• jollan

lekar till 30årsfest. Hjälp!

Är det någon som har några förslag på roliga lekar till min trettioårsfest?
    Har försökt leta igenom gamla trådar men hittar bara bröllopslekar, då är det nästan alltid fokus på brudparet, och det passar ju inte så bra..

Så alla ni som lekt en rolig lek på en fest som ni minns, ge mig era bästa tips! Snälla!

(Vi blir runt trettio pers, blandat med folk så många har inte träffats innan)

• Svar på tråden lekar till 30årsfest. Hjälp!
  • Micci

Femkamp. Dela in gästerna i lag och gör olika grenar. Gjorde det i helgen som var och grenarna vi hade var:
    *Memory - en låda med massa grejer i, man fick 10sek på sig att memorera innan lådan stängs och sen ska man skriva ner allt man kommer ihåg.
    *Råttspottning - man tar en seg råtta i munnen och sen ska man spotta den så långt man kan, laget samarbetar på så sätt att där första råttan kommer får nästa ställa sig och spotta sin råtta osv
    *Spika i en spik på så få slag som möjligt
    *Pilkastning - 2 pilar och alla får kasta 2 ggr var och sen räkna samman poängen
    *Kryssfrågor - några frågor som tipsrunda
    Och sen kollar man vilket lag som vinner och har nåt töntigt pris hehe! Hur kul som helst och gästerna lär känna varandra.

• pimpim3

Uppdrag som ligger under tallrikarna eller som ges ut vid bordsplacering. Uppdrag kan vara att berätta en rövare under middagen, att smaka på så mångas dricka som möjligt, att hålla ett tal till mannen eller kvinnan, att skratta så fort en viss person pratar, att säga eller göra ngt speciellt varje gång man själv pratar, att titta ogillande när ngn svär, osv.

En bordsplaceringslek jag faktiskt hörde om igår var att damerna får rita sitt självporträtt. Herrarna får sedan dra lappar ur en skål och utefter porträtten leta efter sin bordsdam. Kan nog bli hur kul som helst.

Alla får en lapp som de inte får titta på (förslagsvis under desserten när folk är lagom glada). Lapparna sätter man i pannan (kommer dock inte ihåg hur man fick fast dem). På lapparna står saker som: titta mig inte i ögonen, skratta åt allt jag säger, säg emot allt jag säger, påpeka mitt uttal etc.

Alla ska rita ett porträtt av sin bordsdam/bordsherre, sedan röstas vinnaren fram och vinner ngt.

Lycka till och ha det så kul!
    Ett tips om inte alla känner varann är att ha ett starkt välkomstbål

• jollan

Tack för era förslag, tror jag tar och plockar ihop lite från båda :D

Vill gärna ha fler förslag! Det måste ju finnas därute :)

• Trädgren

Charader kan faktiskt vara skoj men då får man klura på meningarna så att innebörden av meningarna är kul. Meningarna får gärna innehålla kända personer (riktiga eller fiktiva) som gör diverse absurda saker. Typ " Grodan Boll raggar tjejer och dansar på bardisken", dvs saker som inte är speciellt logiska men ändå går att visa. Dela upp sällskapet i 2 lag men tvinga ingen "upp på scen", det finns alltid folk som älskar det och de som inte gör det. De mindre exhibitionistiska brukar ändå tycka att det är kul att gissa.

Hoppas du får en riktigt kul fest!

• jessicolors

Tipspromenad där deltagarna själva får tävla fram de rätta svaren är otroligt kul!
    Frågorna med 1 x 2 alternativ kan vara av typen:

1.vem suger?
    2.vem är blåst?
    3.vem är mest musikalisk?
    4.vem är äckligast?
    5.vem rockar fett?

etc, etc

Sedan när alla gått promenaden är det dags att kolla vem som är vad.
    Vem suger: där kan man med sugrör suga i sig en drink snabbast, springa en runda snabbast med ett spelkort fastsuget i munnen etc. Är man många på festen kan man delas in i lag och springa stafett med kortet i munnen. När man byter ska den som tar emot kortet suga fast det men sin mun från den andra personens mun. Inget för den med bacillskräck.

Vem är blåst: blås en bomullstuss med sugrör fortast.
    Vem är mest musikalisk: tugga i sig ett par mariekex och försöka vissla en melodi först.
    Vem är äckligast: spotta en grön gelegroda längst
    Vem rockar fett: rocka rockring längst

Finns hur många roliga frågor som helst, bara fantasin som sätter stopp.
    Mycket rolig lek också om alla inte känner varandra, verkligen en isbrytare.

• jollan
    jessicolors skrev 2009-09-07 13:55:17 följande:
    Tipspromenad där deltagarna själva får tävla fram de rätta svaren är otroligt kul! Frågorna med 1 x 2 alternativ kan vara av typen: 1.vem suger? 2.vem är blåst? 3.vem är mest musikalisk? 4.vem är äckligast? 5.vem rockar fett? etc, etc Sedan när alla gått promenaden är det dags att kolla vem som är vad. Vem suger: där kan man med sugrör suga i sig en drink snabbast, springa en runda snabbast med ett spelkort fastsuget i munnen etc. Är man många på festen kan man delas in i lag och springa stafett med kortet i munnen. När man byter ska den som tar emot kortet suga fast det men sin mun från den andra personens mun. Inget för den med bacillskräck. Vem är blåst: blås en bomullstuss med sugrör fortast. Vem är mest musikalisk: tugga i sig ett par mariekex och försöka vissla en melodi först. Vem är äckligast: spotta en grön gelegroda längst Vem rockar fett: rocka rockring längst Finns hur många roliga frågor som helst, bara fantasin som sätter stopp. Mycket rolig lek också om alla inte känner varandra, verkligen en isbrytare.
    Haha! Tack för ett bra tips, himla synd att festen var i lördags, men jag ska lägga det på minnet till en annan gång, låter jätteskoj :D
Svar på tråden lekar till 30årsfest. Hjälp!