GI-fika till svärmor?
Min svärmor kommer på besök hos oss imorgon, lagom till eftermiddagsfikat. Hon äter i princip bara GI-mat, vad bjuder man då på till kaffet? Förslag emottages tacksamt.
Min svärmor kommer på besök hos oss imorgon, lagom till eftermiddagsfikat. Hon äter i princip bara GI-mat, vad bjuder man då på till kaffet? Förslag emottages tacksamt.
fruktsallad med grädde, utan socker. Nötter och mörk choklad. Frukt. Beror på hur strikt hon kör, men om du har frukt, nötter av olika slag och mörk choklad hemma så blir hon npg glad. Det skulle JAG bli!
Ett gott bröd med torkad frukt o nötter i -fullkorn givetvis
Tack för tipsen. Nötter ska vi undvika, det är hon allergisk mot. Men frukt går, om det inte är stenfrukt. Bröd äter hon inte vad jag vet. Men finns det nåt mjöl eller gryn som är bättre än vetemjöl och ändå användbart i typ kakor/pajer om man undviker socker?
Fler idéer?
Man kan inte göra Gino med mörk choklad va? Dvs frukt med riven choklad som sen gratineras. Det ska ju egentligen vara vit choklad.
Jag vet att man kan göra paj på sojamjöl, säkert dinkel också.
Av vilken anledning äter hon enligt GI? Är det enbart för att hon vill ha det låga GI´t elr vill hon ner i vikt?
Jag vet, går på GI själv nu nämligen.
Kesella blandat med lite outspädd funlight, heelt fritt från sånt som man ej får äta om man går på Gi, o smakar underbart! :D
emmgus: äter man bara det då eller är det ett tillbehör till nåt?
Nej bara de, kanske låter lite tråkigt men de e verkligen gott, man kan säkert lägga ngra bär på åxå för o lyxa till de lite :)
Men de e iaf helt tillåtet o suuupergott, funlight sort kan du välja själv, jag tror jag hade jordgubb eller ngt men som sagt de e precis vad som :)
Kom på en annan grej av kesellareceptet. Kör turkisk youghurt och frysta bär i mixer så att det blir som glass. Hur gott som helst, egentligen sötar man med floursocker/vaniljsocker men sötningsmedel borde funka istället. Ni som inte äter enligt GI sätter det i en glasstrut, svärmor kan få det i en skål med lite extra bär som dekoration.
Du kan göra blåbärsmuffins. Jag bytte ut vetemjöl och strösocker mot dinkelmjöl och råströsocker. De belv jättegoda och inte så söta. Använde mig att detta recept
www.dansukker.com/default.aspx&ProductPage=2&ProductID=1491&GroupID=52
Får man fråga va de blev för mat?
Tusen tack för alla tips. Jag ska spara dem till nästa gång det blir aktuellt.
Den här gången tog jag till nåt som hon själv en gång i somras pratat om, sockerfri äppelpaj. Förmodligen inte så himla GI men hon tog 2 portioner. Massor av äpplen med lite kanel, jättetunt pajskal och så lättvispad grädde till det. Hon uppskattade jätte mycket att jag uteslutit sockret. Det kanske är så att man gillar läget när man kommer hem till andra eller helt enkelt bara avstår om det är på tok åt fel håll.