Min tvättmaskin luktar, hur få bort lukten
Eller ja klädderna luktar ungket när man har tvättat.
Hur ska man få bort denna lukt?
Eller ja klädderna luktar ungket när man har tvättat.
Hur ska man få bort denna lukt?
Testa att köra en maskin tom med en påse citronsyra. Eller ättika. Jag gjorde båda och tvätten luktade gott igen när den kom ur maskinen.
Ska ättikan och citronsyra i trumman eller i tvättmedelsfacket?
Jag har alltid tipsat om ättika och höga grader, men så kom ett tips i en annan tråd om att lägga diskmaskinsmedel i. Har inte testat själv än, men ska göra.
Jag strödde citronsyran i trumman. Ättikan hällde jag i facket när den startat.
Jag har även testat maskinrengöring som finns att köpa på bl.a coop och det har funkat bra det med.
90 grader brukar jag köra på. Kanske onödigt för naturen men det har blivit en hel del omtvättningar pga. dålig lukt så det jämnar ut sig.
När vi har kört vår tvätt i för låg temp för många gånger så börjar den lukta.
Kör allt du kan i 90 grader handdukar o lakan osv...
Underkläder o handdukar o lakan ska inte gå i 40 men vi tvättar oftast så o då börjardet lukta rätt snabbt...
Det var en artikel om detta för ett tag sedan, tror det var i DN.
Idag tvättar vi på låga temperaturer men maskinerna är tänkta att köras på 90 grader emellanåt, vilket dödar bakterier och därmed tar eliminerar den där lukten.
Jag kör en maskin/vecka på högsta temp, och det funkar bra. Passar på att köra disk- och städtrasor och kökshanddukar,
Främst ska du köra tom maskin 90 grader, med lite tvättmedel i. Doften beror på "snälla" tvättmedel samt att man inte tvättar i 90 grader längre. Det bildas då avlagringar i maskinen som samlas på ochtvätten luktar till slut surt och mögligt.
Jobbade med vitvaror förut och det var det tipset vi fick.
ok tack
men kläder som redan luktar "sur disktrasa" även efter omtvätt, kan man rädda dem?
Ia Lia skrev 2009-08-22 10:33:30 följande:
Hej, har samma problem. Med kläder, har köpt vinterkläder på tradera och dom luktar helskumt. Har tvättat dom en gång men det hjälpte inte nåt. Vet inte om man vågar köra med ättika eller citronsyra i tvätten om den skulle bli blekt eller börja lukta ättika istället. kanske kan blötlägga en snabbis inan tvätten? Några ideer?
Har oxå haft problem med att tvättmaskinen luktar, ska prova tipset ovan :)
Jag brukar nästan alltid ha en skvätt ättika tillsammans med det vanliga tvättmedlet i tvättmedelsfacket, eller i en tvättboll i trumman. Tvätten luktar aldrig ättika efteråt, men däremot rent och fräsht. Ättikan tar även bort svettdoft som kan vara ingrott i vissa plagg.