• Horst

Min Finlands vita ros vill inte växa. Hur lång tid ska det ta?

Jag satte ett rotat skott i fjol.

I år kom några små få blad, men inga nya grenar. Är det normalt?

Hur lång tid ska det ta egentligen?

Jag bara väntar och väntar och ingenting händer... *suck*

• Svar på tråden Min Finlands vita ros vill inte växa. Hur lång tid ska det ta?
  • ALJO

Jo det är ganska normalt. Först måste skottet rota sig, sedan kan det börja växa. Se till att det inte växer i närheten av träd eller hungriga stora buskar som syrener, gödsla med en massa brunnen gödsel till våren så kommer det nog. Men tre-fyra år får du nog räkna med innan det blir en stora fin buske, men dom brukar blomma ganska bra även som små.

• Horst

Oj! 3-4 år... Så nu gäller det att rusta sig med tålamod. *suck* Nåja...

Den står nog rätt så bra där den står, för den står i en rabatt med lite andra rosor och andra perenner. Inget är särskilt stort eller uppväxt ännu eftersom de flesta plantor är två år eller yngre.

Alla mina perenner står i "tillsvidare" placering eftersom alla rabatter och planteringar ska flyttas. Så även Finlands vita ros. Är det något speciellt jag ska tänka på innan eller när jag flyttar den (nästa år)?

Jag har varit dålig med att gödsla, men det ska jag gottgöra. Går det bra att gödsla nu på sensommaren eller ska jag vänta?

Men hur lång tid brukar det ta innan de börjar blomma (som små)? Jag längtar såååå efter lite vit fägring.

• Horst

(Hujedamej så oartig jag var! Jag glömde ju att tacka för hjälpen.)

Tack ALJO för att du tog dig tid att hjälpa mig!

Svar på tråden Min Finlands vita ros vill inte växa. Hur lång tid ska det ta?