• Maxie

GI-fika till svärmor?

Min svärmor kommer på besök hos oss imorgon, lagom till eftermiddagsfikat. Hon äter i princip bara GI-mat, vad bjuder man då på till kaffet? Förslag emottages tacksamt.

• Svar på tråden GI-fika till svärmor?
  • drömhus

fruktsallad med grädde, utan socker. Nötter och mörk choklad. Frukt. Beror på hur strikt hon kör, men om du har frukt, nötter av olika slag och mörk choklad hemma så blir hon npg glad. Det skulle JAG bli!

• lunkentuss

Ett gott bröd med torkad frukt o nötter i -fullkorn givetvis

• Maxie

Tack för tipsen. Nötter ska vi undvika, det är hon allergisk mot. Men frukt går, om det inte är stenfrukt. Bröd äter hon inte vad jag vet. Men finns det nåt mjöl eller gryn som är bättre än vetemjöl och ändå användbart i typ kakor/pajer om man undviker socker?

Fler idéer?

• Maxie

Man kan inte göra Gino med mörk choklad va? Dvs frukt med riven choklad som sen gratineras. Det ska ju egentligen vara vit choklad.

• lunkentuss

Av vilken anledning äter hon enligt GI? Är det enbart för att hon vill ha det låga GI´t elr vill hon ner i vikt?

• Maxie
    himmelsflickan skrev 2009-08-21 22:20:28 följande:
    Av vilken anledning äter hon enligt GI? Är det enbart för att hon vill ha det låga GI´t elr vill hon ner i vikt?
    Hon vill gå ner i vikt fast hon är inte jätteöverviktig.
    Men jag kom på att hon en gång i somras åt en äppelpaj utan socker. Om man fyller pajen med väldigt mycket frukt och så kan man pilla bort skalet om man inte vill äta det?
  • emmgus

Jag vet, går på GI själv nu nämligen.

Kesella blandat med lite outspädd funlight, heelt fritt från sånt som man ej får äta om man går på Gi, o smakar underbart! :D

• Maxie

emmgus: äter man bara det då eller är det ett tillbehör till nåt?

• emmgus

Nej bara de, kanske låter lite tråkigt men de e verkligen gott, man kan säkert lägga ngra bär på åxå för o lyxa till de lite :)
    Men de e iaf helt tillåtet o suuupergott, funlight sort kan du välja själv, jag tror jag hade jordgubb eller ngt men som sagt de e precis vad som :)

• MBert
    Maxie skrev 2009-08-21 21:27:06 följande:
    Man kan inte göra Gino med mörk choklad va? Dvs frukt med riven choklad som sen gratineras. Det ska ju egentligen vara vit choklad.
    Jo då!
    I boken Pauluns GI-månad så finns det ett recept på varm fruktsallad med mörk choklad som är väldigt enkel och snabb att göra, och väldigt gott.
  • erkiperki

Kom på en annan grej av kesellareceptet. Kör turkisk youghurt och frysta bär i mixer så att det blir som glass. Hur gott som helst, egentligen sötar man med floursocker/vaniljsocker men sötningsmedel borde funka istället. Ni som inte äter enligt GI sätter det i en glasstrut, svärmor kan få det i en skål med lite extra bär som dekoration.

• Zafiren

Du kan göra blåbärsmuffins. Jag bytte ut vetemjöl och strösocker mot dinkelmjöl och råströsocker. De belv jättegoda och inte så söta. Använde mig att detta recept

www.dansukker.com/default.aspx&ProductPage=2&ProductID=1491&GroupID=52

• Fåret Shaun
    erkiperki skrev 2009-08-22 14:57:04 följande:
    Kom på en annan grej av kesellareceptet. Kör turkisk youghurt och frysta bär i mixer så att det blir som glass. Hur gott som helst, egentligen sötar man med floursocker/vaniljsocker men sötningsmedel borde funka istället. Ni som inte äter enligt GI sätter det i en glasstrut, svärmor kan få det i en skål med lite extra bär som dekoration.
    Man kan söta med frusen banan som man skär i skivor innan man fryser in
    Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • MBert
    Zafiren skrev 2009-08-22 15:23:46 följande:
    Du kan göra blåbärsmuffins. Jag bytte ut vetemjöl och strösocker mot dinkelmjöl och råströsocker. De belv jättegoda och inte så söta. Använde mig att detta receptwww.dansukker.com/default.aspx&ProductP...
    Fast det är väl att lura sig själv (svärmor) lite grann.
    Dinkelmjöl har inte lägre GI än vetemjöl, så länge de är lika finmalt (däremot är siktad dinkel nyttigare än vetemjöl, men det är ju en annan sak), då skulle man i så fall byta vetemjölet mot grahamsmjöl som har lägre GI.
    Samma sak med sockret. Visst kan man byta ut mot annan sort som är bättre, men det bästa är väl ändå att skippa sockret om man vill ha lågt GI...
  • Zafiren
    MBert skrev 2009-08-22 17:21:12 följande:
    Fast det är väl att lura sig själv (svärmor) lite grann.Dinkelmjöl har inte lägre GI än vetemjöl, så länge de är lika finmalt (däremot är siktad dinkel nyttigare än vetemjöl, men det är ju en annan sak), då skulle man i så fall byta vetemjölet mot grahamsmjöl som har lägre GI.Samma sak med sockret. Visst kan man byta ut mot annan sort som är bättre, men det bästa är väl ändå att skippa sockret om man vill ha lågt GI...
    Enligt den GI-tabell jag har( ur boken GI i praktiken av Ola Lauritzon) så har siktat dinkelmjöl ett GI värde på 48 medans GI värdet på vetemjöl 83. Dessutom står det att dinkel (spelt eller "urvete") innehåller mer fibrer och protein än vanligt vete vilket sänker GI.
  • MBert
    Zafiren skrev 2009-08-22 17:56:01 följande:
    Enligt den GI-tabell jag har( ur boken GI i praktiken av Ola Lauritzon) så har siktat dinkelmjöl ett GI värde på 48 medans GI värdet på vetemjöl 83. Dessutom står det att dinkel (spelt eller "urvete") innehåller mer fibrer och protein än vanligt vete vilket sänker GI.
    Det kanske är så att det har reviderats sedan dess då, för numera säger man (bl.a. Fredrik Paulun) att dinkel inte ger lägre GI än vete, utan att det är graden av malning som är avgörande.
    Det stämmer däremot att dinkel innehåller mer fett och protein än vanligt vete.
    Kostfiber är ingen större skillnad, dinkel har 2,7% medan vanligt vete 2,5%.
    När det gäller kolhydrater så har dinkel (hör och häpna) mer än vanligt vete, 75 resp. 71%.
  • Maxie

Tusen tack för alla tips. Jag ska spara dem till nästa gång det blir aktuellt.

Den här gången tog jag till nåt som hon själv en gång i somras pratat om, sockerfri äppelpaj. Förmodligen inte så himla GI men hon tog 2 portioner. Massor av äpplen med lite kanel, jättetunt pajskal och så lättvispad grädde till det. Hon uppskattade jätte mycket att jag uteslutit sockret. Det kanske är så att man gillar läget när man kommer hem till andra eller helt enkelt bara avstår om det är på tok åt fel håll.

Svar på tråden GI-fika till svärmor?