• Sassa A

Jag kan inte sluta äta godis o andra sötsaker

Jag blir så jäkla besviken på mig själv dagligen,
    Ändå kan jag inte sluta handla hem godis dagligen..

Jag har kanske 15 kg övervikt.. eller jag väger 15 kg för mycket..
    Jag är 167 cm lång o vill väga 65 kg.. men nu ligger ja på 80 pannor..
    Jag har testat alla möjliga dieter..tabletter, cambridge, LCHF, GI, ätit mindre och tränat mer osv.. o det har funkat varje ggn.. har alltid lyckats gå ner ett X antal kg och vart jättenöjd med mig själv.
    Men sedan kryper det hemska sockerbegäret på mig sakta men säkert och det blir bara värre och värre. Jag har ett grovt sockerberoende!

Senast idag så har ja handlat godis 2 ggr.. Nästan bara det enda jag har ätit idag!

Nu känner jag att detta börjar bli för mycket eftersom ja mest äter skiten i smyg. Vågar inte visa för min sambo hur mycket jag äter.. för att slippa kommentarerna.. det är absolut inte elaka kommentarer.. Men jag tjatar hela tiden om hur jag måste tänka på vad ja stoppar i mig.. o att jag måste börja träna.. o han pikar om det.. innerst inne blir ja skitledsen.. därför smyger ja med godiset nu..

Vi har nu börjat försöka få barn och jag vill inte att min övervikt ska sabba allt! Jag vill få bukt på detta...

Snälla kan någon ge mig tips!? Jag börjar bli desperat nu!

• Svar på tråden Jag kan inte sluta äta godis o andra sötsaker
  • Trinis

Jag har det på samma sätt, har så svårt att låta bli godis!

Har du testat kromtabletter, det funkade för mig ett tag, det tog bort mycket av sockersuget, har dock inte testat det nu

Tipsa gärna mig också!
    Och säg inte, det är bara att låta bli, för det är inte alltid så lätt.

• Fry

Det hjäper inte o ta en bit mörk mörk choklad,tycker det funkar på mig,e mest sugen på choklad o tar jag n sån bit hjälper det faktiskt,blir maffigt på ngt vis,e ju inte den godaste chokladen så sen e man inte så sugen längre..

• ThisIsMe

Du KAN, det är bara allt annat än enkelt.

Jag tror att det finns två sätt att bli av med sockerberoendet på, antingen cold turkey eller långsam långsam nedtrappning. Cold turkey verkar funka bra för dig i börja men inte i längden. Har du provat att trappa ner långsamt?

• Sassa A

Tyvärr, det triggar bara mitt sug ännu mer... det är choklad jag e mest svag för.. har testat flera ggr..

När jag åker till jobbet så lämnar jag alltid mitt kontokort hemma så jag INTE kan gå över till affären o handla något..
    men sedan jobbar jag på ett boende där det alltid finns godsaker som man kan äta.. vilket oxå är skitjobbigt.. !

Tänk om det fanns en tablett som gjorde att man HATADE godis.. haha

• Tigertofflan

Hej hej!
    Vet hur svårt det är att stå emot suget.

Men jag ser i alla fall en positiv sak i det du skriver. Att du har klarat av att gå ner i vikt och att det funkar!!
    Sockerbegäret som då kryper på är egentligen inte alls speciellt stort!!!!!
    För du har ju klarat dig länge utan! Eller hur?

Jag har oxå detta fenomen, och det är att när man är där och känner sig nöjd med att man lyckats så bra, att man gått ner, så unnar man sig lite grann (fast man egentligen inte alls behöver det) och så sakta men säkert kommer man ner i samma onda spiral igen....

-Jag sparkar dig i röven så du ska komma igång igen ;) Och säger till på skarpen att lägg ner godisätandet på veckodagarna!!
    Du KAN detta! Du har gjort det förr!!

• Sassa A
    Tigertofflan skrev 2009-08-21 16:37:49 följande:
    Hej hej!Vet hur svårt det är att stå emot suget.Men jag ser i alla fall en positiv sak i det du skriver. Att du har klarat av att gå ner i vikt och att det funkar!!Sockerbegäret som då kryper på är egentligen inte alls speciellt stort!!!!!För du har ju klarat dig länge utan! Eller hur?Jag har oxå detta fenomen, och det är att när man är där och känner sig nöjd med att man lyckats så bra, att man gått ner, så unnar man sig lite grann (fast man egentligen inte alls behöver det) och så sakta men säkert kommer man ner i samma onda spiral igen....-Jag sparkar dig i röven så du ska komma igång igen ;) Och säger till på skarpen att lägg ner godisätandet på veckodagarna!!Du KAN detta! Du har gjort det förr!!
    Ja precis.. jag berömmer mig själv med godis o läsk.. när jag mår bra.. o jag unnar mig själv godis o läsk när ja mår dåligt !
    Jag har lyckats vara utan i 4 veckor kanske.. när ja körde cambridge.. jag gick ner i vikt, men sakta med säkert gick jag upp igen..

Jag vet att jag kan... men samtidigt känns det hopplöst.. jag tänker "på måndag, då jävlar".. sen kommer tisdagen/onsdagen o jag orkar inte längre o sedan börja samma cirkel om igen.. jag e trött på "MÅNDAGEN" nu..
  • Sassa A
    ThisIsMe skrev 2009-08-21 16:36:15 följande:
    Du KAN, det är bara allt annat än enkelt.Jag tror att det finns två sätt att bli av med sockerberoendet på, antingen cold turkey eller långsam långsam nedtrappning. Cold turkey verkar funka bra för dig i börja men inte i längden. Har du provat att trappa ner långsamt?
    Vad är cold turkey?? :)
  • Tigertofflan

Jag har en gång provat modifast och visst är det super, man går ner. Men sen då?! Så fort du börjar med mat igen, så går man ju upp.....

-Trappa ner långsamt! är mitt tips. Säg inte "På måndag börjar mitt nya liv" utan säg i stället; denna veckan ska jag inte äta godis på måndag.

Sedan utökar du och trappar ner, så att du sakta men säkert har ner godisätandet till en dag i veckan.

Har man för höga krav är det lätt att det skiter sig! Men börja med att plocka bort godiset 1 dag i veckan, eller 2.

Sedan kan du börja med lite promenader. 1 dag i veckan med kanske?
    Och sedan utöka det med.

Träning av någon form är ju alltid bra, jag förespråkar gärna styrketräning! Det är skitkul!!

Jag har nu sedan förra hösten gått ner 15 kilo och ökat mängder i muskler!
    Jag äter som en häst på lördagar, och då äter jag ALLT jag är sugen på.
    Resten av veckan sköter jag min mat. Mycket proteiner och grönsaker, lite kolhydrater.
    Promenerar 40 minuter innan jobb. 40 minuter på lunchen och sedan gymmar 4 gånger i veckan.

Jag har mina svackor då promenaderna innan jobbet inte lockar, och då jag gärna vill äta ihjäl mig i veckorna, men fan heller att jag ska upp mina kilon. Har dessutom lite kvar som ska bort......

• Anova

Sassa A skrev 2009-08-21 16:43:55 följande:

Kall kalkon

Nä det betyder att du slutar tvärt med ovanan. Det fungerade utmärkt för mig då jag slutade äta godis och dricka läsk för ett par år sedan. Nu mera äter jag godis någon gång i månaden och läsk har jag praktiskt taget givit upp helt (förutom coca cola då jag är sjuk.. det är ett måste)
  • ThisIsMe

Sassa A skrev 2009-08-21 16:43:55 följande:

Att sluta rakt av. Gissar att du gjort det när du provat t.ex. LCHF.
Svar på tråden Jag kan inte sluta äta godis o andra sötsaker