• Peztis

Baka egna kex

Är det någon som har bakat egna kex till sina barn?
    Jag tänkte att rån osv innehåller ju salt samt att de blir så hímla geggiga, blir ju som klister i munnen; medan typ Mariekex har en del socker i sig.
    Det kan väl inte vara så svårt att baka egna?

Tips?

• Svar på tråden Baka egna kex
  • Naimiez

Vi har kört smörgåsrån (osockrade) samt osockrade digistive kex (Göteborgskex).

Tycker de var bra. Har inga bra recept.

• Tussilussen

Åh.. bra fråga! puffar lite, hoppas nån har tips!

• Peztis

Oj jag slant!

I alla fall provade jag baka som blev gott men alldeles för smuligt... skulle vilja ha konsistens som Mairekex...

• Peztis

Äh, provat två gånger att trixa ihop något och det blir inget bra...
    Ingen som har något bra recept, något man kanske bara kan minska på sockret på?

• lillsmulan

Bra fråga! Vill också få tips om detta, hoppas nån vet ett bra recept!

• lillsmulan

Ska fråga killen när han kommer hem, han är kock och grym på att baka så han kanske kan sno ihop nåt bra.

• Zeraphia

lillsmulan: väntar med spänning! jag bakar gärna själv till sonen, lagar all hans mat själv så det är ett helt rimligt förslag :D

• Jennie Brunflo

Nopes....knepet är att hembakta kex oftast blir mycket hårda...som hårt knäckebröd.

Kexen man köper är ju OFTAST mördeg som de pressat i press och sedan gräddat.
    Rån är bara vatten och mjöl i princip som de vispat i luft i och sedan pressat och gräddat.

Det är mycket svårt att få till kex hemma.
    Allafall kex som är så porösa att barnen kan äta dom.

Däremot så är mitt tips att ni bakar skorpor till barnen och ger istället för kex.
    Skorpor är jättelätta att baka och det blir MYCKET.
    Sedan kan ni själv avgöra hur mycket salt och liknande ni vill ha i degen.
    Skorpor är jättebra första-äta-själv-sak.

Skorprecept finns i de flesta kokböcker och bakböcker....hittar ni inget bra så säg till.

ps. Det ska vara sånt där skorprecept med jäst för att det ska vara "bra", inte med bakpulver...bakpulverskorpor = kakor.

• Peztis

Ja skorpor kan jag baka, gör det emellanåt!

Annars hittade jag ett recept i Matmagasinet som kom idag, envis som jag är måste jag ju prova det!

• lillsmulan

Efter ett snack med kocken här så verkar det sådär med kex visst svårt att baka så de blir bra...

• Noddan

Min lillasyster var ett riktigr "skorp-monster" som liten. tydligen gott Själv har jag gett min lilling smörgåsrån, men visst blir det skaddigt

Svar på tråden Baka egna kex