• Anonym (vc)

Psykolog via vårdcentralen = 10 ggr?

Har någon gått till en psykolog via vårdcentralen, dvs 10 ggr?
    Hur har det fungerat? Har ni samtalat utefter någon terapi-form eller bara pratat lite "löst"? Har ni fått fortsätta? Vad har det i så fall kostat?
    Har ni fört en dialog tillsammans med er psykolog, eller har det varit mest ni som pratat och psykologen lyssnat?

• Svar på tråden Psykolog via vårdcentralen = 10 ggr?
  • Anonym (Jag)

Jag går hos en psykolog på vc. Å de har hjälpt mig jätte mycke!!!!! JAg går 1 gång i veckan för att jag behöver de. Ett besök kostar ca 100 kr. Nu har jag frikort å går gratis!!!! Jag rekomenderar detta......

• AnnelieTyresö

Efter 900kr får du gå gratis resten av det året, från första gången du bokade ett doktors besök.

• Anonym (Jag)
    AnnelieTyresö skrev 2009-08-21 18:55:45 följande:
    Efter 900kr får du gå gratis resten av det året, från första gången du bokade ett doktors besök.
    Precis. De glömde jag att skriva!!!
  • Anonym (vc)

Var får man gå gratis? Man får ju bara gå 10 ggr??

Och förresten, när ni samtalar, blir det som en dialog er emellan? Förklarar psykologen saker? Använder ni någon särskild terapi-form?

• Anonym (Jag)
    Anonym (vc) skrev 2009-08-21 19:03:18 följande:
    Var får man gå gratis? Man får ju bara gå 10 ggr??Och förresten, när ni samtalar, blir det som en dialog er emellan? Förklarar psykologen saker? Använder ni någon särskild terapi-form?
    Har man kommit över summan på 900 kr så får man alla besök gratis sen. Alltså ett frikort. Man får gå hur många gånger man vill. Man kan prata om allt möjligt. Om de har hänt nått, fobier, sorg mm. Å psykologen förklarar en hel del..... Jag tycker att de hjälper!!!
  • Anonym (vc)

Fast jag förstår fortfarande inte...var ska jag gå sedan efter 10 gånger? Det finns väl bara privata psykologer? Och då gäller väl inte frikortet?

• Anonym (Jag)
    Anonym (vc) skrev 2009-08-21 19:16:34 följande:
    Fast jag förstår fortfarande inte...var ska jag gå sedan efter 10 gånger? Det finns väl bara privata psykologer? Och då gäller väl inte frikortet?
    Du kan gå kvar hos den psykologen på vc. Jag har gått mer än tio gånger till min psykolog på vc..... Prata me din vc!!!
  • AnnelieTyresö

Det finns en psykolog anknuten till VC å då får man gå hos henne tex 10 ggr, el vad ni, hon kommer underfund med.

Där betalar man 70kr hos mej.
    När man kommit första gången, då kan det kosta mer.
    Sen kan du anv frikortet på akuten, VC osv

• Anonym (vc)

Okej, Tack!

• Anonym (Psykologen)

Det finns inget generellt svar som passar för alla vårdcentraler men tanken är att psykologen på vårdcentralen bedriver KBT (kognitiv beteendeterapi)-terapi max 10 ggr. Vårdcentralerna har hand om lätta till medelsvåra ångest- och depressionstillstånd, i övrigt är det psykiatrins sak. Känner du att det inte räcker med dessa tio gånger eller om du av någon annan anledning inte är nöjd med terapiformen bör du tala om det så att du kan få en kontakt som du känner är vad du behöver.

Svar på tråden Psykolog via vårdcentralen = 10 ggr?