• Smultronkyzzar

Var kan man hitta sniglar med hus?

Var kan man hitta sniglar med hus? (är det dom som kallas vinbergssnäckor kanske?)
    Jag vill fotografera såna men vet inte var jag ska leta efter dom =)

Tacksam för svar

• Svar på tråden Var kan man hitta sniglar med hus?
  • Mandragora

De heter snäckor. Vinbergssnäckor är enorma jämfört med snäckor. Och sniglar är de som saknar hus.

I södra Sverige ser man snäckor överallt och särskilt när det börjar bli höst.

• ThisIsMe
    Mandragora skrev 2009-08-21 16:17:48 följande:
    De heter snäckor. ...Och sniglar är de som saknar hus.
    Och egentligen är de snäckor allihopa.
  • Smultronkyzzar

Ok
    I vilka områden kan man hitta dom? I skogen, eller nära nån sjö kanske? Jag har kikat runt lite här i trädgården men kan inte hitta en enda... Jag bor också i Dalarna föresten

• Mandragora
    ThisIsMe skrev 2009-08-21 16:23:22 följande:
    Och egentligen är de snäckor allihopa.
    Ja men vad har det med saken att göra?
  • Mandragora
    Smultronkyzzar skrev 2009-08-21 16:27:10 följande:
    Ok I vilka områden kan man hitta dom? I skogen, eller nära nån sjö kanske? Jag har kikat runt lite här i trädgården men kan inte hitta en enda... Jag bor också i Dalarna föresten
    Leta där det är fuktigt och lite skuggigt.
  • hönamor
    Smultronkyzzar skrev 2009-08-21 16:27:10 följande:
    Ok I vilka områden kan man hitta dom? I skogen, eller nära nån sjö kanske? Jag har kikat runt lite här i trädgården men kan inte hitta en enda... Jag bor också i Dalarna föresten
    Aha, där ser man. Bor runt Orsasjön o vi har en massa stundvis i trädgården.
  • Elli47

När det regnat så brukar det finnas alla möjliga kryp framme, jag fotade en stor snäcka eller vad det nu var, jag kallar det snigel {#lang_emotions_laughing} på Muskö vid fasters stuga!

• ThisIsMe
    Mandragora skrev 2009-08-21 16:28:52 följande:
    Leta där det är fuktigt och lite skuggigt.
    Väldigt mycket. Ska män rätta någon ska man göra det ordentligt. Av ditt första inlägg kan man ju tro att de med hus är snäckor och de utan hus är sniglar. Men egnetligen är de alla snäckor men de utan hus kallas för sniglar. Rätt ska vara rätt :)
Svar på tråden Var kan man hitta sniglar med hus?