• diamonds

Gnyr, grymtar och stönar

gör min 6 veckors bebis på nätterna när hon vaknar. Skriker till kort ibland. Detta brukar ske vid 02 0ch 05. Jag ammar henne då och hon suger en liten stund, men verkar ej så hungrig. Somnar om snabbt ibland, annars fortsätter lätena i en timme ungefär innan hon somnar igen. Vad kan jag tolka detta som? Jag trodde först att hon har svårt att bajsa men jag vet inte...
    Är jag för snabb att ta upp henne? När jag varit riktigt trött själv så har jag inte orkat ta upp henne utan hon har somnat om. Problemet är ju bara att jag vaknar och kan ju inte somna när hon låter.
    Någon som känner igen detta/ har några råd?

• Svar på tråden Gnyr, grymtar och stönar
  • HumDis

Använder hon napp? Min son som är 2 månader brukar "böka" omkring jättemycket i sängen nu men han vill inte alltid ha bröstet. Istället brukar han lugna ner sig när han får nappen. Annars använder han aldrig napp utan det är bara just när han vaknar till på natten.

• LillaEm
    Här är min gamla tråd med liknande undran....
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m4279628.html

Det jag upptäckte efter ett tag var att jag ibland störde min dotter för fort. Jag försökte också förstå mig på de där lätena, men insåg sedan att det ofta bara var ett sätt för henne att böka runt på natten. Halvt sovande tror jag. Jag tror att detta är en fas av deras sömn då det händer mycket. Pröva att låta henne grymta vidare tills hon blir gnällig och ledsen.Om det händer. Till min förvåning sov min dotter oftast vidare. Jag trodde att jag skulle ta henne till bröstet vid dessa tillfällen, i god tid liksom. Men det verkade inte vara det behovet. Nu vid 8 v är det tystare i sängen. Det går över. Lycka till!
  • Ulrica80

MIn jänta har oxå låtit så hela sitt 10v liv.....Hmm, kanske ska prova stoppa in nappen i natt....Brukar oxå ge na mat...

• BlueBlue

Min 2 veckors bebis låter precis så=) Ligger och gnyr, frustar och stönar. Somnar antingen om igen eller vaknar och vill äta.

• lill linda 82

steven lät ox så i början... "gick över" efter nån månad... det är ju mkt som utvecklas, tarmar o så, antar att det är nåt sånt som stör lite om natten.

• Dalkulla74

Min Martin började stöna och grymta i sömnen då han var några veckor gammal. Så höll han på tills dagen efter jag hade testat anis-fänkål & kummi-te för första gången! Det var alltså gaser i magen som gjorde att han stönade. När jag var duktig och drack den där litern med rumsvarmt te varje dag så stönade han ingenting!! Jag slutade dessutom att äta mjölkprodukter, stark mat, kål lök mm som lätt orsakar gaser. Försök att få henne att rapa efter varje gång hon ätit också om du inte gör det redan. Lycka till!

• bubbelmaja

Åh, det här känner jag igen. I natt var det värre än vanligt. Vilmer sover en stund, grymtar till, väcker oss, viftar och vevar och blir plötsligt helt stills och sover igen. Sedan går det några minuter och han börjar om. Verkar inte alls hungrig utan mer frustrerar/gasig. Min sambo provade att ta upp honom men det kom ingen par eller prutt.

Känner igen, som sagt, men har inga råd-skulle behöva det själv!
    Dalkulla74: köper du det där teet på hälsokost eller är det nåt man kan göra själv med de där kryddorna?

• Dalkulla74

Bubbelmaja: Jag gjorde teet själv av hela kryddor från kryddhyllan i mataffären.

Här kommer receptet om ni vill ha det:

1 liter vatten
    2msk anisfrön (både gashämmare och mjölkstimmulerande)
    2msk fänkålsfrön
    1-2msk kummin

Stöt fröna något i en mortel, koka upp vattnet. Låt kryddorna stå och dra i 15min ( jag la dem i en sån där tesil som har runt klot som man klämmer på skaftet för att öppna om ni förstår vad jag menar). Sen ska man ha teet rumstempererat (stod så i receptet jag fick av någon annan här på FL). Men då det var rötmånad så gick det inte bra, teet blev dåligt så då började jag ha det i kylskåpet och det verkade fungera lika bra.

Kryddorna kostar ca 10kr per påse och det räcker ca en vecka. Finns stora kryddpåsar på ÖB som kostar 5kr om ni vill ha riktigt billigt te

Man ska dricka upp den där litern utspridd under ett dygn. Jag brukade ta ett glas varje gång det var dags att amma.

För mig fungerade det redan efter ett dygn men kan ta upp till en vecka innan det ger resultat.

Lycka till!

• Dalkulla74

===========================================
    Oj oj, jag skrev ju msk istället för tsk!!! Förlåt, det ska vara tesked!
    ===========================================

• KRAM

Jag har läst att bebisar inte sover lika djupt som barn och vuxna och därför så pendlar de mellan djup sömn-slumrande och halvvaket tillstånd under natten. När de inte sover djupt är det vanligt att de låter.
    Min tjej brukar lura mig hela tiden. Hon låter verkligen jättevaken fast när jag tänder lampan ser jag att hon blundar eller har halvööpna ögon när hon gör ljuden. Hon låter inte missnöjd heller utan det är mest grymtningar/sträcka på sig ljud. Jag låter henne vara så länge hon inte låter missnöjd, alternativt ger jag henne nappen eller klappar henne på huvudet/kinden.
    Min tjej är 2 månader och har låtit så här hela tiden (trots att hon gör jätterapar efter varje amning). Fast hon fiser ju som en skogshuggare så det kanske är gaser iaf

Svar på tråden Gnyr, grymtar och stönar