• rosen11

skötsel av häggmispel

Planterade häggmispelhäck sent på våren o den har växt så det knakar. Vi har vattnat när det inte regnat men annars har den skött sig själv, förutom när min man "råkade" gå lös på den med häcksaxen och klippte ned den en bit nu i början av augusti pga ett missförstånd! det var 2 grenar som vikt sig och skulle enligt råd från plantskolan klippas av men han klippte som sagt ned allt men inte så mycket..min fråga är helt enkelt vad man ska tänka på för att sköta denna växt på bästa sätt då vi inte vet vad vi gör!! (oxå är det små hål i några blad..min man tror det är pga av nån svamp o att man inte ska göra nåt?! tipps angående detta?)

• Svar på tråden skötsel av häggmispel
  • ALJO

Är det tänkt att vara en friväxande eller klippt häck?

• rosen11

klippt är det tänkt. är bara ca 5 m häck mot gatan

• ALJO

Ok. Då skall ni klippa ner den helt nere vid backen för att den skall förgrena sig bra, sedan klipper ni ofta, varje gång ni klipper så förgrenar den sig, gör ni inte detta så blir det kala raka stammar (som viker sig) och ett skatbo i toppen. Klipp ner i höst eller till våren, sedan när den har vuxit 40-50 cm klipper ni ner till 30 cm över förra klippningen. Det känns trist, jag vet, men gör ni detta så blir den mycket finare, och den växer ikapp fort. Annars är häggmispel en lättvindig och snygg växt, även om den kanske inte ger några jättetäta häckar. Mycket snygg som friväxande och uppstamma oxå.

• rosen11

när vi planterade fick vi rådet att klippa ned till 15 cms höjd så det gjorde vi (det var i mitten av maj). sen klippte som sagt min man den ca 10 cm kortare (hade då växt till kanske 40-50 cm så nu är den 30-40 cm hög tror jag (har inte mätt!)). ska vi alltså klippa i höst igen eller klippa ordentligt till våren (på plantskolan sa det klipp till våren o då 1/3 av tillväxten)

• mannehund

Vi har en friväxande häck av häggmispel, ca 25 m lång. Den är underbar i färgen alla årstider, och supergoda bär att äta eller använda i kakor. Så grattis till ett bra val!

• ALJO

Det låter ju som om ni har gjort helt rätt då, vänta tills i vår och klipp den då 20-30 cm över där din gubbe klippte nu.

• Kenth

Små hål i bladen på häggmispel? Vad kan vara orsaken? Klippte delvis ner häcken i vintras. För övrigt frisk, kommer mycket nya skott

Svar på tråden skötsel av häggmispel