• AlvaLovisa

Normal portionsstorlek?

Vad är en normal portion? Tänkte försöka äta "små" portioner, men det är svårt när jag inte vet hur en normal portion ser ut, går inte riktigt att jämföra med min sambos megaportioner som säkert skulle kunna mätta en brontosaurus...

Hur mycket äter ni?

• Svar på tråden Normal portionsstorlek?
  • musli

Oj... Jag äter ju så mycket jag orkar, men så äter jag inte kolhydrater och orkar inte äta hur mycket som helst...
    Har inte livsmedelsverket något förslag på sin sida om hur stora normala portioner ser ut? Hmmm...

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • AlvaLovisa
    musli skrev 2009-08-21 14:59:27 följande:
    Oj... Jag äter ju så mycket jag orkar, men så äter jag inte kolhydrater och orkar inte äta hur mycket som helst...Har inte livsmedelsverket något förslag på sin sida om hur stora normala portioner ser ut? Hmmm...
    Ja, jag tycker ju inte att jag äter så mycket egentligen, det är mest det att jag har hört att kroppen fungerar som bäst om man inte äter sig mer än ca 80 % mätt, och jag har väldigt svårt att känna när jag är mätt (om jag inte sitter och trycker i mig maten dvs), utan lägger mer upp en portion på känn och äter tills den är slut
  • uniMog

ca 100-150g protein och 1-1½dl ris/pasta/potatis samt en halv tallrik grönsaker är väl "normalt"

Ett tips från mig om du vill minska portionerna är att äta på mindre tallrikar. Ta sedan halva tallriken grönsaker och sen resten antingen bara protein eller halva protein halva kolhydrater.

I can Cum Lauder
  • lunkentuss
    Pejgan skrev 2009-08-21 15:15:56 följande:
    ca 100-150g protein och 1-1½dl ris/pasta/potatis samt en halv tallrik grönsaker är väl "normalt" Ett tips från mig om du vill minska portionerna är att äta på mindre tallrikar. Ta sedan halva tallriken grönsaker och sen resten antingen bara protein eller halva protein halva kolhydrater.
    detta skulle jag också säga är en "normal" portion.
    Men tänk på att du ska känna dig nöjd efter varje mål... På en skala 1-5 där 1 är utsvulten o 5 är proppmätt så ska du känna en 3:a Dvs, inte för mätt, men inte heller hungrig Lagom ^^
  • lunkentuss

Ett annat tips om du har svårt för o sluta äta i tid så att säga, är att drika ett stort glas vatten före maten. Då känner du dig mätt snabbare

• Mandragora

Jag äter tills jag är mätt. Men nu är jag gravid och aptiten är helt knas.

Lägg grönsaker på halva tallriken. Drick vatten före. Ät på lite mindre tallrikar. Och om du behöver ta om - ta grönsaker.

• Fåret Shaun

Enligt vissa ska man äta sin hands storlek på maten.

Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • Micke54
    Pejgan skrev 2009-08-21 15:15:56 följande:
    ca 100-150g protein och 1-1½dl ris/pasta/potatis samt en halv tallrik grönsaker är väl "normalt" Ett tips från mig om du vill minska portionerna är att äta på mindre tallrikar. Ta sedan halva tallriken grönsaker och sen resten antingen bara protein eller halva protein halva kolhydrater.
    Är du allvarlig? Du måste äta sjukligt stora portioner :) 150g protein är i runda slängar 750g kyckling filé, eller tre fileér då det brukar vara 4st i 1 kg:s påse.
    Sedan 1-1.5 dl ris på det och sås då skulle jag nog ha sjukligt matfrossa efteråt iaf//M
  • lunkentuss
    Micke54 skrev 2009-08-21 19:11:58 följande:
    Är du allvarlig? Du måste äta sjukligt stora portioner :) 150g protein är i runda slängar 750g kyckling filé, eller tre fileér då det brukar vara 4st i 1 kg:s påse. Sedan 1-1.5 dl ris på det och sås då skulle jag nog ha sjukligt matfrossa efteråt iaf//M
    jag tror nog man menar 150 gr KYCKLING, när man säger protein =)
    Samma sak när man säger 1 dl kolhydrater = 1 dl tex ris
  • Micke54
    himmelsflickan skrev 2009-08-21 20:47:27 följande:
    jag tror nog man menar 150 gr KYCKLING, när man säger protein =) Samma sak när man säger 1 dl kolhydrater = 1 dl tex ris
    Ni kanske gör det jag brukar kalla saker vad det är. När ex kyckling innehåller 20% protein skulle jag aldrig kalla det för 100%.
    Särskilt för någon okunnig, kollar den innehållsförteckning på en maträtt och räknar därefter lär den bli väldigt fundersam och tjock ;)
  • lunkentuss
    Micke54 skrev 2009-08-21 22:39:17 följande:
    Ni kanske gör det jag brukar kalla saker vad det är. När ex kyckling innehåller 20% protein skulle jag aldrig kalla det för 100%. Särskilt för någon okunnig, kollar den innehållsförteckning på en maträtt och räknar därefter lär den bli väldigt fundersam och tjock ;)
    Jaså det brukar du xD
    Jag förstår däremot vad du menar, det jag gjorde fel var min formulering. Menar 150 gram MED NÅT proteinrikt till exempel alltså
  • uniMog
    Micke54 skrev 2009-08-21 19:11:58 följande:
    Är du allvarlig? Du måste äta sjukligt stora portioner :) 150g protein är i runda slängar 750g kyckling filé, eller tre fileér då det brukar vara 4st i 1 kg:s påse. Sedan 1-1.5 dl ris på det och sås då skulle jag nog ha sjukligt matfrossa efteråt iaf//M
    Ja det var slarvigt skrivet men jag lovar att majoriteten av mänskligheten förstod vad som avsågs.
    I can Cum Lauder
  • Micke54
    Pejgan skrev 2009-08-23 14:14:25 följande:
    Ja det var slarvigt skrivet men jag lovar att majoriteten av mänskligheten förstod vad som avsågs.
    Man kan aldrig vara tillräckligt tydlig :)
Svar på tråden Normal portionsstorlek?