren finns barnpassning/ förskola/skolundervisning matsal där alla måltider serveras, gruppsamtal i olika teman omkring föräldraskap, hälsa, mat o själen, olika träningsformer som avslappning, Kurbad, simning, utflykter, promenader...grillkvällar, det brukar finnas ateljé med möjlighet till olika pyssel; sidenmålning, keramik, målning... med och utan barnen -mest utan!

Jag var på en sådan kur när jag bodde i Tyskland och var gravid m min yngsta tjej. Det var verkligen super om än lite jobbigt att vara hemifrån. Min älsta tjej var nästan två år och hade en barn grupp varje dag 9.00-12.30 sen åt vi lunch tillsammans. Ibland när det var samtal el dyl senare kunde hon vara på passningen igen. Det funkade super! Hon var mycket trygg och säker! Men det är säkert olika. Den kuren kostade ingenting. Barnen var allt gratis och för medföljande mammor, så betalade man 10,-? för maten per dag. Det finns även pappa-kurer och mamma-pappa-barnkurer. Men vanligast är mammabarnkur.

Med påtryckning här kanske vi kan få till det i Sverige oxå!!

Lycka till! K

Hälsohem, mammabarnkur, vilohem, kurhus
  • Fröken Apelsin

Kostnadsfritt lär det inte vara, varför ska någon annan betala för din semester? En kompis åkte på något liknande som du beskriver i Turkiet, det var inte vanlig all inklusive utan kallads hälsoresa. Det serverades nyttig mat och fanns massor av avslappnande aktiviteter som yoga och meditation.

Svar på tråden Vart finns rekreationsplatser/hälsohem eller bara lugn och ro?