• MiHi
    Äldre 21 Aug 18:10
    13055 visningar
    10 svar
    10
    13055

    Jordgubbar till 6 mån?

    Kan man ge jordgubbar till 6 månaders?

  • Svar på tråden Jordgubbar till 6 mån?
  • The Black Lady
    Äldre 21 Aug 18:11
    #1

    Kan och kan... jag skulle inte göra det eftersom det är så allergiframkallande.....

    Det är därför det inte finns jordgubbar i någon barnmatsburk med fruktpureer.... och man ska ju inte heller äta jordgubbar om man ammar...

  • Svanfl­ikkan8­5
    Äldre 21 Aug 18:12
    #2

    jag tycker jordgubbar verkar lite för starka.. vet inte varför. men skulle inte ge min son (6 mån)

  • MiHi
    Äldre 21 Aug 18:26
    #3

    När kan man börja ge det?

  • Äldre 21 Aug 19:54
    #4

    The Black Lady skrev 2009-08-21 18:11:30 följande:


    Kan och kan... jag skulle inte göra det eftersom det är så allergiframkallande..... Det är därför det inte finns jordgubbar i någon barnmatsburk med fruktpureer.... och man ska ju inte heller äta jordgubbar om man ammar...
    Jodå, det finns fruktpuréer med jordgubbar. Till barn från 6 månaders ålder.

    De gällande rekommendationerna (om man inte har matallergier i familjen) är att inte vidta några åtgärder alls utan äta som vanligt. Både under amning (vad gäller allergiaspekten) och när man börjar ge barnen mat. Amningen anses ha en generellt skyddande effekt mot matallergier så "särskilt allergen mat" bör introduceras under amningen, om man ammar.

    Däremot kan man ju vara lite försiktigare med introduktion av tex. jordgubbar och nötter. Bara ge väldigt lite i taget.
  • Äldre 21 Aug 20:02
    #5

    Jag skulle inte råda dig att göra de, jag gav min son lite jordgubbe så han skulle få smaka och han blev jättedålig (ca en och en halv timme efter han smakat jordgubben)! Han kaskadkräktes flera timmar efteråt och blev alldeles likblek och reagerad knappt på att man petade på han.. Fick åka in på akuten tillslut. Så vore jag du skulle jag vänta med jordgubbarna!

  • MiHi
    Äldre 21 Aug 21:13
    #6

    Väntar nog några månader då, tack för alla svar.

  • Äldre 21 Aug 22:17
    #7

    min dotter äter pureer med jordgubbar och andra frukter/bär i, när hon var 6 månader hon är nu 8 månader. aldrig visat några utslag eller allergi mot jordgubbar i sig eller andra röda bär.
    men som sagt det är ju inviduellt hur barn reagerar på sånt.

    du kan ju testa någon sked bara..
    (har aldrig gett henne färska jordgubbar, men däremot hallonsom har gått bra .)

  • Äldre 22 Aug 07:40
    #8

    de räckte med en en lite sked för att min son skulle bli dålig.. fast då finns de jordgubbsallergi i släkten..

  • Äldre 22 Aug 09:52
    #9
    eliin85 skrev 2009-08-22 07:40:59 följande:
    de räckte med en en lite sked för att min son skulle bli dålig.. fast då finns de jordgubbsallergi i släkten..
    Det råder som sagt andra rekommendationer för de som har allergier i familjen. Om inga sådana finns anses det inte finnas någon anledning att vänta längre med vissa livsmedel.
  • Äldre 25 Feb 11:37
    #10

    Har gett min dotter jordgubbar i smaknapp sen hon va 6 mån och inga problem tror bara det är bra. Plus tycker hon det är gott.

Svar på tråden Jordgubbar till 6 mån?