• PCO20

Romantisk middag, tips tack!

Hej hej!
    Jag & sambon tänker fira vårat förhållande ikväll och tänkte laga någon "romantisk" middag. Men vad? Det behöver inte vara något jättesvårt, men lite lyxigt får det ju gärna vara.. Har ni något bra recept? Vi äter det mesta!

Någon efterrätt också kanske?

• Svar på tråden Romantisk middag, tips tack!
  • puss

body choccolate?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • PCO20
    puss skrev 2009-08-21 14:28:49 följande:
    body choccolate?
    Vad är det då?
    Till efterrätt ska jag baka en daimtårta tror jag... men vad ska vi har för mat?!
  • PCO20

Puff... börjar få ont om tid

• linjes
    PCO20 skrev 2009-08-21 14:33:43 följande:
    Vad är det då? Till efterrätt ska jag baka en daimtårta tror jag... men vad ska vi har för mat?!
    kropps choklad
  • AlvaLovisa

Förrätt: Minismörgåstårta
    Stansa ut 6 hjärtan i vitt formbröd.
    Blanda crème fraiche, hackad rödlök, majonnäs, dill, stenbitsrom, riven pepparrot, citronsaft och svartpeppar. Rör ned hackade skaldjur av något slag, t ex tinade färdigskalade räkor eller räkor i lake. Bred smeten på 2 hjärtan, på med ett lager bröd, mer smet och lägg på de två sista hjärtana. Blanda creme fraiche och stenbitsrom som blev över, täck alla sidor på minitårtorna. Låt stå helst ett par timmar medan man gör resten av maten. Garneras med några räkor/kräftstjärtar, citronskiva och dill, ev en liten klick rom.

Varmrätt: Färsk pasta med kött i whiskypepparsås
    Skiva och stek bitar av fläskfilé/oxfilé eller biff i smör. Salta och peppra. Häll över vispgrädde, rör ned lite soja för färgens skull, smaka av med köttfond och mycket peppar. När såsen blivit krämig rör man ner en skvätt whisky eller cognac.
    Serveras med färsk pasta.
    Jättegott!

• AlvaLovisa

Tips på enkel efterrätt är panna cotta, gärna i coctailglas med lite passionsfrukt ovanpå.

• PCO20

Åh låter gott

Fler förslag?

• Magda80

Jag skulle nog laga något man inte blir proppmätt av (så man orkar både efterrätt och mys)! Kanske ugnsstekt lax med romsås eller skaldjur med olika dippar! Kyckling brukar vara bra, varför inte fylla den med vitlöksost och örter, steka i ugn.
    Efterrätt: Smördegsinbakat äpple, päron eller dylikt, servera med vaniljsås eller vaniljglass!

• Tingeling85

Baconlindad fläskfilé och med nån god färskost som fyllning i? *mumma* me valfritt tillbehör.

• PCO20

Allt låter gott, men nu känner jag mig så kräsen (skäms)
    Är inte så glad i kyckling, fisk eller skaldjur
    Dock glad i annat kött, men har svårt för "mäktig" mat :/

• PCO20

Vi båda ÄLSKAR biff, pepparbiff.. något förslag vad man kan göra till det?

• AlvaLovisa
    PCO20 skrev 2009-08-21 15:09:10 följande:
    Vi båda ÄLSKAR biff, pepparbiff.. något förslag vad man kan göra till det?
    Pepparbiff med bakpotatisklyftor och god sås?
    En god förrätt om man vill ha något lättare är att varva skivade väl mogna tomater med skivad mozzarella och basilika. Ringla över reducerad balsamvinäger och lite olivolja. Ser fint ut också
  • PCO20
    AlvaLovisa skrev 2009-08-21 15:13:08 följande:
    Pepparbiff med bakpotatisklyftor och god sås?En god förrätt om man vill ha något lättare är att varva skivade väl mogna tomater med skivad mozzarella och basilika. Ringla över reducerad balsamvinäger och lite olivolja. Ser fint ut också
    Tusen tack! Det får det bli Mums
  • AlvaLovisa
    PCO20 skrev 2009-08-21 15:19:35 följande:
    Tusen tack! Det får det bli Mums
    Ha en trevlig kväll!
Svar på tråden Romantisk middag, tips tack!