• Sigrid

Tonfisksås till pasta eller ris, eller pastagratäng med tonfisk - har du recept?

Det var ca tio år sen jag åt tonfisk och nu den sista månaden har jag ätit det tre gånger och jag inser att det är riktigt gott. Men vad kan jag laga med tonfisk. Någon sås till pasta eller ris kanske? Eller en pastagratäng med tonfisk? Har ni något bra recept så dela gärna med dig till en tonfisknybörjare.

• Svar på tråden Tonfisksås till pasta eller ris, eller pastagratäng med tonfisk - har du recept?
  • luckyme83

fräs rödlök och tonfisk..krydda med salt peppar och curry..
    blanda i creme fraiche och låt småkoka..jättegott till pasta =)

• Nyfiken gul

En god röra som du kan äta kall som varm - beroende på vad du har lust med.

1 burk tonfisk - helst i vatten
    2 dl creme fraiche
    1 stoooor gul lök
    vitpeppar

hacka löken fint och blanda med avrunnen tonfisk och creme fraiche. Krydda efter smak och tycke.

Äts kall på mackor .

Ska du ha den varm: Fräs löken tills den fått lite färg, i med tonfisken och häll i creme fraiche, krydda. Serveras till pasta.

• pygmalion

Jag gör amerikansk tuna casserole. pasta, tonfisk, lök, parmesan, grädde/mjölk, champinjoner...och kanske något jag har glömt just nu. det är supergott men väldigt mäktigt. Har tyvärr inte receptet här men googla så bör du hitta recept.

Annars gillar jag krossad tomat, italienska kryddor, tonfisk och parmesan till pasta

• längtar efter familj

1 burk tonfisk i vatten (avrunnen) blandas med 1 burk cream fraich paprika/chilli. Hacka en liten rödlök och häll av vattnet från 1 liten burk majs. Blanda alltihop och ät röran kall i ljumma tortilla-bröd. Hacka gärna en röd paprika och strö över också innan du viker ihop brödet. Perfekt lunch eller picknickmat!

• Callistrate

1/2 - 1 finhackad gul lök
    1 burk tonfisk i vatten (avrunnen)
    1 burk crème fraîche
    dill
    citron
    salt & peppar

Fräs löken i lite olja till den blir "genomskinlig". Blanda i tonfisken och crème fraîche. Koka upp, smaka av med dill och citron (ska smaka mycket av båda) och slutligen salt och peppar.

Jättegod till pasta! Och om det blir över är det bara att spara i kylen och äta kall tex till gott bröd.

• Butterscotch

Fräs champinjoner (gärna burkchampinjoner, tro det eller ej) i smör tills det knäpper i dem. Lägg i tonfisk och en burk creme fraiche, låt koka ihop. Färg- och smaksätt med soja och lägg till sist i ett gäng svarta oliver, låt allt bli varmt. Gott till pasta!

• Multignutten

Jag brukar göra såhär:

Riva lite morötter, hacka en lök, fräsa det snabbt i lite smör eller margarin. Kokar under tiden upp vatten och lägger i färsk pasta, går ju givetvis lika bra med "vanlig" pasta. Därefter häller jag i creme fraiche, låter det puttra nån minut och sen i med tonfisken. Låt puttra i nån minut till, om man vill kan man ha i fryst majs eller dyl. Salta och peppra, kan även ha i en skätt lime eller citron. Servera med nykokt pasta. Mums!

• Annika 78

Vi brukar göra en vitsås och sedan blanda i en burk tonfisk och 2 dl creme fraiche. Krydda med svartpeppar. Koka sedan upp såsen igen så den blir varm.
    Servera med pasta.

• MBert

Här har denna tonfisksås blivit populär, även bland dem som inte är SÅ förtjusta i fisk/tonfisk.
    Hm, jag har inget recept eftersom jag gör den på känn och smak. Det är i basen en vit grundsås, bechamelsås på smör, vetemjöl och mjölk samt salt och peppar. Sen blandar man i cayennepeppar så att det blir starkt (på gränsen till för starkt) och citronsaft så det blir rätt surt, för tonfisken tar sedan en del av smaken. I med gurkmeja för att få fin färg, sen i med finhackad spenat (frusen) och till sist tonfisken (på burk). När tonfisken kommit i ska det bara göra ett uppkok, inte mer.

Prova, om du får till det med dessa enkla förklaringar ...

• MajaLarsson

supergod tonfiskgratäng!
    (2 pers)

*1 dl ris
    *2 krm salt
    *1 brk tonfisk
    *½ purjo
    *1 msk margarin
    *1 dl gräddfil
    *1 dl mjölk
    *½ dl chilisås
    *½ dl riven ost

Koka riset å lägg det i en smord form.
    Lägg tonfisken över riset.
    Fräs purjo å ev svamp å lägg i formen.
    Blanda gräddfil, mjölk å chilisås å häll över i formen.
    Strö över ost å gratinera i ugnen, 225 grader i 20 min!

Detta är originalreceptet men jag brukar göra lite på måfå å krydda med peppar oxå! Ta gärna en stark chilisås!

Svar på tråden Tonfisksås till pasta eller ris, eller pastagratäng med tonfisk - har du recept?