• TEDDEN

Tandsten hos min 2-åring :-(

Hej,

har just sett att min son fått tandsten!

Han äter helt normalt, dricker välling på kvällen (ibland även på natten) och äter bullar nån gång...
    Jag borstar tänderna på honom morgon och kväll, men skippar ibland efter vällingen.

Känner mig som världens sämsta mamma just nu. Någon annan som råkat ut för tandsten så tidigt?

Jag antar att jag bör boka en tandläkartid så snabbt som möjligt..Kan man bedöva utan att använda spruta till så barn?!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tandsten hos min 2-åring :-(
  • Marie1978

Mitt tips är att sluta med välling, och särskilt på natten! Det blir beläggningar på barnens tänder, inte så hårt som tandsten, som sedan kan bli hål.

Vad jag vet tar man inte bort det på barn utan rekommendationen är framför allt att sluta med välling på natten! Ge kvällsmacka istället!

• TEDDEN

Tack för svar.
    De få gånger han fått välling på natten kan jag ju iof räkna på en hand, men du har så rätt.

• Vero06

Har också en 2-åring. Han får gula beläggningar ibland som är svåra att ta bort. Vet inte om tandläkaren kan vara något i den här åldern. Man vill ju itne att han ska få hål! Ring och fråga, det ska jag göra!

• TEDDEN

Min son har som en kalksträng i vitt som går längs med tanden vid tandköttet. Syns knappt, men den känns..

• Nalle Puh73

William har samma och jag frågade tandläkaren vad det beror på och frågade om det kunde ha samband med att han dregglade massor och det trodde hon. Det behöver inte vara tandsten (den som man tänker på hos vuxna) utan sitter det på framtänderna nere speciellt kan det vara spottsten sa hon. Har dom mycket saliv kan det bilda tandsten på dom tänderna och hon trodde det var det som inträffat hos William

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
Svar på tråden Tandsten hos min 2-åring :-(